“Automotive – branża nadal na zakręcie?” – na to pytanie starali się odpowiedzieć uczestnicy 3. edycji konferencji sektora motoryzacyjnego, zorganizowanej przez Polsko – Niemiecką Izbę Przemysłowo Handlową (AHK Polska).
Jeszcze nie pożegnaliśmy się z pandemią Covid -19, a początek roku 2022 i atak Rosji na Ukrainę spowodował kolejne utrudnienia dla europejskiej i światowej branży automotive. Dodatkowo nadal aktualnym wyzwaniem dla tego sektora jest elektromobilność i dążenie do neutralności klimatycznej.
W konferencji, która odbyła się 22 czerwca br. udział wzięli przedstawiciele wiodących koncernów produkujących pojazdy i komponenty oraz firm oferujących innowacyjne rozwiązania dla branży motoryzacyjnej, a także eksperci związków i stowarzyszeń branżowych.
„Od dwóch lat zmagamy się z nieprzewidzianymi trudnościami w branży. Kryzys jednak może wpływać na innowacyjność. To, co szczególnie rzuca się teraz w oczy to dywersyfikacja łańcucha dostaw, która może wzmocnić przedsiębiorstwa” – powiedział dr Lars Gutheil, dyrektor generalny Polsko – Niemieckiej Izby Przemysłowo Handlowej otwierając konferencję i dodał: „Polska i Niemcy mogą na tym skorzystać i jeszcze bardziej zacieśnić współpracę w zakresie produkcji komponentów i optymalizacji łańcuchów dostaw. Zainteresowanie niemieckich inwestorów szczególnie sektora motoryzacyjnego Polską nadal jest niezachwiane, podobnie w drugą stronę. Współpraca i realizacji międzynarodowych projektów jest stabilna”.
Dla branży nadal priorytetem pozostaje zachowanie ciągłości produkcji oraz poszukiwanie nowych rozwiązań w zakresie dostaw komponentów. Wpłynie to na stabilizację w obszarze zatrudnienia w sektorze, która w ostatnich 2 latach została mocno zachwiana. Według panelistów, receptą na utrzymanie konkurencyjności polskiego przemysłu motoryzacyjnego jest przede wszystkim poprawa produktywności. Mimo spadków produkcji w minionych 5 miesiącach, branża nie odnotowuje znaczących spadków obrotów.
„Nasz rynek rezonuje mocno z tym co dzieje się za naszą zachodnią granicą. Optymistycznym sygnałem jest także fakt, że koncerny, które ulokowały produkcje pojazdów w Polsce rozbudowują swoje zakłady jak również wprowadzają na linię produkcyjną nowe modele” – powiedział Rafał Orłowski z Automotive Suppliers.pl.
„Jeśli chodzi o rejestracje pojazdów nowych w Polsce, to nadal obserwujemy spadek w porównaniu z rekordowym rokiem 2019. Kluczowym powodem jest ciągle kryzys w dostawie półprzewodników” –
tak skomentował sytuację rynkową w Polsce Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Elektromobilność
Sporą część dyskusji zajęła tematyka elektromobilności. Zarówno Jakub Faryś z PZMP jak i dr Manuel Kallweit z VDA (Niemiecki Związek Przemysłu Motoryzacyjnego ) przedstawili dane związane z rynkiem samochodów osobowych i dostawczych w obu krajach. Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych zauważył, iż mimo dysproporcji obu rynków w zakresie pojazdów nisko i zeroemisyjnych, Polska może pochwalić się dobrą pozycją jeśli chodzi o udział autobusów nisko i zeroemisyjnych w transporcie publicznym, ale także faktem, że większość tych autobusów, jeżdżących w całej Europie powstaje właśnie w Polsce, w fabrykach znanych europejskich koncernów.
Za największe aktualne wyzwanie związane z elektromobilnością uczestnicy konferencji uznali rozwój infrastruktury do ładowania pojazdów. Wspominał o tym zarówno Piotr Michalczyk z PWC jak również Michał Baranowski, prezes Elocity. Wszyscy producenci i użytkownicy pojazdów określają że bez dobrej sieci ładowania nie będzie sukcesu samochodu elektrycznych i hybrydowych.
„Polityka klimatyczna UE z naszej perspektywy to ani nie luksus, ani nie hamulec, ale unikalne wyzwanie i zarazem szansa zastąpienia obecnie dość rabunkowej gospodarki zrównoważonym rozwojem. Musimy dostrzec konieczność realnych inwestycji w gospodarkę zrównoważoną, a przez to w dłuższej perspektywie bardziej opłacalną i bardziej odporną (resilient) na kryzysy różnej maści. Nie ma dobrobytu i dobrostanu w Europie bez poszanowania środowiska” – powiedziała w czasie konferencji dr Ewa Łabno-Falęcka, head of corporate communication & external affairs Mercedes- Benz Manufacturing Poland. „Mercedes jako marka ze prawie 150-letnią tradycją, która wynalazła samochód, chcemy być ponownie absolutnie w awangardzie. Nie ma nowoczesnej motoryzacji, ba – nowoczesnego przemysłu – bez nowych technologii. Tylko technologia pozwoli nam na realizację naszych celów. Motoryzacja przeżywa rewolucję, ta branża oferuje już nie samochody, ale mobilność. Przyszłością jest „Mobility as a service” czyli dejście od indywidualnych środków transportu w kierunku mobilności świadczonej jako usługa – z wielką korzyścią i dla środowiska i dla zakorkowanych wielkich aglomeracji. Przyszłość będzie zupełnie inna. Po części ona już tu jest – tylko nierównomiernie rozłożona” – dodała dr Łabno-Falęcka.
Uczestnicy panelu zwrócili też uwagę, że elektromobilność to nie tylko produkty oraz odnawialne źródła energii, ale także dążenie do neutralnych klimatycznie zakładów produkcyjnych, ekologicznie pozyskiwanych komponentów oraz zrównoważona logistyka i łańcuchy dostaw.
Bez wątpienia rewolucyjne zmiany jakie dokonują się w branży pojazdów użytkowych w XXI wieku to ogromne wyzwanie zarówno dla przemysłu motoryzacyjnego jak i użytkowników, a polscy i niemieccy przedstawiciele tej branży znajdują się w centrum tych przemian.
Parę słów o AHK Polska
Od ponad 27 lat AHK Polska przyczynia się do rozwoju polsko-niemieckich stosunków gospodarczych. W 2021 roku obroty w handlu dwustronnym wyniosły około 145,6 mld euro, a Polska jest piątym najważniejszym partnerem handlowym Niemiec. Około 1,4 mln miejsc pracy w Polsce jest bezpośrednio związanych ze współpracą z niemieckimi firmami. Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, skupiająca prawie 1000 firm członkowskich, jest największą bilateralną izbą w Polsce. Oprócz głównej siedziby w Warszawie, ma biura w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu i Katowicach.