Przyglądamy się ewolucji modelu Volvo FM w ostatnich latach – wersja z roku 2013 vs. 2020

Tak wygląda ewolucja modelu FM – z lewej wersja modelowa roku 2013, z prawej najnowsza z 2020 r. (fot. D. Piernikarski)

Volvo FM to wszechstronny gracz w drużynie Volvo Trucks. Samochód ten jest w stanie elastycznie spełnić potrzeby większości klientów – zarówno tych, którzy wykorzystują zestawy ciągnik–naczepa, jak i użytkowników podwozi z zabudowami różnego rodzaju.

Przyjrzyjmy się, jak wyglądała ewolucja modelu FM w ostatnich latach – skoncentrujemy się na ciągniku siodłowym. Najnowsza modernizacja miała miejsce w 2020 r., a poprzednia w 2013 r. W ciągu tych 7 lat zmieniały się oczekiwania branży transportowej, nastąpił również znaczący postęp technologiczny. Nic więc dziwnego, że w ubiegłym roku klienci czekali na odnowione Volvo FM z dużą nadzieją. I z pewnością nie mają powodów do rozczarowania.

Wygląd jest znajomy, ale profil nowego FM jest bardziej prosty, kształty gładsze, a reflektory bardziej wyraziste; zdecydowanie poprawiono właściwości aerodynamiczne kabiny, zaczynając od tak ważnych choć prawie niezauważalnych drobiazgów jak lepsze spasowanie poszczególnych elementów, poprzez dopracowanie kształtu naroży czy lusterek, a na dodatkowych elementach, takich jak międzyosiowe spoilery boczne, kończąc (fot. D. Piernikarski

Volvo FM a.d. 2013
W roku 2013 w Volvo FM pojawiła się nowa kabina o wyglądzie zewnętrznym silnie nawiązującym do modeli FH i FH16 o całkowicie zmienionym wyglądzie zewnętrznym. Kabinę posadowiono nisko na ramie, co oznacza praktyczne, wygodne wejście po 2 stopniach i lepszą widoczność z miejsca kierowcy. Optycznie tę niską pozycję uwydatniał ciemny fragment pasa czołowego poniżej przedniej szyby.

Znacznie zredukowano masę własną wszystkich wersji Volvo FM, co zwiększyło atrakcyjność pojazdu dla klientów działających w segmentach takich jak np. transport płynów i materiałów sypkich luzem, czyli wymagających jak najlżejszego, a jednocześnie bezpiecznego podwozia o przewidywalnych właściwościach jezdnych. Nowym rozwiązaniem były również podwozia z trzema osiami skrętnymi: jedną przednią i dwiema tylnymi w konfiguracji 8×2 Tridem oraz dwiema przednimi i jedną tylną w konfiguracji 8×2 z podwójną osią przednią.

Wprowadzono również reflektory główne o kształcie podkreślającym pokrewieństwo z Volvo FH. W pojedynczych lampach zespolonych zintegrowano wszystkie funkcje oświetleniowe – także kierunkowskazy i światła dzienne. W opcji znalazły się reflektory biksenonowe lub aktywne reflektory biksenonowe, kierujące wiązkę światła w stronę, w którą pojazd skręca.

Jedną z najważniejszych nowości wprowadzonych w Volvo FM w 2013 r. był aktywny układ kierowniczy Volvo (znany oczywiście z modeli FH, w FM – opcjonalny). Układ ten łączy w sobie konwencjonalny, hydrauliczny układ wspomagania z elektronicznie sterowanym silnikiem elektrycznym, zamontowanym na przekładni kierowniczej. Pojawiła się również funkcja I-See optymalizująca zmiany biegów, prędkości i użycie hamulców dodatkowych w zależności od aktualnej topografii drogi.

