IV Zlot Jelcza 2022 – pełna galeria prezentowanych pojazdów

Na zdjęciu (od lewej): ciągnik siodłowy Jelcz C 422 DM (właściciel Marcin Sołtyński); ciągnik siodłowy Jelcz C 417 D z naczepą ZREMB N162 (właściciel Tomasz Graczyk); ciągnik siodłowy Jelcz C 417 K z 1987 r. (wystawiający Anna, Bartek, Maciek i Filip Balcerowie) (fot. K. Biskupska)

4 czerwca br. w Jelczu-Laskowicach właściciele i miłośnicy marki Jelcz prezentowali swoje pojazdy: autobusy, samochody ciężarowe i pożarnicze. W sumie zlot zgromadził około 50 motoryzacyjnych perełek – oprócz Jelczy było również m.in. kilka modeli Żuków i Starów.

Wojciech Połomski (Fot. K.Biskupska)

Pomysłodawcą i organizatorem imprezy jest Wojciech Połomski, wielki pasjonat historii pojazdów marki Jelcz i autor książek o tej marce. Na swoim profilu na portalu społecznościowym Facebook (tu link do strony) publikuje materiały o historii 70-lecia utworzenia Jelczańskich Zakładów Samochodowych. Dlaczego? W tym roku zbiegają się 2 jubileusze: 70-lecie utworzenia Jelczańskich Zakładów Samochodowych oraz 35. rocznica powstania miasta Jelcz Laskowice.

Z tego też powodu, podczas zlotu oprócz podziwiania klasyków, można było m.in. wysłuchać prelekcji o historii rajdu Jelcz-Rally podczas spotkania z zawodnikami i osobami związanymi z organizacją tej imprezy. Chętni mogli również spotkać się z uczestnikami wyprawy Himalaya Expedition 2021 oraz wysłuchać wykładu dra Tomasza Gałwiaczka o konspiracji młodzieżowej w Polsce w latach 1949−1956.

Zapraszamy do spaceru wśród prezentowanych na zlocie klasyków.

Gwiazdą IV Zlotu Jelcza i I miejsce zdobył oławski mały Jelcz z Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie.

Oławski mały Jelcz z Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie (fot.K. Biskupska)
Oławski mały Jelcz z Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie (fot.K. Biskupska)

II miejsce zdobył zestaw autobus socjalny Jelcz 080 z przyczepą Jelcz P 080 należące do Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu.

Zestaw autobus socjalny Jelcz 080 z przyczepą Jelcz P 080 należące do Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu (fot. J. Krasik)
Zestaw autobus socjalny Jelcz 080 z przyczepą Jelcz P 080 należące do Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu (fot. J. Krasik)
Zestaw autobus socjalny Jelcz 080 z przyczepą Jelcz P 080 należące do Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu (fot. J. Krasik)

Miejsce III przyznane zostało autobusowi Jelcz 272 MEX „Fredruś” (Gmina Wrocław).

Jelcz 272 MEX „Fredruś” (Gmina Wrocław) (fot.J. Krasik)
Jelcz 272 MEX „Fredruś” (Gmina Wrocław) (fot.J. Krasik)

Puchar WAP JELCZ 2022 otrzymali Marcin Sołtyński za samochód rajdowy Jelcz S 442 Rally.

Jelcz S 442 Rally (fot. J.Krasik)
Jelcz S 442 Rally (fot. J.Krasik)

Puchar WAP JELCZ 2022 trafił też do Tomasza Dąbrowskiego i Jacka Pawlusa za samochód rajdowy Jelcz S 442 Rally.

Jelcz S 442 Rally (fot. J. Krasik)
Jelcz S 442 Rally (fot. J. Krasik)

Puchar WAP JELCZ 2022 otrzymała również jednostka OJRG BOLKÓW za prototyp samochodu ratownictwa technicznego Jelcz RT 001 z 1992 r.

Jelcz RT 001 z 1992 r. (prototyp) (fot. J. Krasik)

Na zlocie obecne były również inne modele Jelczy, a także takie motoryzacyjne perełki jak Żuki i Stary:

Samochód skrzyniowy Jelcz 315 z 1971 r. i przyczepa D 81 z 1970 r. (właściciel Piotr Chandoha).

