
Podczas Grand Prix Włoch serii Wyścigowych Mistrzostw Europy Samochodów Ciężarowych (ETRC) FIA 2021 odbywających się na torze Misano, Iveco pokazało edycję specjalną modelu S‑WAY TurboStar, poświęconą modelowi TurboStar, jednej z najbardziej kultowych i legendarnych ciężarówek, jakie kiedykolwiek powstały.
Ta edycja specjalna Iveco S‑WAY jest hołdem dla prawdziwej ikony przeszłości, czyli modelu TurboStar. Dzięki ofercie mocnych silników, w tym 420‑konnej jednostce V8, TurboStar był chętnie wybierany przez klientów. W latach 80. sprzedano ponad 50 000 egzemplarzy. Można go było spotkać na drogach całej Europy.
Model Iveco S-WAY TurboStar Special Edition wyposażony został w silnik Cursor 13 o mocy 570 KM, gruntownie zmodyfikowane oraz solidne i uniwersalne podwozie, 12‑biegową zautomatyzowaną przekładnię HI-TRONIX, górne i boczne spojlery, oświetlenie wykonane w całości w technologii LED, systemy oceny stylu jazdy oraz wsparcia kierowcy, układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS), automatyczną klimatyzację i system schładzania kabiny podczas postoju. W tej edycji specjalnej S-WAY znalazły się także zaawansowane opcje łączności, w tym system multimedialny z nawigacją satelitarną i Iveco Driver Pal, moduł łączności 4G i tempomat Iveco Hi-Cruise.
Stylistykę ikony lat 80. poddano reinterpretacji i modernizacji z zachowaniem dwukolorowego lakierowania TurboStar w kolorze czerwieni i metalicznej szarości. Klasyczne pasy Iveco z tamtych lat — żółty, czerwony i niebieski — dostosowano do kształtu kabiny Iveco S‑WAY.



Opracowano wreszcie cały asortyment akcesoriów nawiązujących do epoki modelu TurboStar. Są więc chromowane relingi z tyłu kabiny oraz pod podwoziem z boku, a także chromowane obręcze kół i klamki drzwi. Nie zabrakło też charakterystycznego elementu oryginalnego TurboStara, jakim było okno z pionową żaluzją doświetlające tylną część kabiny. W edycji specjalnej Iveco S‑WAY zastosowano takie udoskonalenia estetyczne i funkcjonalne, jak metalizowane efekty na przednim grillu i lusterkach wstecznych czy orurowanie na zderzaku i dachu (w tym miejscu z dodatkowym oświetleniem), które perfekcyjnie łączą tradycję TurboStara z fenomenem Iveco S‑WAY.
Akcenty vintage z oryginalnego TurboStara pojawiają się też we wnętrzu, oczywiście w unowocześnionym wydaniu. Fotele mają welurową tapicerkę — tak samo, jak w modelu TurboStar. Elegancka czerwień materiału i jasnoszare szwy doskonale harmonizują z lakierem kabiny. Oryginalne logo przypomniano w postaci detali we wnętrzu: aplikacji na fotelach, siedziskach i materacach oraz emblematu w kolorze matowego chromu na schowku w desce rozdzielczej.




TurboStar: legenda, która budowała historię Iveco
W 1982 r. prototypy TurboStar zaliczyły pierwsze okrążenia na torze testowym Iveco w Markbronn (Ulm, Niemcy), w Finlandii (Ivalo) a także na torze w Nardò (Lecce, Włochy). TurboStar, zaprezentowany w 1984 r. w Strasbourgu jako następca serii Iveco Turbo, był idealnym pojazdem do długodystansowego transportu, zbudowanym na całkowicie przeprojektowanym podwoziu. W kabinie skoncentrowano się na komforcie i wyposażono ją w rozwiązania pochodzące ze specjalnej edycji z początku lat 80, znanej jako „190.38 Special”. TurboStara można było także rozpoznać po plastikowym grillu osłaniającym tylne boczne okno w kabinie oraz dwóch aerodynamicznych bocznych deflektorach. Po oficjalnej premierze stylizację wzbogacono o kultowe ozdobne trzykolorowe pasy.
W pierwszych TurboStarach montowano silniki sześciocylindrowe („190.33”, zastąpiony później przez „36”) oraz V8 („190.42”). Pod koniec lat 80. do oferty dołączyła trzecia wersja silnikową „190.48” — najmocniejsza wśród standardowych modeli serii T. W 1992 r. na rynek wprowadzono wersję „190.48 Special HP”, charakteryzującą się nowymi rozwiązaniami technicznymi i podwyższonym standardem obejmującym specjalne elementy dekoracyjne i skórzaną tapicerkę.


