
MZK Słupsk jako pierwsze miały możliwość testowania elektrycznego autobusu miejskiego Scania Citywide LF BEV. Słupsk to miasto strategiczne dla producenta – to tam znajduje się fabryka autobusów marki Scania, a miejski przewoźnik może pochwalić się jedną z największych flot pojazdów Scanii w Polsce.
Autobus Scania Citywide LF BEV (Battery-Electric Vehicle) ma silnik elektryczny o mocy ciągłej 250 kW (szczytowa 300 kW ), generujący moment obrotowy 2100 Nm. Pojazd wyposażono w 10 pakietów baterii litowo-jonowych NMC o mocy 330 kWh. e-autobus może myć ładowany za pomocą pantografu oraz prądem stałym za pomocą złącza typu plug-in CCS (Combinated Charging System). Zasięg autobusu sięga 250 km. Pomieści 85 pasażerów (dla 39 osób są miejsca siedzące).
Produkcja autobusów w Słupsku
Spółka Scania Production Słupsk zajmuje się produkcją autobusów miejskich Scania CityWide, autobusów Scania OmniExpress oraz podwozi autobusowych. Działając od blisko 30 lat, słupska fabryka stała się jedynym centrum produkcji autobusów Scanii w Europie. Wyprodukowane w Słupsku autobusy elektryczne są już wykorzystywane do przewozów pasażerskich m.in. w Szwecji, Szwajcarii oraz Danii.
Fabryka w Słupsku ma duże doświadczenie związane z napędami alternatywnymi. Obecnie oprócz autobusów z tradycyjnym silnikiem wysokoprężnym dostarcza pojazdy napędzane gazem oraz hybrydy plug-in.
Elektryfikacja transportu
Scania oprócz pojazdów z alternatywnymi napędami, oferuje również hybrydy i pojazdy na gaz, przystosowane do wykorzystywania biogazu jako paliwa. Napęd elektryczny jest szczytowym osiągnięciem z punktu widzenia ochrony klimatu i zobowiązań podjętych przez firmę Scania w związku z porozumieniem paryskim.
“Planujemy, aby w 2025 roku 10% wszystkich wyprodukowanych pojazdów stanowiły pojazdy elektryczne. W 2030 roku mają stanowić ponad połowę. Widzimy elektryfikację transportu jako naszą szansę. Okazję, aby jeszcze bardziej zbliżyć się do naszych klientów, zapewniając im nie tylko pojazdy, ale kompleksową obsługę, której celem jest optymalizacja wykorzystania pojazdów. W ten sposób pragniemy stworzyć naszym klientom możliwość, aby mogli w pełni skoncentrować się na swoim biznesie i swoich klientach” – podsumowuje Wojciech Rowiński, dyrektor generalny Scania Polska S.A.
