Fabryka Iveco w Ulm rozpocznie produkcję modelu Nikola TRE

fot. Iveco

IVECO oraz FPT, marki CNH Industrial, ogłaszają wraz z Nikola Motor Company plany rozpoczęcia produkcji Nikola TRE w fabryce w Ulm w Niemczech

W fabryce Iveco w Ulm (Niemcy) będą produkowane elektryczne ciężarówki Nikola TRE zasilane akumulatorami oraz ogniwami paliwowymi. Zakład dysponuje wykwalifikowaną kadrą i laboratoriami badawczymi, teraz przygotowuje się do roli czołowego węzła produkcyjnego pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi. Na początek spółka joint-venture zainwestuje 40 mln euro w modernizację fabryki, w której prowadzony będzie końcowy montaż pojazdów.

Rozpoczęcie produkcji planowane jest na pierwszy kwartał 2021 r., a pierwsze egzemplarze Nikoli TRE zostaną dostarczone klientom jeszcze w tym samym roku. Najpierw do produkcji wejdą elektryczne ciągniki siodłowe 4×2 i 6×2 z modułowymi i skalowalnymi zespołami akumulatorowymi o pojemności 720 kWh oraz silnikami elektrycznymi o mocy ciągłej 480 kW (644 KM). Dostawy modułów do zakładu w Ulm będą pochodziły z hiszpańskich fabryk Iveco w Valladolid i Madrycie (w których produkowane są modele Iveco S‑Way), dzięki czemu szybko zwiększy się produkcja, by sprostać oczekiwanemu zapotrzebowaniu ze strony klientów.

Wersje elektryczne zasilane ogniwami paliwowymi, budowane na tej samej platformie, będą testowane w ramach finansowanego przez UE projektu H2Haul w 2021 r, a ich premiera rynkowa jest przewidziana na rok 2023.

Obecnie opracowywany model Nikola TRE jest oparty na nowej platformie Iveco S‑WAY i wykorzystuje technologię oraz systemy sterowania i systemy multimedialne pochodzące z samochodów ciężarowych Nikola. Pierwsze testy powinny rozpocząć się w połowie 2020 r., a prototyp zostanie pokazany na wrześniowych targach pojazdów użytkowych IAA 2020 w Hanowerze.

O spółce joint-venture

Partnerstwo firm w zakresie pojazdów ciężarowych rozpoczęło się od zakupu przez CNH Industrial pakietu akcji spółki Nikola serii D o wartości 250 mln USD we wrześniu 2019 r., po czym już w grudniu firmy zaprezentowały ciężarowy pojazd elektryczny Nikola TRE z zasilaniem akumulatorowym (BEV), będący pierwszym krokiem w stronę skonstruowania elektrycznego modelu zasilanego ogniwami paliwowymi (FCEV).

Spółka joint-venture jest częścią szerszego partnerstwa z Nikola Corporation, mającego na celu przyspieszenie transformacji branży w kierunku produkcji bezemisyjnych pojazdów klasy 8/dużych samochodów ciężarowych w Ameryce Północnej i Europie poprzez przejście na technologię ogniw paliwowych. Głównym celem współpracy jest wykorzystanie wiedzy każdego z partnerów w celu skutecznego wdrożenia bezemisyjnych dużych pojazdów ciężarowych i wprowadzenia do branży zupełnie nowego modelu biznesowego.

fot. Iveco