Bodex jako pierwszy producent w Polsce wprowadził do oferty naczepę wywrotkę wykonaną ze stali Hardox 500 TUF

Fot. D. Piernikarski

Bodex jako pierwszy z producentów w Polsce wprowadził do oferty naczepy wywrotki typu halfpipe ze skrzynią wykonaną ze stali Hardox 500 TUF. Ze względu na unikalne połączenie twardości i udarności stali Hardox 500 TUF, skrzynia wywrotki ma podwyższoną trwałość.

Produkowana przez SSAB stal Hardox 500 TUF to najnowsze ulepszenie w gamie stali trudnościeralnych Hardox. Materiał ten charakteryzuje się wysoką wytrzymałością, ekstremalną twardością i gwarantowaną ciągliwością w jednej i tej samej płycie trudnościeralnej. Hardox 500 TUF łączy najlepsze właściwości stali Hardox 450 i Hardox 500. Rezultatem jest płyta ścieralna bez rzeczywistej konkurencji na rynku. Hardox 500 TUF umożliwia projektowanie zabudów z poziomem odporności na ścieranie równym dużo cięższym konstrukcjom.

Fot. D. Piernikarski

Wywrotka Bodex KIS 3B
Wprowadzenie nowego materiału – stali SSAB Hardox 500 TUF nie spowodowało praktycznie żadnych zmian w technologii produkcji i specyfikacji produktu. Półokrągła mulda ze stali Hardox 500 TUF o grubości 4 mm składana jest z dwóch głównych elementów (lewa i prawa strona spawane na środku), pojemność skrzyni ładunkowej wynosi 26 m3. Ściany boczne mają wysokość 1650 mm, klapa z odsypem otwierana jest mechanicznie po uniesieniu skrzyni, ściana przednia prosta. Kształt rynny zapewnia łatwy rozładunek oraz zapobiega przywieraniu materiału do ścian bocznych i podłogi. Oprócz tego konstrukcja muldy absorbuje obciążenia pojawiające się podczas załadunku towarów, standardowo stosowane jest zabezpieczenie Hy-Fix. Rama ze stali Domex o wysokiej wytrzymałości, zastosowano bezobsługowe osie SAF o technicznej nośności 9 t z hamulcami tarczowymi oraz siłownik wywrotu marki Binotto. Mass własnej wywrotki Bodex KIS 3B ze stali Hardox 500 TUF to 6700 kg.

Hardox 500 TUF – właściwości
Stal Hardox 500 TUF ma wytrzymałość niezbędną do tego, by wykorzystywać ją jako materiał konstrukcyjny w skrzyniach naczep – wywrotek o dużej ładowności, kontenerach, łyżkach i czerpakach ładowarek i koparek. Sprawdza się również w pracy przy ujemnych temperaturach, na co wskazują wartości energii uderzenia. Doskonała odporność na zużycie i wgniecenia zapewnia dłuższą żywotność i odporność na silne uderzenia.

Hardox 500 TUF ma gwarantowaną udarność nawet w temperaturach ujemnych: przy –20°C jest to 27 J, typowa udarność przy –40°C wynosi 45 J dla płyty 20 mm. Stal ma niezwykle wąskie okno twardości Brinella 475–505 HBW, swoje własności mechaniczne zawdzięcza hartowaniu, a w razie konieczności także następującemu po nim odpuszczaniu, minimalna twardość rdzenia wynosi 90% gwarantowanej minimalnej twardości powierzchni. Typowa granica plastyczności to 1250–1400 MPa. Szacowany względny okres użytkowania Hardox 500 TUF jest o 85%–100% dłuższy niż w przypadku stali Hardox 400 – wartości te można wyznaczyć korzystając z oferowanych przez SSAB programów WearCalc i TippCalc.

Fot. D. Piernikarski

Ta kombinacja właściwości stali Hardox 500 TUF zapewnia nadwoziom samowyładowczym – wywrotkom doskonałą odporność na zużycie i wgniecenia oraz wydajność konstrukcyjną. Typowe warunki pracy skrzyni wywrotki wykonanej ze stali Hardox 500 TUF to załadunek i rozładunek ciężkich i ostrych skał w kamieniołomach i kopalniach, przeładunek dużego i ciężkiego złomu stalowego oraz transport materiałów po wyburzeniach, gdy kawałki betonu z prętami zbrojeniowymi są ładowane lub wrzucane do wywrotek.

Stal Hardox 500 TUF jest również przyjazna warsztatowo. Może być przetwarzana za pomocą tego samego rodzaju maszyn, co inne gatunki stali Hardox. Blachy ze stali Hardox 500 TUF mogą być cięte przy użyciu wszystkich metod cięcia termicznego, w tym cięcia tlenem, plazmą oraz laserem. Jest też możliwe korzystanie z procesów cięcia na zimno. Do spawania tych stali z innym dowolnym typem stali można użyć każdej tradycyjnej metody spawania. Złącza mogą być przygotowane tradycyjnymi metodami, jak cięcie termiczne i obróbka maszynowa. Jeśli stosowane jest cięcie termiczne, pojawi się cienka warstwa tlenku lub azotku o grubości do 0.2 mm. Warstwy te usuwa się przed spawaniem, z reguły szlifierką. Zalecenia dotyczące gięcia są podobne do zaleceń dla Hardox 450.

SSAB oferuje Hardox 500 TUF w postaci blach grubych o grubościach od 4,0 do 25,4 mm oraz arkuszy o grubościach od 3,0 do 6,0 mm.

Fot. D. Piernikarski