Stal SSAB Strenx w konstrukcji pojazdów użytkowych

Innowacyjne podwozie wywrotki wykonane ze stali Strenx 960 ma wagę równą aluminium, ale trwałość, odporność zmęczeniową i walory produkcyjne takie jak stal. Po zmianie stali na Strenx 960, firma Mantella oferuje podwozie, które nie tylko jest lżejsze o 145 kg, ale ma również wyjątkowe własności mechaniczne i lepiej zachowuje się na drodze – wywrotka Stratosphere firmy Mantella została zwycięzcą międzynarodowego konkursu Swedish Steel Prize w 2018 r. (fot. SSAB)

Producenci coraz częściej stosują konstrukcyjną wysokowytrzymałą stal SSAB Strenx w budowie naczep i wywrotek, które są lekkie, mocne, konkurencyjne i odpowiednie dla bardziej ekologicznego transportu.

 Firmy transportowe, działając pod presją redukcji kosztów i konieczności zwiększenia efektywności paliwowej, coraz chętniej sięgają po produkty, w których wykorzystano stale o wyższej wytrzymałości, ponieważ materiały te pozwalają znacznie zmniejszyć masę części pojazdu. Oznacza to, że w codziennej eksploatacji potrzebne jest mniej energii, w efekcie zmniejsza się zużycie paliwa i emisja CO2, a ładowność rośnie. Podsumowując: materiał wybrany do produkcji pojazdów i sprzętów do transportu ciężkiego w poważnym stopniu wpływa na ich działanie i ogólne koszty.

Dzisiejsze ciężkie pojazdy drogowe i sprzęt mierzą się z trudnymi wymaganiami w zakresie efektywności transportu i kosztów. Klienci z wielu różnych sektorów przemysłu, od rolnictwa po transport ciężki, przemysł dźwigowy i budownictwo, produkują mocniejsze, a jednocześnie lżejsze maszyny ze stali wysokowytrzymałych – materiałów o zdecydowanie lepszych własnościach od stali miękkiej (typowo S355). Firma SSAB jest pionierem w ewolucji projektów z użyciem stali o wysokiej wytrzymałości.

My Inner Strenx to najszybciej rozwijający się program marki w branży stalowej, przeznaczony dla czołowych producentów, którzy korzystają ze stali Strenx o wysokiej wytrzymałości (fot. SSAB)

Stale AHSS
Stale o granicy plastyczności powyżej 550 MPa nazywane są często stalami AHSS (Advanced High Strength Steels – stale zaawansowane o wysokiej wytrzymałości). Są to innowacyjne stale o starannie dobranym składzie chemicznym, który wynika z kontrolowanych procesów ogrzewania i chłodzenia. Materiały te oferują właściwą równowagę wytrzymałości i udarności. Stale AHSS to stale przyszłości – mocne i opracowane po to, by sprostać obecnym i przyszłym wyzwaniom transportowym. Jesteśmy obecnie świadkami rozwoju wysokowydajnych i wysokowytrzymałych stali AHSS, które mogą pomóc konstruktorom i producentom wywrotek oraz operatorom taborów transportowych udoskonalić efektywność pojazdów, zyskać większą rozpoznawalność oraz stabilniejszą pozycję rynkową.

Do grupy stali AHSS należy stal Strenx 700 – jest to gatunek stali konstrukcyjnej o minimalnej granicy plastyczności 650-700 MPa w zależności od grubości. Stal ta z powodzeniem sprawdza się w konstrukcji naczep i wywrotek, dźwigów i podnośników, maszyn rolniczych i innych produktów, które potrzebują mocnych, ale lżejszych rozwiązań konstrukcyjnych.

Strenx ma maksymalnie powtarzalne własności, zapewniając precyzję i wydajność w warsztacie. Dostarczana jest z pakietem gwarancji obejmującym wąskie tolerancje grubości, płaskości oraz gięcia. Gwarancje te stanowią zabezpieczenie bezproblemowej produkcji dla każdej partii materiału. Oprócz tego stal ta może być w zasadzie poddawana obróbce przy użyciu tych samych maszyn i technologii, które stosuje się przy stalach standardowych. Co więcej, dodatkową korzyścią jest to, że użycie cieńszej stali w warsztacie może zredukować koszt cięcia, gięcia, a szczególnie spawania, ponieważ potrzebna jest mniejsza ilość materiałów spawalniczych, a prędkość spawania może być zwiększona.

