Z fabryki Solarisa w Bolechowie 15 grudnia 2020 r. wyjechał autobus z okrągłym numerem 20 000. Jubileuszowy Solaris to przegubowy autobus elektryczny Urbino electric w barwach MZA Warszawa.
To również ostatni pojazd w ramach zamówienia złożonego jeszcze w 2019 r. na 130 elektrobusów. Ostatni ze 130 elektrobusów nie kończy imponujących decyzji zakupowych MZA. Zgodnie z planami przewoźnika, w 2027 r. aż połowa spośród 1,5 tysiąca warszawskich autobusów ma być nisko- albo zeroemisyjna.
„Jeśli spojrzy się dziś na pierwszą i ostatnią generację pojazdów marki Urbino, uderzający jest ogromny postęp, jaki dokonał się w obszarze transportu publicznego. Nie chodzi tu tylko o rozwój technologii i wzornictwo pojazdów, choć zmiany są tu imponujące. Dla firmy Solaris najistotniejsze, co wydarzyło się w ciągu dwóch ostatnich dekad, to przeniesienie akcentu na czystość napędu i co za tym idzie – jakość życia mieszkańców miast” – powiedział Javier Calleja, prezes zarządu firmy Solaris.
Od 2001 r. Solaris produkuje bezemisyjne trolejbusy – w sumie dostarczono już ponad 1600 takich pojazdów. Urbino hybrid pojawiło się na rynku w 2006 r. jako pierwszy seryjnie produkowany autobus tego typu w Europie. W roku 2011premierę miał autobus Urbino electric. Od tej chwili Solaris inwestuje przede wszystkim w doskonalenie rozwiązań bezemisyjnych.
Obecnie Solaris produkuje ponad 1500 autobusów rocznie, niemal połowa z nich ma napędy elektryczne. Z każdym rokiem producent umacnia swoją pozycję lidera elektromobilności w transporcie publicznym w Europie. W trzech pierwszych kwartałach 2020 r. Solaris był największym producentem autobusów bateryjnych.