25 lat obecności firmy KH-kipper na polskim rynku transportowym to wspaniała okazja do świętowania, zwłaszcza gdy jest się niekwestionowanym liderem w segmencie zabudów na podwoziach samochodów ciężarowych.
25-lecie firmy było idealną okazją, aby podczas konferencji prasowej zorganizowanej w nowym budynku biurowym porozmawiać o historii i teraźniejszości z najważniejszymi osobami w KH-kipper, czyli Konstantym Kamionką – założycielem firmy i jej wieloletnim prezesem, a obecnie doradcą zarządu, oraz jego synem Andrzejem Kamionką – od 2015 r. prezesem zarządu.
Andrzej Kamionka: “Rok 2022 będzie trudny. W ostatnich latach mimo pandemii i ograniczeń dostaw udawało nam się produkować na dobrym poziomie i przy dobrych wynikach finansowych. Tarcza finansowa oraz wysoki kurs euro pozwoliły zrekompensować osłabiony zysk spowodowany spadkiem skali działalności. Na razie jeszcze trudno powiedzieć, jak zamknie się rok bieżący. Na razie sytuacja jest zmienna, mamy obłożenie produkcji na poziomie ponad 50%, abyśmy dobrze funkcjonowali, przydałoby się co najmniej 80%. Szukamy możliwości, nowych klientów, podwozi czy produktów, które możemy zaoferować bez podwozia, takie jak zabudowy wymienne czy przyczepy. Istotne jest również to, jak w ciągu roku będzie się kształtować kurs euro, bo 90% naszych dochodów rozliczamy w euro. Na razie możemy prognozować jedynie krótkoterminowo. Jesteśmy już na tyle dużą i doświadczoną firmą, że dość dobrze panujemy nad zdarzeniami rynkowymi, podejmujemy decyzje dość szybko, monitorujemy zagrożenia, identyfikujemy wąskie gardła, dywersyfikujemy dostawców i naszą produkcję. Na razie nie tracimy optymizmu, mamy otwarte głowy i otwarte podejście do biznesu.”
Trochę historii
Przypomnijmy, że firma KH-kipper powstała w 1997 r. dzięki nawiązaniu współpracy przez Konstantego Kamionkę z holenderską firmą produkującą wywrotki. Z biegiem lat dzięki staranności wykonania zabudów oraz solidnej konstrukcji KH-kipper zyskiwało coraz większe zaufanie klientów w Polsce i za granicą. Zainteresowanie stosunkowo niedrogim, a zarazem wysokiej jakości sprzętem specjalistycznym zaowocowało ogromnym wzrostem liczby zamówień.
Pierwszym samodzielnie skonstruowanym pojazdem była wprowadzona na rynek w 2000 r. wywrotka trójstronna z burtą otwieraną hydraulicznie. W 2003 r. przygotowano zabudowę tylnozsypową typu rynna (half-pipe, bez użebrowania wzmacniającego). Wtedy też ruszyła produkcja w nowej hali produkcyjnej. Kolejna rozbudowa zakładu rozpoczęła się w 2005 r. Zainicjowano wtedy budowę kolejnej, trzeciej już, hali produkcyjnej, natomiast w roku 2007 rozpoczęto produkcję zabudów w nowym zakładzie w Skarżysku.
Na fali wzrostu mimo trudności
Moglibyśmy obszernie opisywać poszczególne innowacje wprowadzane przez KH-kipper do programu produkcyjnego, wymieniać kolejne nagrody i wyróżnienia zdobywane na targach branżowych czy zaakcentować stałą obecność firmy na tak ważnych targach jak monachijska bauma, IAA w Hanowerze czy Comtrans w Moskwie. Skoncentrujemy się jednak na ostatnich kilku latach działalności, gdyż to one istotnie ukształtowały obecną pozycję rynkową KH-kipper.
W 2018 r. w Kajetanowie rozpoczęto budowę nowego budynku biurowego i nowoczesnej hali montażowej wraz z zapleczem socjalnym, a w listopadzie z linii produkcyjnej zjechał 15-tysięczny produkt. W tym roku firma KH-kipper po raz pierwszy w swojej historii zamknęła rok produkcyjny na poziomie 1800 szt. W 2019 r. w ofercie producenta pojawił się system wymienny – układ przeznaczony do zamiennego stosowania różnego rodzaju zabudów stosowanych na podwoziach samochodów ciężarowych, np. wywrotek i betonomieszarek. System ten w kolejnych latach znaczne zyskuje na popularności. Rok 2019 był rekordowy pod względem wielkości produkcji – wyprodukowano ponad 2000 zabudów, przyczep i naczep. Firma była na dobrej fali – od kliku lat coroczny wzrost produkcji kształtował się na poziomie ok. 20%.
