Automechanika 2022 – targi innowacji i trendów

Fot. K. Biskupska

W dniach 13−17 września br. w centrum wystawienniczym we Frankfurcie nad Menem odbędą się międzynarodowe targi techniki motoryzacyjnej Automechanika – najważniejsza i największa impreza branżowa tego typu, gromadząca wystawców związanych głównie z rynkiem części zamiennych i wyposażenia warsztatowego.

Na tej odbywającej się w cyklu dwuletnim imprezie swój udział potwierdziły już wiodące firmy z ponad 60 krajów. Ponad 80% wystawców przyjedzie z zagranicy. Z powodu wojny na Ukrainie w targach nie wezmą udziału wystawcy i odwiedzający z Rosji i Białorusi, a z powodu Covid-19  nieobecne będą firmy z Chin. Dodatkowo organizator targów cofnął licencję targom Automechanika Moscow.

Ofertę wystawienniczą podzielono na grupy tematyczne, m.in.: części zamienne i podzespoły, wyposażenie warsztatów samochodowych, akcesoria, oprogramowanie komputerowe oraz systemy mobilne, wyposażenie myjni, sprzęt i materiały do obsługi klimatyzacji samochodowej, infrastruktura oraz stacje ładowania pojazdów, elektroniczne części zamienne, zarządzanie i rozwiązania cyfrowe, elektromobilność i alternatywne źródła napędu, systemy bezpieczeństwa oraz ogumienie.

Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska

W tym roku na targach we Frankfurcie po raz kolejny odbędą się praktyczne warsztaty na temat zarządzania naprawami powypadkowymi, prowadzone zarówno w języku angielskim, jak i niemieckim. Przygotowano również specjalny program skierowany do szkół, który umożliwi uczniom i absolwentom

Fot. K. Biskupska

zapoznanie się na miejscu z różnymi praktykami. Młodzi profesjonaliści, którzy właśnie ukończyli szkolenie, mogą skorzystać z tego międzynarodowego miejsca spotkań branżowych, aby porozmawiać bezpośrednio z potencjalnymi pracodawcami i zbadać możliwości rozwijania kariery.

Automechanika Innovation Award
Tradycyjnie już podczas targów przyznane zostaną nagrody Automechnika Innovation Award za najbardziej innowacyjne technologicznie produkty i rozwiązania w branży części zamiennych. Spośród zgłoszonych nominacji jury złożone z ekspertów branży motoryzacyjnej wyłoni zwycięzców. Produkty będą oceniane według następujących kryteriów: stopień innowacyjności, doskonałość rozwiązania, funkcjonalność, łatwość obsługi, korzyści dla użytkownika, efektywność kosztowa, znaczenie dla rynku wtórnego, bezpieczeństwo, trwałość i jakość, a także wkład w ochronę klimatu, ochronę środowiska, ochronę zasobów i zrównoważony rozwój.

Fot. K. Biskupska

W bieżącej edycji organizator wprowadza nową koncepcję przyznawania nagród. „W czasach radykalnych zmian innowacje są ważniejsze niż kiedykolwiek. Dlatego w tym roku zgłoszonym produktom i rozwiązaniom  poświęcimy jeszcze więcej uwagi – nie tylko podczas samych targów, ale także w okresie poprzedzającym imprezę. Dostosowaliśmy również kategorie do najnowszych zmian na motoryzacyjnym rynku” – skomentował Olaf Musshoff, dyrektor targów Automechanika Frankfurt.

Aby nadać jeszcze większy rozgłos zgłoszonym innowacjom, w tym roku nagrody zostaną przyznane w trzech klasach dla każdej kategorii: „Nominee” – produkty i rozwiązania nominowane do nagrody, „Finalist” – produkty, które zajęły miejsca od drugiego do piątego w każdej kategorii, oraz „Winner” – najlepsze produkty w każdej kategorii.

W tym roku wystawcy zgłaszają swoje innowacje w dziewięciu kategoriach: E-Mobility (elektromobilność), Data & Connectivity (dane i połączenia sieciowe), Workshop & Service Solutions (rozwiązania warsztatowe i obsługowe), Parts & Technology Solutions (części i innowacyjne technologie), Body & Paint (nadwozia i lakierowanie), Car Wash & Care (myjnie samochodowe i środki do pielęgnacji), Accessories & Customizing (akcesoria i tuning), Motorcycle (jednoślady) oraz Commercial Vehicles (pojazdy użytkowe) – za innowacje w sektorze ciężarowym. Jak podaje organizator, już zgłoszona została rekordowa liczba produktów i rozwiązań.