Silniki D11 i D13 Euro VI D zyskały na mocy, poprawiono charakterystyki przebiegu momentu obrotowego; pod względem konstrukcji ramy, zawieszenia i rozmieszczenia poszczególnych komponentów wprowadzone zmiany są niewielkie (fot. D. Piernikarski)

Wygodne i funkcjonalne miejsce pracy
W modelu FM z 2013 r. wprowadzono nową deskę rozdzielczą i wiele innych elementów wyposażenia wnętrza, dzięki czemu miejsce pracy kierowcy stało się bardziej wygodne i ergonomiczne. Podobnie jak w modelu FH deska rozdzielcza otaczała kierowcę, dzięki czemu wszystkie elementy sterujące były widoczne i łatwo dostępne. W koło kierownicy wbudowano przyciski sterujące wieloma funkcjami, takimi jak m.in. tempomat, telefon, system Dynafleet i system nawigacyjny. Pojawił się panel tzw. przełączników przenośnych, na którym można było umieszczać elementy sterujące różnego rodzaju funkcjami. Jednym z przykładów jest np. opcjonalny czteroprzyciskowy panel sterujący skrzyni biegów I-Shift, zastępujący konwencjonalną dźwignię wybieraka zakresów, montowaną obok fotela.

Fotel kierowcy mógł być pochylany do przodu o dodatkowe 4° (w stosunku do poprzedniego), a jego oparcie stało się o 10 mm cieńsze – pozwoliło to na zwiększenie zakresu regulacji i ułatwiło przyjęcie optymalnej pozycji za kierownicą. Stacyjkę przeniesiono na deskę rozdzielczą, dzięki czemu powiększono przestrzeń na nogi kierowcy.

We wnętrzu kabiny zaszły kolosalne przeobrażenia: nowa deska rozdzielcza, cyfrowy wyświetlacz tablicy wskaźników, opcjonalny wyświetlacz dodatkowy – tu rozwój technologiczny odcisnął swoje piętno; choć tunel silnika pozostawiono bez istotnych zmian, to niższe osadzenie kabiny poprawiło widoczność w nowym Volvo FM, jest tak również za sprawą poprowadzenia szyb w podobny sposób jak w kabinach Volvo FH (fot. D. Piernikarski)

Volvo FM a.d. 2020
We wrześniu 2020 r. Volvo Trucks Polska zaprezentowało najnowszą gamę pojazdów: Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM i Volvo FMX – była to największa premiera w historii firmy. Volvo FM po gruntownej modernizacji ma przyciągnąć kierowców nową kabiną i lepszą widocznością. W nowej generacji tych ciężarówek pojawiło się wiele udoskonaleń środowiska pracy kierowcy i innowacji podnoszących poziom komfortu, bezpieczeństwa i wydajności.

Kabina Volvo FM otrzymała bardziej zaokrąglone krawędzie, a szczeliny między dolnym i górnym pasem przednim są mniejsze, aby poprawić właściwości aerodynamiczne. Pojedyncza, elegancka i wyrazista linia przechodzi przez bok kabiny. Reflektory (halogenowe lub LED) w kształcie litery V umieszczono tak, aby uzyskać optymalne parametry aerodynamiczne, ich linie łączą się z kształtem kabiny. Większy panel z logo Volvo i górna krata wlotu powietrza z nowym wzorem siatki nadają samochodowi odważny i zdecydowany wygląd. Kiedy podejdziemy bliżej do drzwi, zauważymy, że stopnie wejściowe mają aluminiowe wstawki. To szczegóły, które mają znaczenie.

Aby poprawić widoczność obniżono linię drzwi, zastosowano nowe lusterka wsteczne oraz kamerę narożną po stronie pasażera (opcja). Widoczność poprawiają węższe i mniej pochylone słupki przednie – pozwoliło to także uzyskać dodatkowy metr sześcienny przestrzeni we wnętrzu.