W 2020 r. mimo trwającej pandemii KH-kipper nie zwolnił tempa, chociaż ze względu na pandemię w pierwszej połowie roku firma pracowała w ograniczonym wymiarze pracy, dopiero w drugiej połowie roku wznowiono produkcję na pełną skalę – także w nowej hali montażowej, gdzie na powierzchni ponad 1000 m2 ulokowano 18 kompleksowo wyposażonych stanowisk. Uruchomienie nowej hali montażowej pozwoliło na wykorzystanie miejsca po poprzednich stanowiskach montażowych i zwiększenie powierzchni lakierni. Obecnie działają dwie śrutownie i dwie duże kabiny lakiernicze, wydzielono też specjalne stanowiska do kontroli jakości wyrobów lakierowanych. Na spawalni pojawił się specjalny obrotnik do przewracania skrzyń. W tym roku zakończono również budowę budynku biurowego, zaczęło się jego wyposażanie. Obecnie w nowych pomieszczeniach pracują działy handlowy, marketingu oraz konstrukcyjny.
W 2021 r. zaczęły być odczuwalne ograniczenia i opóźnienia w dostawach podwozi i komponentów, wzrost cen materiałów i energii, co nie przeszkodziło, aby wyprodukować 20-tysięczną zabudowę i łącznie przekazać klientom 2400 jednostek. Pod względem doskonalenia możliwości produkcyjnych ważnym osiągnięciem było zakupienie i uruchomienie lasera do cięcia profili zamkniętych 3D. W ofercie produkcyjnej pojawił się nowy typ zabudowy – wywrotka W1CE otrzymała przedłużony dach, dzięki czemu może pracować przy transporcie skruszonego surowca w kopalniach. Z kolei wywrotka typu W1MV oferowana jest ze skrzynią z trudnościeralnej stali nowej generacji Hardox 500 TUF.
W 2022 r. dostępność podwozi wzrosła, nowe zamówienia spływają, terminy realizacji uległy skróceniu. Niestety wybuch wojny na Ukrainie wymusił konieczność poszukiwania nowych rynków zbytu i klientów gotowych kupić ok. 800 pojazdów wcześniej zamówionych (część z nich została już wyprodukowana), a przeznaczonych na rynek rosyjski i ukraiński. Warto przy tym zauważyć, że większość z nich to pojazdy spełniające normę Euro V, więc niekoniecznie dopuszczone do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej. Okazuje się, że ze zbytem samochodów już wyprodukowanych nie ma jednak większych problemów ze względu na duży popyt spowodowany wcześniejszymi ograniczeniami w dostępności podwozi.
Ugruntowana i stabilna pozycja
KH-kipper po 25 latach swojego istnienia produkuje ponad 2000 zabudów, naczep i przyczep rocznie. Produkcja w 84% trafia na eksport, odbiorcy znajdują się w 60 krajach całego świata. W zakładach produkcyjnych w Kajetanowie i Skarżysku zatrudnionych jest ok. 500 osób, a roczny obrót to ok. 45 mln euro. Produkty KH-kipper użytkowane są we wszystkich gałęziach transportu ciężkiego: od wydobycia surowców w kopalniach i kamieniołomach, poprzez roboty ziemne, transport materiałów na podbudowę dróg, transport asfaltu, a także w zastosowaniach komunalnych, energetycznych, specjalnych i rolniczych. Oprócz pojazdów własnej produkcji firma oferuje również sprzedaż, montaż i serwis systemów hydrauliki siłowej umożliwiającej współpracę pojazdów z naczepami, przyczepami, posypywarkami, pługami śnieżnymi, zamiatarkami, a także sprzedaż, montaż i serwis żurawi hydraulicznych wraz z odbiorami TDT.
Dzięki własnemu działowi konstrukcyjnemu zabudowy produkowane w KH-kipper już na etapie projektowania uwzględniają potrzeby zamawiającego poprzez dobranie specyfikacji zabudowy do indywidualnych parametrów technicznych i przeznaczenia pojazdu. Biuro konstrukcyjne KH-kipper zajmuje się zarówno projektowaniem nowych, jak i udoskonalaniem istniejących już produktów. Wszystkie prace związane z wycinaniem elementów i spawaniem wykonywane są przez firmę we własnym zakresie. Firma dysponuje specjalistycznymi maszynami do cięcia i gięcia stali oraz robotami spawalniczymi. W Kajetanowie znajduje się również serwis, zajmujący się naprawami gwarancyjnymi i pogwarancyjnymi, przeglądami okresowymi zabudów, reklamacjami oraz sprzedażą części zamiennych do zabudów własnej marki. Mobilny serwis jest w stanie dotrzeć do klienta w dowolne miejsce w kraju i za granicą. Usługi wykonywane są też w sieci autoryzowanych stacji serwisowych.
Autor: Dariusz Piernikarski