Rozwiązania Goldhofer do transportu największych komponentów turbin wiatrowych

Segment wieży turbiny EnVentus Turbine V162 w drodze na farmę wiatrową Riskebo: w akcji adapter Goldhofer RA 2-110 (fot. Goldhofer)

Turbiny wiatrowe stają się coraz większe. Aby szybko i bezpiecznie dostarczać coraz cięższe i dłuższe ich komponenty do czasem odległych miejsc montażu, niemiecka firma P. Schwandner Logistik + Transport wyposażyła swoją flotę w nowe rozwiązania oferowane przez firmę Goldhofer.

Aby sprostać zwiększonym wymogom dotyczącym wysokości, masy i bezpieczeństwa podczas transportu najcięższych i obszerniejszych elementów wieży, firma wykorzystuje udoskonalone adaptery rurowe Goldhofer RA 2-110. Dzięki takiemu połączeniu firma Schwandner spełnia surowe wymagania w zakresie bezpieczeństwa dla transportu elementów wieży, stawiane przez największego na świecie producenta turbin – duński Vestas Wind Energy. Adaptery rurowe typu RA 2-110 mogą służyć do transportu sekcji wież o maksymalnej wadze 110 t i średnicy do 6,8 m. Dodatkową ładowność uzyskuje się dzięki zastosowaniu wózka dolly z 4 osiami wahadłowymi jako przedniego podwozia. Jako tylne podwozie zastosowano wzmocnione moduły typu THP/SL-S (285).

Zamiast zwykłych dwóch modułów z możliwością swobodnego obracania się (łabędzia szyja z podwoziem oraz podwozie tylne) nowy system transportowy ma tylko jedno urządzenie z obrotnicą umieszczone między przednim wózkiem a adapterem rurowym RA 2-110. Tylny adapter rurowy jest połączony bezpośrednio z modułem jezdnym THP/SL-S. W porównaniu z całkowicie swobodnie obracającym się rozwiązaniem ta koncepcja transportu zapewnia całemu pojazdowi znacznie większą stabilność boczną, a tym samym większe bezpieczeństwo, nawet przy dużych kątach nachylenia.

Goldhofer BLADES: ułatwienie w transporcie łopat wirników o długości 80 m; 4-osiowy wleczony wózek z zawieszeniem pneumatycznym w połączeniu z interfejsem hydraulicznym oraz mocowanie końcówki łopaty Vestas zapewniają transport o niskim poziomie drgań (fot. Goldhofer)

Firma Schwandner poszerzyła również swoją flotę o 3 zestawy z adapterami BLADES, które zapewniają niezawodny transport łopat wirnika o długości ponad 80 m. Hydraulicznie sterowane tylne rolki są wyposażone w nowy interfejs, hydrauliczny Vestas, do mocowania końcówki łopaty. Koncepcja zestawu oparta na wleczonym module wyposażonym w system skrętu wymuszonego zapewnia większą manewrowość na trudnych trasach, a także przy wyższych prędkościach jazdy, co znacznie ułatwia planowanie. Aby poradzić sobie z większą masą łopat, Schwandner stosuje połączenie 2-osiowego wózka z przodu i 4-osiowego wózka z zawieszeniem pneumatycznym z obrotnicą i interfejsem hydraulicznym, który znajduje się między obrotnicą a mocowaniem Vestas. Interfejs został specjalnie opracowany przez firmę Goldhofer dla pojazdu BLADES i certyfikowany przez Vestas.

Ponieważ łopata wirnika staje się elementem nośnym, prześwit jest znacznie większy niż w naczepach teleskopowych. Dzięki takiej konstrukcji można po prostu przejeżdżać nad wieloma przeszkodami, łatwiej pokonywać ronda lub ciasne zakręty. Boczne ugięcie łopaty jest monitorowane i pokazywane na wyświetlaczu zainstalowanym w ciągniku. Przy jeździe bez ładunku wózek wleczony jest bezpośrednio sprzęgany z wózkiem przednim sprzęgniętym z ciągnikiem. Rozwiązanie z dwoma wózkami dolly nadaje się również do transportu długich materiałów, takich jak prefabrykaty betonowe.

Nowe rozwiązania Goldhofer do transportu części do elektrowni wiatrowych sprawdziły się już w projekcie, który Schwandner realizuje dla Vestas Wind Energy. Na zlecenie szwedzkiej firmy Stena Renewalbe budowana jest w Szwecji lądowa farma wiatrowa Riskebo o łącznej mocy 39 MW, na której powstanie 7 turbin EnVentus V162 o mocy 5,6 MW każda. Łopaty wirników mają po ok. 80 m. Farma wiatrowa ma zostać oddana do użytku jeszcze w tym roku. Zadanie dla firmy Schwandner polegało na przewiezieniu segmentów wież i łopat z portu w Gävle do oddalonej o ok. 100 km Hedemory. Po wszystkich przygotowaniach, takich jak przebudowa rond, wyrównywanie wysokich krawężników oraz usuwanie znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej, długie i obszerne elementy systemów EnVentus dotarły na miejsce w ciągu kilku dni. Zarówno elementy wieży, jak i bardzo długie łopaty wirnika były pewnie transportowane dzięki dużej zwrotności pojazdów Goldhofer.

Opracował: Dariusz Piernikarski

Fot. Goldhofer