W nowym FM leżanka dolna o wymiarach 70×200 cm ma komfortowy materac o grubości 16 cm, w porównaniu z poprzednim modelem jest ona nieco wyżej, co pozwoliło utworzyć pod nią dużą przestrzeń do przechowywania; przejście z fotela na leżankę jest łatwiejsze ze względu na nowy wybierak zakresów skrzyni biegów I-Shift (fot. D. Piernikarski)

Technicznie doskonałe
Naturalnie silniki porównywanych modeli Volvo FM różnią się poziomem spełnianych norm toksyczności spalin. W starszych pojazdach konieczne było spełnienie wymagań normy Euro VI Step C, obecnie montowane są silniki spełniające wymagania normy Euro VI Step D, a nawet Euro VI Step E. Zmiana norm pozwalała na poprawę osiągów silnika – obecnie mamy do dyspozycji jednostki napędowe o wyższych mocach maksymalnych i lepiej ukształtowanych charakterystykach momentu obrotowego.

Volvo FM a.d. 2013 było dostępne z silnikiem D13 w wariantach o mocy 420−500 KM (309–368 kW), a silnik D11 w wariantach o mocy 330−450 KM (243–331 kW). Obecnie można wybierać spośród silników D11 Euro VI D o mocy 330−460 KM (243–339 kW) oraz silników D13 Euro VI D o mocy 420−500 KM (309–368 kW). Zautomatyzowana skrzynia biegów I-Shift z biegami pełzającymi umożliwia łatwe ruszanie z dużymi ładunkami, powolne pełzanie i efektywne zużycie paliwa przy dużych prędkościach. Opcjonalnie samochód można wyposażyć w skrzynię I-Shift Dual Clutch z podwójnym sprzęgłem, co pozwala z łatwością utrzymać wysokie średnie tempo jazdy nawet w pagórkowatym terenie.

Systemy wspomagające, takie jak ostrzeganie przed kolizją z hamulcem awaryjnym i aktywny układ kierowniczy z asystentem stabilności i asystentem utrzymania pasa ruchu, pomagają w sytuacjach, które w przeciwnym razie mogłyby być katastrofalne. Nie służą one wyłącznie wygodzie kierowcy, są funkcjami bezpieczeństwa, które wkraczają, aby zmniejszyć ryzyko wypadku. Zarówno modele Volvo FM starszej generacji, jak i te najnowsze wyposażone są w system I-See. Różnica między nimi polega na tym, że w przypadku starszych pojazdów algorytm sterowania bazował na danych drogowych przechowywanych w chmurze, obecnie wykorzystywane są precyzyjne mapy topograficzne, które są na bieżąco aktualizowane z zasobów przechowywanych w chmurze.

Podwójne akumulatory żelowe zapewniają łatwość rozruchu silnika, nawet jeśli na pokładzie korzystamy z dużej liczby dodatkowych odbiorników energii elektrycznej. Ostatnio zaczęto zastępować akumulatory żelowe bateriami typu AGM, w których elektrolit jest absorbowany w chłonnej macie z włókna szklanego, dzięki czemu są one jeszcze bardziej trwałe: odporne na wstrząsy i wytrzymują o wiele więcej cykli.

Poprawie bezpieczeństwa Volvo FM służą takie funkcje jak tempomat sterujący prędkością przy zjeździe ze wzniesienia (tempomat zjazdowy), a także udoskonalony tempomat adaptacyjny (ACC), który działa w całym zakresie prędkości, nawet do 0 km/h.

Opcjonalnie dostępny jest aktywny układ kierowniczy Volvo z takimi systemami bezpieczeństwa jak układ monitorowania pasa ruchu i wspomaganie stabilności. Volvo FM może mieć również system rozpoznawania znaków drogowych, które są następnie wyświetlane na wyświetlaczu zestawu wskaźników, aby ostrzec kierowcę.

