
Nikola Corporation – producent modelu Nikola Tre BEV z elektrycznym napędem akumulatorowym oraz Tre FCEV z wodorowym ogniwem paliwowym − w swoich ostatnich działaniach koncentruje się na Ameryce Północnej.
Ogłaszając wyniki za pierwszy kwartał 2023 r., firma wyjaśniła, że produkcja i energetyka to branże kapitałochłonne i dlatego Nikola musi pozostać skoncentrowana tam, gdzie ma przewagę konkurencyjną. Dlatego dopasowuje swoją strukturę kosztów do tego zmienionego ukierunkowania biznesowego, odpowiednio zmniejszając wydatki. Zgodnie z tymi założeniami podjęto decyzję o sprzedaży udziałów Nikola Corp. w europejskim wspólnym przedsiębiorstwie produkcyjnym Grupie Iveco. Tym samym firma zamierza skoncentrować się na produkcji pojazdu elektrycznego z ogniwami paliwowymi (Tre FCEV), utrzymując model z akumulatorowym napędem elektrycznym (Tre BEV) w swoim asortymencie jako produkt budowany na zamówienie.
„Nikola miała bardzo solidny kwartał, budując dynamikę sprzedaży dzięki dostawom elektrycznych ciężarówek klasy 8 do klientów oraz zamówieniom od klientów na 140 ciężarówek napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi” — oświadczyłna początku maja Michael Lohscheller,dyrektor generalny firmy Nikola. I dodaje: „Jesteśmy na właściwej ścieżce z naszymi odnowionymi zespołami zarządzającymi i handlowymi, ulepszoną strategią sprzedaży, nowymi dealerami i partnerami energetycznymi”.
Skoncentrowanie na Tre FCEV
Z komunikatów firmy Nikola dowiadujemy się, że tymczasowo zostanie wstrzymana produkcja w zakładzie produkcyjnym w Coolidge w Arizonie, ponieważ modyfikowana jest tam linia montażowa, aby możliwa była jednoczesna produkcja pojazdów wyposażonych zarówno w wodorowe ogniwa paliwowe, jak i akumulatory elektryczne. Oczekuje się wznowienia produkcji w lipcu wraz z pierwszymi nadającymi się do sprzedaży ciężarówkami napędzanymi wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Nikola przekazała na testy u klientów 2 pierwsze z 10 ciężarówek zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Pozostałe 8ciężarówek ma być gotowych do końca czerwca. Ciężarówki te będą wykorzystywane przez klientów pilotażowych i do finalizacji walidacji pojazdów. Floty pilotażowe obejmują Biagi Bros, Walmart, Linde i AJR Trucking – wiodącego przewoźnika działającego na rzecz United StatesPostal Service, czyli poczty federalnej.Firma spodziewa się również rozpocząć produkcję modułów i pakietów akumulatorów w Coolidge do końca lipca, a montaż modułów zasilania ogniw paliwowych Bosch do grudnia 2023 r.
Akumulatorowo-elektryczny model Nikola TreBEV pozostanie w ofercie Nikoli jako produkt budowany na zamówienie. W pierwszym kwartale br. wyprodukowano 63 akumulatorowe ciężarówki Tre, z czego 31 dostarczono jako pojazdy stokowe do dealerów, a 33 odebrali klienci końcowi od dealerów w ramach sprzedaży detalicznej. Tym samym zgromadzony zapas akumulatorowych modeli Tre BEV jest wystarczający, aby zatrzymać produkcję i wprowadzić zmiany.
Przedstawiciele Nicola Corporation oświadczyli również, że „poczyniono znaczne postępy” w zakresie produkcji wodoru i firma nadal ściśle współpracuje z FortescueFutureIndustries nad wspólnym rozwojem wielkoskalowych zakładów produkcji zielonego wodoru w Ameryce Północnej.„Widzimy ogromne możliwości mobilnego tankowania wodoru i wierzymy, że mobilne tankowanie odegra kluczową rolę w budowaniu ekosystemu tankowania wodoru, pozwalając nam być elastycznym i efektywnym kapitałowo w miarę skalowania gęstości sieci ciężarówek” – czytamy w oświadczeniu firmy Nikola. Na razie zamówiono cztery mobilne stacje tankowania wodoru Hyla i prowadzone są rozmowy nad wprowadzeniem dodatkowych stacji mobilnych.


Nowa faza partnerstwa Nikola – Iveco
W ramach najnowszych ustaleń Iveco Group obejmie całość udziałów w niemieckiej spółce joint-venture w Ulm. Ponadto Iveco Group otrzyma licencję na bezpłatny dostęp do oprogramowania sterującego do wspólnie opracowanych rozwiązań BEV i FCEV oraz na jego dalszy rozwój. Nikola otrzyma natomiast licencję na technologię IVECO S-Way na Amerykę Północną oraz będzie zaopatrywana wodpowiednie podzespoły przez Iveco Group, a także uzyska udział w prawach do własności intelektualnej technologii eAxleGeneration 1, opracowanej wspólnie z należącą do IvecoGroup marką FPT Industrial, specjalizującą się w napędach.
Grupa Iveco skoncentruje się na Europie w celu dalszego rozwoju i komercjalizacji własnych ciężarówek elektrycznych BEV i FCEV, z kolei Nikola skoncentruje swoją działalność w Ameryce Północnej ze zintegrowanym podejściem do swoich klientów, oferując modele TreBEV, TreFCEV oraz rozwijając infrastrukturę wodorową za pośrednictwem swojej marki Hyla.
Iveco Group pokryje nakłady kapitałowe związane z nową fazą współpracy z dostępnych środków własnych i przejmie powyższe wartości częściowo za gotówkę (35 mln USD), a częściowo za udziały w Nikoli (20 mln udziałów). Grupa zachowa także znaczący pakiet udziałów w spółce Nikola.
„Iveco pozostanie dla nas ważnym partnerem i kluczowym dostawcą i będzie kibicować naszemu długofalowemu sukcesowi, a oczekuje się, że w przyszłości pozostanie znaczącym akcjonariuszem” — czytamy w oświadczeniu firmy Nicola Corp.
Opracowanie Dariusz Piernikarski