Jelcz 315 z 1971 r. i przyczepa D 81 z 1970 r.  (fot. K. Biskupska)
Jelcz 315 z 1971 r. i przyczepa D 81 z 1970 r. (fot. K. Biskupska)
Jelcz 315 z 1971 r. i przyczepa D 81 z 1970 r.  (fot. K. Biskupska)
Jelcz 315 z 1971 r. i przyczepa D 81 z 1970 r.  (fot. K. Biskupska)

Ciągnik siodłowy Jelcz C 642 K (konfiguracja dla wojska, silnik 240KM) z 1990 r.(właściciel Maciej Kowalik).

Jelcz C 642 K (konfiguracja dla wojska, silnik 240KM) z 1990 r. (fot. J. Krasik)
Jelcz C 642 K (konfiguracja dla wojska, silnik 240KM) z 1990 r. (fot. K.Biskupska)
Jelcz C 642 K (konfiguracja dla wojska, silnik 240KM) z 1990 r. (fot. K.Biskupska)
Jelcz C 642 K (konfiguracja dla wojska, silnik 240KM) z 1990 r. (fot. K.Biskupska)
Ciągnik siodłowy Jelcz C 422 DM z 1997 roku (właściciel Miłosz Cempura/Adam Cempura)
Jelcz C 422 DM z 1997 roku (fot. K.Biskupska)

Samochód pożarniczy Jelcz 005 z 1977 r. (właściciel Rafał Ruszczyński) zbudowany na podwoziu Stara 244.

Jelcz 005 z 1977 r. (fot. J.Krasik)

Samochód samowyładowczy Jelcz 3W317-821 z 1979 r. (właściciel Rafał Kolarczyk).

Jelcz 3W317-821 z 1979 r. (fot. J.Krasik)
Jelcz 3W317-821 z 1979 r.  (fot. K.Biskupska)

Samochód skrzyniowy Jelcz 325 Himalaya Expedition (właściciel Maciej Pietrowicz/Fundacja Pietrowicz Śladami Uczestników).

Jelcz 325 Himalaya Expedition (fot. J. Krasik)

Autobus turystyczny Jelcz T 120 EWA z 1997 r. z Muzeum Motoryzacji Wena w Oławie. Jedyny egzemplarz – prototyp autobusu turystycznego wysokopokładowego Jelcz EWA T 120. Wykonanie oryginalne, będące bazą do serii produkcyjnej autobusu Jelcz EWA T120/3. Wyposażony w 260-konny silnik SWT 11/311, manualną 6-biegową skrzynię i klimatyzację Webasto.

Jelcz T 120 EWA z 1997 r. (fot. J. Krasik)
Samochód rajdowy Jelcz S 442 Rally (właściciel Tomasz Kierstan ).
Jelcz S 442 Rally  (fot. J. Krasik)
Jelcz S 442 Rally  (fot. J. Krasik)
Samochód samowyładowczy Jelcz 3W317 1989 roku (właściciel Tomasz Grala, Stowarzyszenie Miłośników Zabytkowych Pojazdów Mechanicznych Cywilnych i Wojskowych ZAJEZDNIA)
Jelcz 3W317 1989 roku (fot. J.Krasik)
Ciągnik siodłowy Jelcz C 417 D z 1991 roku (właściciel Karol Kuriata)
Jelcz C 417 D z 1991 roku (fot. J.Krasik)
Jelcz C 417 D z 1991 roku (fot. J.Krasik)
Jelcz C 417 D z 1991 roku (fot. J.Krasik)
Autobus miejski Jelcz 272 MEX z 1977 roku (właściciel Klub Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu)
Jelcz 272 MEX z 1977 roku (fot. J.Krasik)
Jelcz 272 MEX z 1977 roku (fot. J.Krasik)
Autobus miejski Jelcz PR 110 U z 1978 roku (właściciel KMKM Warszawa)
Jelcz PR 110 U z 1978 roku (fot. J.Krasik)
Jelcz PR 110 U z 1978 roku (fot. J.Krasik)
Jelcz PR 110 U z 1978 roku (fot. J.Krasik)
Samochód pożarniczy Jelcz 004 M OSP BYSTRZYCA
Jelcz 004 M OSP BYSTRZYCA (fot. J.Krasik)
Ciężki samochód pożarniczy Jelcz 006/2 OSP ROSZKOWICE
Jelcz 006/2 OSP ROSZKOWICE (fot. J.Krasik)
Jelcz 006/2 OSP ROSZKOWICE (fot. J.Krasik)
Ciągnik siodłowy Jelcz C 417 D z naczepą ZREMB N162 (właściciel Tomasz Graczyk Samochody Graczyka.PL)
Jelcz C 417 D z naczepą ZREMB N162 (fot. K.Biskupska)
Samochód pożarniczy Jelcz 004 M (właściciel Przemysław Wójciak)
Samochód pożarniczy Jelcz 004 M (fot. J.Krasik)
Ciągnik siodłowy Jelcz C 417 K z 1987 roku (właśc. Anna, Bartek, Maciek, Filip Balcer)
Ciągnik siodłowy Jelcz C 417 K z 1987 roku (fot. J.Krasik)