Fot. K. Biskupska
Fot. K. Biskupska

Innovation4Mobility
Cyfryzacja, połączenie z siecią, zrównoważony rozwój, elektromobilność oraz inne paliwa alternatywne to trendy, które już dawno pojawiły się na motoryzacyjnym rynku wtórnym. Dlatego innowacyjnych produktów i rozwiązań można spodziewać się nie tylko w obszarze elektromobilności, ale także przetwarzania danych i łączności – w tym w segmencie pojazdów użytkowych. Stąd obok nagród za innowacyjność zadebiutuje nowy, specjalny cykl „Innovation4Mobility”. W tym miejscu przedstawiciele przemysłu, nauki i firm rozpoczynających działalność (start-upów) zaprezentują swoje rozwiązania do pojazdów połączonych z siecią oraz dla mobilności neutralnej dla klimatu. Będzie się to odbywało w ramach rozmów Tech-Talk, sesji networkingowych i pokazów produktów, w tym nagrodzonych w konkursie Automechanika Innovation Awards.

Truck Competence
Organizatorzy targów tradycyjnie już duży nacisk położą na zaprezentowanie wystawców oferujących produkty przeznaczone do samochodów ciężarowych i ogólnie  pojazdów użytkowych. Stoiska tych producentów oznaczone zostaną tablicami „Truck Competence”, a dla zwiedzających – właścicieli i pracowników warsztatów, hurtowników oraz menedżerów zarządzających flotami i firmami transportowymi – przygotowany zostanie specjalny tematyczny katalog targowy.

Fot. K. Biskupska

O inicjatywie „Talents4AA”
Producenci części, sprzedawcy i właściciele warsztatów stoją przed tym samym wyzwaniem: znalezieniem wykwalifikowanych pracowników do swoich zakładów. Rosnące zapotrzebowanie obejmuje obszar cyfryzacji, badań i rozwoju, a jednocześnie wzrasta znaczenie technologii informatycznych. Oznacza to, że specjaliści IT są pracownikami poszukiwanymi. Brakuje również elektryków zajmujących się wysokonapięciowymi instalacjami samochodowymi, nawet autohandel potrzebuje więcej młodych ludzi. Dlatego w marcu tego roku dwanaście firm połączyło siły i podjęło inicjatywę „Talents4AA”. Należy do nich również organizator targów Automechanika.

Celem jest połączenie doświadczenia i wiedzy do promocji branży aftermarket, by przyciągać na ten rynek nowych specjalistów i menedżerów. Inicjatywa jest skierowana nie tylko do młodych, początkujących pracowników, ale także do utalentowanych osób w każdym wieku, z różnych środowisk, płci i zawodów. Talents4AA będzie również obecna na targach Automechanika we Frankfurcie.

Schaeffler wraz ze swoimi markami Luk, INA, FAG zabrał odwiedzających podczas edycji 2018 w podróż do warsztatu przyszłości. Przy wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości zaprezentowano wtedy kluczowe rozwiązania dla systemu przeniesienia napędu, silnika i podwozia. Na stoisku eksperci techniczni demonstrowali na żywo, w jaki sposób za pomocą okularów VR przeprowadzić wymianę dwumasowego koła zamachowego i łańcucha rozrządu. Także w przypadku marki REPXPERT Schaeffler skupił się na rozwiązaniach przyszłości. Na stanowisku za pomocą tabletów można było łączyć się z portalem REPXPERT, gdzie użytkownik mógł w łatwy i szybki sposób znaleźć odpowiednie części zamienne i uzyskać wsparcie w zakresie profesjonalnej naprawy (fot. K. Biskupska)
Rozszerzona Rzeczywistość – AR (Augmented Reality) – cyfrowo uzupełnia rzeczywistość o przydatne dodatkowe informacje, takie jak materiały wideo, zdjęcia i objaśnienia. Bosch opracował rozwiązanie AR, które otwiera nowe możliwości dla sektora szkoleniowego, np. dla pracowników warsztatów. To kolejna oszczędność czasu – średnio o 15%. Za to nowe podejście do organizacji szkoleń warsztatowych Bosch otrzymał nagrodę Automechanika Innovation Award 2018 (fot. K. Biskupska)