Autodesk Inventor i SolidWorks to profesjonalne narzędzia do projektowania mechanicznego 3D CAD, symulacji MES, wizualizacji i zarządzania danymi produktu. Do obu tych programów SSAB oferuje biblioteki danych materiałowych, zawierających stale SSAB, jak i inne standardowe stale i metale (fot. SSAB)

Strenx w konstrukcji pojazdów użytkowych
Stal o granicy plastyczności 700 MPa może być poddawana obciążeniom wyższym niż stal S355. Oznacza to, że cieńsze wymiary mogą być stosowane przy tych samych poziomach obciążeń, a te same wymiary co wcześniej pozwalają na zwiększenie obciążeń. W obu przypadkach wyższa granica plastyczności zwiększa produktywność i wydajność.

Strenx 700 – stal o wysokiej wytrzymałości, cechuje się wyjątkową trwałością i wytrzymałością w ekstremalnych warunkach pogodowych. Produkowana jest w postaci blach, taśm, rur i kształtowników w grubościach od 0,7 mm do 160 mm. Najpopularniejsze gatunki stali dla wywrotek to (według SSAB) Strenx 100, Strenx 700, Strenx 900 oraz Strenx 960. Obecnie producenci najchętniej sięgają po Strenx 700 o granicy plastyczności 700 MPa. Jest to materiał odpowiedni do wykorzystania w konstrukcji podwozi wywrotek (samochodów ciężarowych i naczep), urządzeniach zabezpieczających przed wjechaniem pod tył pojazdu (RUPD – Rear Underrun Protection Device), zaczepach, sworzniach, kłonicach oraz w głównych konstrukcjach nośnych w postaci belek poprzecznych i wzdłużnych. Skonstruowane ze stali Strenx 700 dźwigi, żurawie i podnośniki mogą sięgać dalej i wyżej, a także podnosić więcej.

Połączenie wysokiej wytrzymałości, dobrej formowalności i spawalności, jak również dobra udarność umożliwiają minimalizację masy naczepy przy jednoczesnym wzroście jej ładowności i mniejszym zużyciu paliwa. Stal Strenx 700 pomaga również wydłużyć okres użytkowania produktu – zastąpienie typowej stali konstrukcyjnej typu S355 w konstrukcji naczep może dać w efekcie wydłużenie czasu eksploatacji pojazdu nawet o 25–30%. Wszystko to ma również pozytywny wpływ na zmniejszenie śladu węglowego.

Zastosowanie stali Strenx 960 w urządzeniach zabezpieczających przed wjechaniem pod tył pojazdu (RUPD) to rozwiązanie, które może pomóc uratować życie. Urządzenia zabezpieczające, często wykonane ze stali, mocowane są do tylnej części pojazdu, by zapobiec wjechaniu mniejszych pojazdów pod ciężarówkę/naczepę w razie kolizji. Surowsze wymagania dotyczące urządzeń zabezpieczających, zawarte w regulaminie EKG ONZ nr 58 w 2019 r., mają wpływ na producentów pojazdów, właścicieli i zarządców flot. Przykładowo: ciężkie pojazdy będą musiały sprostać większym siłom, mieć mniejszy dolny prześwit i mocniejsze zabezpieczenia przeciwwjazdowe (fot. SSAB)

My Inner Strenx
SSAB dąży do tego, by klienci zyskali maksymalne korzyści z inwestycji w stale wysokowytrzymałe i cieszyli się przewagą konkurencyjną. Dzięki prowadzonym programom partnerskim – Hardox In My Body oraz My Inner Strenx – klienci zyskują dostęp do priorytetowego wsparcia technicznego, marketingowego i innych usług, a także współpracują z SSAB przy rozwoju produktów. Rozpoczęty w 2015 r. program My Inner Strenx to najszybciej rozwijający się program marki w branży stalowej, przeznaczony dla czołowych producentów, którzy korzystają ze stali Strenx o wysokiej wytrzymałości. W programie uczestniczy obecnie ponad 150 partnerów z całego świata, produkujących różnorodne urządzenia i maszyny dla sektorów, które zajmują się podnoszeniem, przeładunkiem i przewozem materiałów.