Samochód pożarniczy Jelcz 005 M

Jelcz 005 M (fot. J.Krasik)
Ciągnik siodłowy Jelcz C 422 DM (właściciel Marcin Sołtyński)
Jelcz C 422 DM (fot. K.Biskupska)
Samochód skrzyniowy Jelcz 325 (właściciel Marcin Sołtyński)
Jelcz 325 (fot. K.Biskupska)
fot. J.Krasik
Ciągnik siodłowy Jelcz C 417 K (właściciel Marcin Sołtyński)
Jelcz C 417 K (fot. K.Biskupska)
Ciągnik siodłowy Jelcz C 417 (właściciel RETRO REMIZA)
Ciągnik siodłowy Jelcz C 417 K (fot. K.Biskupska)

JelczON 315 (1976/78)+ przyczepa N250 (1980/81) Mariusz Iwan

JelczON 315 (1976/78)+ przyczepa N250 (1980/81) (fot. J.Krasik)
Samochód ciężarowy Lublin 51 z nadwoziem ZBNS NYSA z 1955 roku (właściciel Grzegorz Grala, Stowarzyszenie Miłośników Zabytkowych Pojazdów Mechanicznych Cywilnych i Wojskowych ZAJEZDNIA)
Samochód ciężarowy Lublin 51 z nadwoziem ZBNS NYSA z 1955 roku (fot. J.Krasik)
Samochód pożarniczy Magirus-Deutz (właściciel Muzeum Twierdza BTR40/Wiesław Majewski)
Samochód pożarniczy Magirus-Deutz (właściciel Muzeum Twierdza BTR40/Wiesław Majewski) (fot. J.Krasik)
UAZ 469 Sanitarka z Muzeum Twierdza BTR40/Wiesław Majewski
UAZ 469 Sanitarka (fot. J.Krasik)
Żuk w wersji pożarniczej z 1989 roku z Muzeum Twierdza BTR40/Wiesław Majewski
Żuk w wersji pożarniczej z 1989 roku (fot. J.Krasik)
Żuk (fot. J.Krasik)
Żuk (fot. J.Krasik)
Star 266 Kamper (właściciel Jarosław Andrzejewski/walterteam.pl)
Star 266 Kamper (fot. J.Krasik)
Autobus międzymiastowy San H100 (właściciel Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie)
Autobus międzymiastowy San H100 (fot. J.Krasik)
Autobus międzymiastowy San H100 (fot. J.Krasik)
Autosan  H9-21.41.S z 2002 roku (właściciel Bartek Czerwiński)
Autosan H9-21.41.S z 2002 roku (fot. J.Krasik)
Samochód skrzyniowy Star 660 (właściciel Muzeum Motoryzacji WENA w Oławie)
Samochód skrzyniowy Star 660 (fot. K.Biskupska)
Samochód ciężarowy Star 266 (właściciel Przemysław Wójciak)
Samochód ciężarowy Star 266 (fot. J.Krasik)