Transexpo 2021 – co prezentowały firmy Solaris, MAN, Volvo, Autosan, Automet, Irizar. Galeria zdjęć

MAN Lion’s City 12 E (fot. J.Krasik)

Zakończyły się XV Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego Transexpo 2021 w Kielcach. Co się działo? Trzy targowe premiery Solarisa, siedem pojazdów prezentowanych przez MAN-a czy najnowszy wodorowy Autosan. Więcej poniżej. Zapraszamy na spacer wśród wystawców.

Solaris Bus & Coach zaprezentował 4 autobusy zeroemisyjne:
Autobus elektryczny Urbino 9 LE electric, 9-metrowy, niskowejściowy model elektryczny dedykowany zarówno do przewozów miejskich, jak i międzymiastowych. Swą premierę on-line miał zaledwie miesiąc temu. Na targach można było go zobaczyć na żywo. Otrzymał wyróżnienie Targów Kielce. Wyposażony jest w elektryczny silnik centralny o max mocy chwilowej 220 kW. Układ napędowy zasila energia pochodząca z zestawu baterii Solaris High Energy o pojemności ponad 350 kWh. Urbino 9 LE electric został wyposażony w ogrzewanie hybrydowe. Zamontowanie dodatkowych magazynów energii oraz optymalizacja jej zużycia pozwala na pokonywanie dużo większych dystansów na jednym ładowaniu, niż było to możliwe w przypadku modelu Urbino 8,9 LE electric. (więcej pod tym linkiem)

Solaris Urbino 9 LE electric otrzymał wyróżnienie Targów Kielce (fot. J.Krasik)

Międzymiastowy model elektryczny Urbino 15 LE electric wykorzystywany zarówno jako autobus miejski, jak i w przewozach międzymiastowych.

Solaris Urbino 15 LE electric (fot. J.Krasik)
Solaris Urbino 15 LE electric (fot. J.Krasik)

Autobus wodorowy Urbino 12 hydrogen nagrodzony Medalem Targów Kielce jako najlepszy produkt w kategorii Autobusy. W autobusie wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW.

Dodatkowo wyposażono go w niewielkich rozmiarów baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 30 kWh, która wspomaga ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. Niezbędny do zasilania autobusu wodór magazynowany jest w pojeździe Urbino 12 hydrogen w postaci gazowej pod ciśnieniem 350 bar, w umieszczonych na dachu zbiornikach o łącznej pojemności 1560 litrów. Na końcu każdego ze zbiorników zamontowany jest zawór wielofunkcyjny zawierający szereg zabezpieczeń. MZK Konin to pierwszy przewoźnik w Polsce, w którego flocie pojawi się autobus wodorowy 

Solaris Urbino 12 hydrogen (fot. J.Krasik)
Solaris Urbino 12 hydrogen (fot. J.Krasik)

Firma Solaris pokazała również autobus szkolny z napędem elektrycznym Solaris Urbino 12 electric, dostosowany do przewozu uczniów. Prezentowany na targach model na co dzień wozi dzieci do szkoły na terenie gminy Gręboszów. Elektryczny „gimbus” pomieści 41 młodych pasażerów na pokładzie. Zastosowano w nim innowacyjne baterie Solaris High Energy+ o łącznej pojemności niemal 240 kWh. Z kolei za napęd odpowiada oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy.

Na stoisku MAN Truck & Bus Polska prezentowały się pojazdy elektryczne dla komunikacji miejskiej oraz międzymiastowej. Nowoczesne stoisko producenta zostało docenione nagrodą Top Desing za kompleksową prezentację firmy i nowatorski sposób aranżacji.
MAN zaprezentował:
– Autobus MAN Lion’s City 12 E z napędem elektrycznym (gwarantowany zasięg 270 km) produkowany w fabryce MAN Bus Starachowice. W wersji 12 metrowej oferuje ogółem 43 miejsca, z czego 36 to miejsca siedzące. Model MAN Lion’s City E został nagrodzony medalem targów Transexpo.

MAN Lion’s City 12 E (fot. J.Krasik)
MAN Lion’s City 12 E (fot. J.Krasik)
MAN Lion’s City 12 E (fot. J.Krasik)

– Turystyczne MAN Lion’s Coach,
– Neoplan Tourliner,
– Minibusy MAN TGE w różnych konfiguracjach, które powstają w podpoznańskiej Wrześni: MAN TGE City oraz MAN TGE combi z napędem konwencjonalnym jak i elektrycznym.

MAN eTGE CITY (Fot. J.Krasik)
MAN eTGE CITY (Fot. J.Krasik)
MAN eTGE CITY (fot. J.Krasik)

Volvo Bus pokazało autobus turystyczny Volvo 9900 oraz miejski elektryczny autobus Volvo 7900 electric.

Volvo 9900 (fot. J.Krasik)
Volvo 9900 (fot. J.Krasik)
Volvo 7900 electric (fot. J.Krasik)
Volvo 7900 electric (fot. J.Krasik)
Volvo 7900 electric (fot. J.Krasik)

Na stoisku firmy Autosan pokazano premierowy autobus wodorowy Autosan Sancity 12LFH, który uzyskał uznanie organizatorów i wyróżnienie konkursowe w kategorii “Autobusy”. Docenione zostało również stoisko producenta i wyróżnione w kategorii “Top Design”.

Autosan Sancity 12 LFH (fot. J.Krasik)
Autosan Sancity 12 LFH (fot. J.Krasik)
Autosan Sancity 12 LFH (fot. J.Krasik)

Na stoisku prezentowano też przegubowiec Sancity 18 LF LNG dla Warszawy i elektryczny model Sancity 12 LFE dla Częstochowy.

Autosan Sancity 12 LFE (fot. J.Krasik)
Autosan Sancity 12 LFE (fot. J.Krasik)

Na stoisku firmy Automet pokazano dwa minibusy, na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter oraz model Minicity electric.

Automet (fot. J.Krasik)

Automet Minicity electric

Automet Minicity electric (fot. J.Krasik)
Automet Minicity electric (fot. J.Krasik)
utomet Minicity electric (fot. J.Krasik)

ISUZU Kendo 13 CNG

ISUZU Kendo 13 CNG (fot. J.Krasik)
ISUZU Kendo 13 CNG (fot. J.Krasik)

Autokar turystyczny Irizar i4

Irizar i4 (fot. J.Krasik)
Irizar i4 (fot. J.Krasik)
Irizar i4 (fot. J.Krasik)

Autokar turystyczny Irizar i6s Integral

Irizar i6s Integral (fot. J.Krasik)
Irizar i6s Integral (fot. J.Krasik)
Irizar i6s Integral (fot. J.Krasik)

W kieleckim ośrodku zaprezentowano także autobus elektryczny ARP e-vehicles, całkowicie polski projekt małego autobusu elektrycznego z baterią pod podwoziem.

Nowości pokazali także producenci zabudów specjalistycznych, krzeseł autobusowych czy platform technologicznych działających w komunikacji miejskiej.