Program umożliwiający partnerom promowanie swoich produktów za pomocą umieszczonego na nich logo My Inner Strenx jest ograniczony do tych firm, które mogą pochwalić się udokumentowanym doświadczeniem w produkcji z użyciem stali Strenx.

Uczestnictwo producenta w programie My Inner Strenx wymaga akceptacji ze strony SSAB polegającej na sprawdzeniu, czy procesy produkcji, spawania i projektowania spełniają określone standardy jakościowe. Jeśli produkt zostanie zatwierdzony, firma otrzymuje prawo do używania symbolu „My Inner Strenx” na swoich produktach w celach marketingowych. Symbol ma również unikatowy numer seryjny, który weryfikuje autentyczność i pozwala na prześledzenie drogi materiału aż do źródła produkcji. Każdy produkt z symbolem jest certyfikowany indywidualnie i stanowi dla użytkowników końcowych znak, że mogą zaufać jakości i oryginalności materiału.

Firma, będąc certyfikowanym partnerem programu, musi utrzymywać wysokie kryteria jakości. Kilka razy w roku sprawdzana jest jakość i formułowany plan rozwoju produktu, a także plan działań marketingowych zgodny ze strategią firmy. SSAB jest jedynym producentem stali na świecie, który posiada taki program partnerski.

Operatorzy i właściciele sprzętu opatrzonego symbolem programu mogą czuć się bezpiecznej. Wiedzą, że ich pojazdy zostały zaprojektowane przez wykwalifikowanych, sprawdzonych producentów, którzy blisko współpracują z ekspertami materiałowymi z SSAB, by móc konstruować najlepsze możliwe wywrotki dzięki wykorzystaniu własności stali o wysokiej wytrzymałości. Zastosowanie stali wysokowytrzymałej o cieńszych rozmiarach pozwala im uzyskać mocniejsze, a jednocześnie lżejsze podwozia.

Pompy do betonu stosowane do budowy wysokich budynków wymagają konstrukcji wysięgnika, która jest mocna i niezawodna, a jednocześnie maksymalnie lekka. Firma Betonstar – znany producent pomp do betonu, spełniła te wymagania, stosując w swoich konstrukcjach stal Strenx; rezultatem są dłuższe, mocniejsze i lżejsze produkty (fot. SSAB)

Gdy nadchodzi moment sprzedaży używanego sprzętu z logo My Inner Strenx, wielu właścicieli jest mile zaskoczonych. Odnotowują wyższą wartość odsprzedaży używanych urządzeń i pojazdów wykonanych ze stali Strenx. To bardzo doceniana zaleta, biorąc pod uwagę poważne inwestycje finansowe, jakie właściciele ponoszą w odniesieniu do swoich produktów. Wysokiej jakości wytrzymały sprzęt z udoskonalonymi możliwościami jego obsługi, a także silna, rozpoznawalna marka mogą pomóc utrzymać wartość sprzętu nawet po wielu latach jego działania.

Podsumowując: program My Inner Strenx wspiera globalną branżę transportową, w której występują te same problemy i wyzwania. Współpraca z SSAB poprzez partnerstwo w programie oferuje platformę dla rozwoju produktów i rozpoznawalności marki, dzięki której firmy mogą odnosić sukcesy w biznesie przez wiele lat. Dodatkowe informacje znajdują się na stronie myinnerstrenx.com.

Autor: Dariusz Piernikarski

Firma Fassi wykorzystała wysokowytrzymałą stal Strenx 1100 i Strenx 900 do wyprodukowania ramion nośnych i wysięgników żurawia F2150RAL – w rezultacie ciężki żuraw przegubowy można było zainstalować na ciężarówkach 4-osiowych (fot. Fassi)