Światowa premiera elektrycznego Actrosa do dystrybucji już 30 czerwca!

Fot. Mercedes-Benz Trucks

30 czerwca br. Mercedes-Benz Trucks odbędzie się światowa premiera elektrycznego Actrosa do transportu dystrybucyjnego. eActros, to pierwszy produkowany seryjnie elektryczny samochód ciężarowy z gwiazdą na masce.

Rozpoczęcie produkcji seryjnej eActrosa w fabryce w Wörth am Rhein zaplanowano na drugą połowę 2021 r. W procesie przygotowania pojazdu do produkcji seryjnej konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks położyli szczególny nacisk na aspekt „customer co-creation” – ścisłej współpracy z klientami z segmentu samochodów ciężarowych w zakresie rozwoju produktu. Dlatego już w roku 2018 rozpoczęły się intensywne testy prototypowych egzemplarzy eActrosa z udziałem klientów. Dzięki nim eksperci Mercedes-Benz Trucks mogli na wczesnym etapie uwzględnić opinie klientów na temat tej elektrycznej ciężarówki i włączyć je bezpośrednio do procesu rozwoju pojazdu. Od tego czasu prototypy pojazdu pokonały na drogach publicznych już ponad pół miliona kilometrów. Również inżynierowie testowi Mercedes-Benz Trucks poddali aActrosa intensywnym testom w celu zapewnienia typowych wysokich standardów Mercedes-Benz.

Ponad 2 lata testów u klientów
Od 2018 r. dziesięć prototypów eActrosa sprawdziło się jako tzw. „flota innowacyjna” w ciągłej eksploatacji u różnych klientów w Niemczech i innych krajach europejskich. W dwóch fazach testów niemal 20 klientów testowych używało eActrosa zamiast jednej z konwencjonalnych ciężarówek swojej floty. eActrosy w wersji 18- lub 25-tonowej realizowały ambitne zadania w najróżniejszych branżach. Przewoziły m.in. wymagające chłodzenia artykuły spożywcze w zasilanej elektrycznie skrzyni chłodniczej do sklepów filialnych sieci supermarketów, dostarczały komponenty do produkcji w transporcie zakładowym, obsługiwały wymianę kontenerów na odpady oraz transportowały w zabudowie silosowej popiół lotny do produkcji betonu. Poza Niemcami ciężarówkę z akumulatorowym napędem elektrycznym testowali również klienci w Szwajcarii, Belgii i Holandii.

Fot. Mercedes-Benz Trucks

Opinie kierowców
Już przed zakończeniem fazy eksploatacji ciągłej prototypów wiadomo, że w ruchu miejskim, na autostradzie i w ruchu podmiejskim eActros nie ustępuje konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym pod względem dyspozycyjności i wydajności. Kierowcy chwalą jego dobry moment obrotowy, dostępny w całym zakresie prędkości. Informują również, że samochód jest cichy podczas jazdy; prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację.

W niektórych kluczowych aspektach seryjny eActros będzie zdecydowanie lepszy od dotychczasowego prototypu z floty innowacyjnej – np. pod względem zasięgu, osiągów napędu i wyposażenia bezpieczeństwa. Mercedes-Benz Trucks włączy ten pojazd w kompleksowy ekosystem, obejmujący również usługi doradztwa dla klientów w zakresie wszelkich aspektów elektrycznej mobilności.

Intensywne testy przed rozpoczęciem produkcji seryjnej
Przed uruchomieniem produkcji seryjnej konstruktorzy poddali eActrosa – podobnie jak konwencjonalne ciężarówki – testom, mającym zapewnić mu bezpieczeństwo, wydajność i trwałość. Zarówno układ chłodzenia ładunku, jak i układ klimatyzacji – oba zasilane elektrycznie – działają niezawodnie nie tylko w ekstremalnym upale, ale również w warunkach zimowych. Inżynierowie testowi przeprowadzili również wnikliwe próby zimowe eActrosa, szczególną uwagę zwracając przy tym na charakterystykę działania akumulatorów i elektrycznego układu napędowego w niekorzystnych warunkach pogodowych. Ponadto eActros poddany został jeszcze innym rodzajom testów, takim jak pomiar hałasu na stanowisku do pomiaru hałasów zewnętrznych i pomiar kompatybilności elektromagnetycznej (EMC), przeprowadzony w specjalnie do tego celu przewidzianej hali testowej. Wyniki testów dowodzą, że eActros nadaje się do codziennego użytku i spełnia wymogi eksploatacyjne.

Elektryfikacja ciężarówek Daimler Truck AG
Daimler Truck AG wdraża strategię korporacyjną opartą na zrównoważonym rozwoju oraz wyznacza sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie samochody nowe, których eksploatacja podczas jazdy („tank to wheel”) będzie miała neutralny bilans CO2. Już do roku 2022 oferta pojazdów na głównych rynkach zbytu ‒ w Europie, USA i Japonii ‒ ma zawierać seryjnie produkowane pojazdy z elektrycznym napędem akumulatorowym. Od 2027 r. przedsiębiorstwo zamierza też rozszerzyć swą ofertę o seryjne pojazdy z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Celem nadrzędnym jest transport drogowy neutralny pod względem emisji CO2 do roku 2050.

Fot. Mercedes-Benz Trucks