Dobrych rzeczy nie należy zbytnio zmieniać: nisko zawieszona kabina, tylko dwa stopnie wejściowe – to jedna z wielu cech, które klienci doceniają w Volvo FM; w nowej wersji stopnie otrzymały aluminiowe nakładki zmniejszające poślizg (fot. D. Piernikarski)

Nowa kabina: istota tkwi w szczegółach
Wsiadając do nowego Volvo FM, wyraźnie zauważymy, jak duże zmiany zaszły we wnętrzu. Jest ono inne, a zarazem dobrze znane. W pierwszej kolejności uderza przestronność i ilość docierającego światła. Nie zaskakuje, że po zajęciu miejsca za kierownicą wszystkie elementy związane z obsługą pojazdu znajdują się dokładnie tam, gdzie być powinny. Mamy pełną kontrolę nad wszystkim, czego potrzebujemy do wykonania pracy w jak najbardziej wydajny sposób.

W środku centralnym elementem jest nowa deska rozdzielcza (oferowana w różnych kolorach) z nowoczesnym aktywnym wyświetlaczem i większą liczbą schowków. Zestaw wskaźników znalazł się na 12-calowym wyświetlaczu o wysokiej rozdzielczości z przejrzystym interfejsem. Kierowca może bez trudu zapoznać się z ważnymi informacjami, a także wybrać jeden z czterech widoków ekranu, zależnie od sytuacji jazdy.

Volvo FM można też opcjonalnie wyposażyć w 9-calowy wyświetlacz dodatkowy obsługujący system Infotainment, nawigację, informacje o transporcie i obraz z kamer monitorujących (maksymalnie 8). Wyświetlacz można obsługiwać różnymi sposobami: za pomocą intuicyjnie umieszczonych przycisków na kierownicy, głosowo lub bezpośrednio za pośrednictwem ekranu dotykowego i panelu sterowania.

Leżanka dolna o wymiarach 70×200 cm ma komfortowy materac o grubości 16 cm (warianty: miękki, średnio twardy i twardy). Opcjonalnie w kabinach sypialnych można zamówić leżankę górną o wymiarach: 70×190 cm lub 60×190 cm. W porównaniu z poprzednim modelem leżanka znajduje się nieco wyżej, co pozwoliło utworzyć pod nią dużą przestrzeń do przechowywania. W górnej części tylnej ściany jest schowek z panelami LED w przegrodach.

Przejście z fotela na leżankę jest łatwiejsze ze względu na nowy, cieńszy i ergonomicznie zaprojektowany wybierak zakresów skrzyni biegów I-Shift. Komfort kabiny zwiększa lepsza izolacja chroniąca przed zimnem, gorącem i hałasem. Jakość użytych materiałów wykończeniowych jest bardzo wysoka, niezależnie od wersji. Fotel kierowcy ma spory zakres regulacji: wzdłużnie jest to 200 mm, a pionowo – 100 mm. Standardowe wyposażenie fotela obejmuje: zagłówek, odchylane i składane oparcie, regulację wysokości i położenia wzdłużnego, regulację podparcia części lędźwiowej oraz pochylenia fotela.

Nad przednią szybą znajdują się 2 schowki zamykane żaluzjami i 4 kieszenie ISO. Pod dolną leżanką w kabinie sypialnej i kabinie Globetrotter są 2 duże schowki, dostępne również z zewnątrz i duży schowek (44 l), do którego dostaniemy się po podniesieniu materaca i pokrywy. W części sypialnej rozmieszczono schowki na czasopisma i małe przedmioty. W desce rozdzielczej znajdują się 4 otwarte kieszenie, mały schowek, schowek w kieszeni DIN, półka w kształcie kuwety i uchwyt na butelkę.

Koło kierownicy jest dostępne w 2 średnicach – 450 mm lub 500 mm, zależnie od specyfikacji samochodu. Zakres regulacji wysokości koła kierownicy wynosi 90 mm, a kąta pochylenia – 28°. W wersji z regulowaną kolumną kierownicy (opcja) koło kierownicy można dodatkowo regulować w płaszczyźnie pionowej w zakresie od –5° do +15°, co jeszcze bardziej zwiększa komfort kierowcy.

