MAN na drodze elektromobilności

Fot. MAN

W dniu 01.03.2021 w Urzędzie Miasta Kędzierzyn – Koźle została podpisana umowa na dostawę dwóch fabrycznie nowych autobusów miejskich MAN Lion’s City E z napędem elektrycznym.

Kędzierzyn Koźle to pierwsze polskie miasto, które zdecydowało się na zakup produkowanych w fabryce MAN Bus w Starachowicach autobusów elektrycznych.

MAN Lion’s City E to autobus zeroemisyjny, o dużym zasięgu nawet do 270 km i przede wszystkim ekonomiczny. Jako autobus o napędzie w pełni elektrycznym jedzie nie tylko oszczędnie, cicho i wydajnie na długich trasach, lecz także w istotnym stopniu przyczynia się do wizerunku czystego miasta przyszłości. I w ten sposób może operować na trasach, które w przyszłości mogą zostać zamknięte dla tradycyjnego transportu pasażerskiego przez ograniczenia dla szkodliwych substancji i ochronę przed hałasem. Jego przemyślany design i zaskakująco prosta konstrukcja przyczyniają się przez to do lepszych wyników w oszczędzaniu energii i poprawy wydajności.

Seryjna produkcja autobusu MAN Lion’s City E rozpoczęła się w fabryce MAN Bus w Starachowicach na początku października 2020. Autobus przekonał do siebie już wielu ekspertów i dziennikarzy. Świadczą o tym liczne wyróżnienia, które dotychczas otrzymali pojazd i jego projektanci. Jedna z przyznanych nagród to iF Gold Award w kategorii „Automobiles/Vehicle/Bikes”.

Segment elektrycznych samochodów dostawczych MAN

W pierwszym kwartale 2021 do floty firmy kurierskiej DPD Polska dołączy 50 samochodów MAN eTGE w wersji furgon, napędzanych przez wydajny silnik elektryczny, zasilany z akumulatora litowo-jonowego. To idealne rozwiązanie dla tras z licznymi przystankami.

Fot. MAN

Akumulator ładowany jest zarówno z zewnętrznej sieci elektroenergetycznej, jak również poprzez rekuperację podczas hamowania. Odzyskiwana jest energia kinetyczna pojazdu, która jest przekształcana na energię elektryczną i przechowywana w akumulatorze. Ładowanie pojazdu realizowane poprzez dostarczone ładowarki sieciowe AC jak również poprzez szybkie stacje ładowania DC umożliwiające kontynowanie dalszej jazdy już po 45 minutach z naładowaną baterią.

MAN eTGE ma zasięg do 173 km oraz imponującą przestrzeń ładunkową 10,7 m3 i wyjątkowo wysoką ładowność. Samochody w standardowej wersji wyposażenia posiadają wiele systemów asystenckich, wspomagających pracę kierowcy (asystent hamowania awaryjnego, ochrony bocznej, czy utrzymania pasa ruchu, a także kamerę i czujniki cofania, z przodu i z boku ułatwiające manewrowanie w ciasnych warunkach drogowych miasta, fabryczna nawigacja wspomaga planowanie trasy, unikanie korków i skraca czas przejazdu).

Samochód wyposażony jest w światła mijania, drogowe, dzienne i tylne wykonane w technologii LED, a dzięki kamerze rozpoznającej pojazdy jadące z naprzeciwka, automatycznie przełącza światła, co zapobiega oślepianiu innych uczestników ruchu. Amortyzowany fotel z regulacją twardości, certyfikowany przez niemieckiego stowarzyszenia lekarzy i terapeutów AGR oraz liczne schowki i półki przydatne w pracy, stwarzają komfortowe miejsce pracy kierowcy.

Fot. MAN

Poza rozwojem produktów z napędem elektrycznym firma MAN pracuje nad dostosowaniem swojej sieci serwisowej do obsługi nowych produktów zarówno w zakresie wyposażenia stacji serwisowych jak również pod kątem zdobywaniem nowych kwalifikacji przez pracowników serwisów. Także klienci i kierowcy muszą poznać nowe systemy. Dlatego przy zakupie pojazdu elektrycznego każdy klient otrzymuje szczegółową instrukcję zawierającą informacje i wskazówki bezpieczeństwa dotyczące nabywanego pojazdu. Ponadto klienci i ich kierowcy mogą odbyć specjalne szkolenie techniczne oferowane przez MAN ProfiDrive, które pozwoli na dalszą poprawę bezpiecznej i ekonomicznej obsługi pojazdów elektrycznych.