Trzy elektryczne autobusy Solaris Urbino 12 wzmocnią ekologiczną flotę w Zakopanem

Fot. Solaris

Zakopane zdecydowało o zakupie trzech autobusów Urbino 12 electric od firmy Solaris. Te pełni napędzane energią elektryczną pojazdy trafią do stolicy Tatr w przyszłym roku. Kontrakt o wysokości ok. 12 mln złotych obejmuje także dostawę dwóch ładowarek zajezdniowych, dwóch stacji pantografowych oraz ładowarki mobilnej.

Autobusy, które trafią do Zakopanego, będą wyposażone w nowoczesne baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 350 kWh. Są to baterie o dużej gęstości energii, co w połączeniu z funkcją ładowania pantografowego sprawia, że  pojazdy mogą kursować przez cały dzień na trasie, bez konieczności długich postojów. Ładowanie zakopiańskich elektryków odbywać się będzie za pomocą złączy plug-in oraz pantografu zamontowanego na dachu pojazdu. Urbino 12 electric zamówione przez Gminę Miasto Zakopane charakteryzować się będą najnowocześniejszymi rozwiązaniami w zakresie wspierania pracy kierowcy. Dzięki systemom MobilEye oraz MirrorEye wyeliminowane zostaną problemy tzw. martwego pola, a także ograniczenia widoczności, spowodowane zamarzaniem czy zaparowywaniem lusterek bocznych. W górskim ukształtowaniu terenu i surowym, zmiennym klimacie Podhala zapewnienie kierowcy maksymalnego pola widzenia ma szczególne znaczenie.

Fot. Solaris

Pasażerowie nowoczesnych elektryków będą mogli korzystać z wtyczek USB umieszczonych przy siedzeniach, systemu informacji pasażerskiej oraz biletomatów. We wnętrzach pojazdów, specjalnie z myślą o turystach, znajdą się także uchwyty na rowery, a w sezonie zimowym montowane będą stelaże na narty. Nowością w autobusach będą również drugie i trzecie drzwi pojazdu, które będą się otwierać na zewnątrz, co ułatwi przepływ pasażerów w wysokim sezonie turystycznym.

Historia współpracy Solarisa ze stolicą Tatr sięga 2013 roku, kiedy to w Zakopanym testowany był elektryczny Urbino. Pojazd kursował m.in. na trasie do Morskiego Oka i do Kuźnic. W 2016 roku, w ramach umowy z firmą TESKO, Solaris dostarczył do Zakopanego cztery Urbino 8,9 LE. Te najkrótsze spośród niskoemisyjnych Solarisów przeznaczone zostały do obsługi pierwszych w historii miasta regularnych linii miejskich.

Od lewej: Leszek Dorula, burmistrz miasta Zakopane, Rafał Zajas, dyrektor sprzedaży regionu południowego Polska, Solaris Bus & Coach (fot. Solaris).