Szczegóły mają znaczenie: przeprojektowane lusterka zewnętrzne, nowe klamki − wszystko z myślą o poprawie właściwości aerodynamicznych i komfortu obsługi (fot. D. Piernikarski)

Łączność gwarantowana
Volvo FM może zdalnie komunikować się z warsztatem, przekazując istotne dane dotyczące stanu technicznego pojazdu, dzięki czemu obsługa pojazdu i jego ewentualne naprawy mogą się odbywać zgodnie z rzeczywistymi potrzebami. W ten sposób można zamienić nieplanowane postoje na zaplanowane działania, które wymagają mniej czasu w warsztacie i niższych kosztów.

Ważnym uzupełnieniem służącym maksymalizacji czasu pracy bez przestojów jest Złoty Kontrakt Volvo, który obejmuje wszystkie niezbędne usługi i naprawy ze stałą miesięczną opłatą. Wersja Flexi-Gold opiera się na tej samej koncepcji, ale opłata jest powiązana z rzeczywistym miesięcznym przebiegiem samochodu: jeśli przebiegi są mniejsze, zmniejszą się również koszty serwisu i napraw. Jest to odpowiedni wybór, jeśli intensywność wykorzystania pojazdu zmienia się w ciągu roku.

W drodze do perfekcji: lepiej zorganizowane schowki w najnowszym Volvo FM dają kierowcy jeszcze więcej miejsca na przechowywanie rzeczy osobistych, choć w poprzedniej wersji pod tym względem również było bardzo dobrze (fot. D. Piernikarski)

Podsumowując
Ciągnik siodłowy Volvo FM nie jest z założenia samochodem, w którym kierowca będzie spędzać dużo czasu podczas wielodniowych wyjazdów. Jest to raczej środek transportu przeznaczony do realizacji zadań związanych z transportem regionalnym, podczas których kierowca będzie znacznie częściej niż w typowym transporcie dalekodystansowym wchodził i wychodził z kabiny. Konsekwencje takiego założenia są oczywiste: kabiny wyposażone są typowo w pojedynczą leżankę, nawet w największych kabinach Globetrotter. Inne typowe dla ciągnika FM obszary zastosowania to np. transport materiałów budowlanych czy transport materiałów płynnych (cysterny, silosy), z kolei podwozia sprawdzą się np. w ciężkiej dystrybucji lub w zastosowaniach komunalnych.

Ewolucja Volvo FM trwa: w stosunku do poprzedniej wersji modelu obecnie mamy jeszcze więcej przestrzeni i komfortu we wnętrzu, rozbudowane funkcje bezpieczeństwa i narzędzia zapewniające jeszcze wydajniejszą pracę.

Klienci, którzy eksploatują już modele Volvo FM szczególnie doceniają w nich poprawioną widoczność oraz większy komfort pracy kierowcy. Korzystne cechy eksploatacyjne, niska masa własna, osiągi oraz poprawa komfortu pracy kierowcy sprawiają, że zainteresowanie użytkowników najnowszym modelem FM rośnie. Sprzyja temu fakt, że na polskim rynku transportowym zwiększa się również zapotrzebowanie na transport regionalny i dystrybucyjny, a są to te segmenty, w których Volvo FM może wykazać pełnię swoich możliwości.

Autor: Dariusz Piernikarski

Kabina nowego Volvo FM zapewnia bardzo dobrą widoczność. Ma duże powierzchnie okienne, zoptymalizowaną konstrukcję lusterek, drzwi pasażera można wyposażyć w dodatkowe niższe okno (opcja na rynek brytyjski), aby rozszerzyć pole widzenia jeszcze bardziej. Kamera narożna rejestruje obszar w pobliżu ciężarówki po stronie pasażera (fot. D. Piernikarski)