„Tak” dla bezpieczeństwa, „nie” dla środowiska

Fot. Continental

Rynek zakupów internetowych zyskuje na znaczeniu, obecnie także w kontekście trwającej pandemii. Jednak brak przemyślanych zakupów skutkuje tym, że ciężarówki przewożące zwracane towary pokonują dodatkowo aż 17 miliardów kilometrów rocznie. To tak, jakby 73 razy polecieć z Ziemi na Marsa.

Według danych niemieckiego Stowarzyszenia Handlu Elektronicznego i Sprzedaży na Odległość (BEVH), tylko w samych Niemczech w okresie od kwietnia do czerwca 2020 roku konsumenci wydali w sumie 20,2 mld euro na zakupy internetowe. To prawie trzy miliardy euro więcej, niż w podobnym okresie ubiegłego roku. Podobnie w tym okresie sytuacja wyglądała w Polsce. Według danych Google Retail Academy [1], w naszym kraju w czasie lockdownu liczba osób robiących zakupy online wzrosła o 5%.

Bezpieczeństwo jest ważne
Według wyników tegorocznego badania Gemius dla e-Commerce Polska [2], aż 73% polskich internautów robi zakupy online – wynik ten jest większy od poprzedniej fali badania w 2019 roku aż o 11 p.p. Obostrzenia w życiu gospodarczym i społecznym, spowodowane pandemią koronawirusa, skłoniły polskich konsumentów do robienia zakupów przez internet.

„Pandemia SARS-CoV-2 oraz lockdown, który miał na celu ograniczenie rozpowszechnienia koronawirusa, przyspieszyły rozwój rynku e-commerce. W czasie gdy sklepy stacjonarne i galerie handlowe były zamknięte, e-sklepy i platformy handlowe cieszyły się ogromną popularnością wśród konsumentów. Wzrost zainteresowania zakupami online także skłonił wiele sieci sklepów stacjonarnych do podjęcia decyzji o uruchomieniu własnych sklepów internetowych” – mówi Ewa Ostapczuk, PR & Marketing Communications Manager w Continental Opony Polska – Nowa rzeczywistość, stworzona przez pandemię, przyczyni się do wzmocnienia tendencji do robienia zakupów online. Dowodzą tego m.in. wyniki badania Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej [3]: aż 45% Polaków wskazało, że w związku z zagrożeniem koronawirusem, zdecydowało się rzadziej dokonywać zakupów w sklepach tradycyjnych, aby zmniejszyć ryzyko zarażenia, a 37% badanych uważa, że zakupy internetowe są w tym momencie bezpieczniejsze niż zakupy w sklepach stacjonarnych”.

Według agencji badawczej PMR4, wartość rynku e-commerce w Polsce w 2019 roku wynosiła ponad 61 mld zł, a jego udział w całym rynku handlu detalicznego był na poziomie ok. 11%. Eksperci PMR prognozują, że w efekcie pandemii w 2020 roku polski rynek handlu internetowego odnotuje najwyższy wzrost od kilkunastu lat (prawie 26% r/r), a w 2025 roku jego udział w rynku handlu detalicznego sięgnie prawie 20%.

Druga strona medalu
Jednak gwałtowny wzrost zamówień internetowych ma też swoje minusy. Większa liczba zamówień przekłada się na większy ruch na drogach i większą emisję CO2 do atmosfery. Szacuje się, że kurierzy w Europie i USA pokonują rocznie około 60 miliardów kilometrów dostarczając przesyłki, i blisko 17 miliardów kilometrów odbierając zwroty. Oznacza to, że co czwarta ciężarówka używana jest wyłącznie do zwrotu towarów i emituje przy tym około 1,5 miliarda kilogramów dwutlenku węgla (CO2).

W tym kontekście jest oczywiste, dlaczego UE nakłada na producentów samochodów ciężarowych zobowiązania mające doprowadzić do redukcji emisji CO2. Do 2025 r. wszyscy producenci ciężarówek muszą ograniczyć emisję CO2 w samochodach ciężarowych o dużej ładowności (HDV) o 15%, w porównaniu ze średnią z 2019 r. Do 2030 r. redukcja ta musi wynieść aż 30%.

Warto też pamiętać, że do ograniczenia emisji CO2 możemy przyczynić się sami. Wystarczy, że będziemy w bardziej świadomy sposób robić zakupy w internecie, co pozwoli na zminimalizowanie liczby odsyłanych przesyłek.

Opracowała Renata Pawliszko

[1] „Consumer behaviors in the new reality” – Google Retail Academy CEE 07.2020.
[2] Raport Gemius dla e-Commerce Polska „E-Commerce w Polsce 2020”.
[3] Raport Izby Gospodarki Elektronicznej „E-Commerce w czasie kryzysu 2020”.
[4] Raport PMR „Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2020-2025”.