TÜV: Nowy MAN zużywa do 8,2% mniej paliwa niż poprzednia generacja

Fot. MAN Truck & Bus

Światowa premiera nowej generacji ciężarówek MAN odbyła się w lutym br. Producent deklarował wtedy m.in. mniejsze zużycie paliwa dzięki nowemu układowi napędowemu, rozwiązaniom aerodynamicznym i tempomatowi MAN EfficientCruise. Padły dane – nawet o 8,2% mniejsze zużycie paliwa niż w pojazdach wcześniejszej generacji. TÜV Süd przetestował i potwierdził deklaracje producenta.

Jak wyglądał test? Nowy MAN TGX 18.470 Euro 6d pokonał dwukrotnie trasę testową liczącą 342 km, obejmującą autostrady i drogi krajowe. Po przejechaniu łącznie 684 km zużycie paliwa było średnio o 8,2% mniejsze niż pojazd porównawczy MAN TGX 18.460 poprzedniej wersji z silnikiem Euro 6c. Aby obiektywnie porównać oba pojazdy, po przejechaniu pierwszego odcinka trasy zamieniono naczepę i kierowców. Profil normalnej autostrady odpowiadał w 90% europejskim trasom dalekobieżnym. Stwierdzone w ramach testu niezależnej jednostki badawczej TÜV konkretne zużycie paliwa potwierdza zatem przewidywany przez MAN potencjał oszczędności nowej generacji.

Niskie zużycie paliwa zapewnia:

– układ napędowy: silnik nowej generacji Euro 6D o szczególnie oszczędnym zużyciu paliwa oraz nowa hipoidalna przekładnia główna o wyjątkowo długim przełożeniu 2,31. W połączeniu ze skrzynią biegów MAN TipMatic stanowi ona, zwłaszcza w przypadku przewozów dalekobieżnych, w których istotną rolę odgrywa zużycie paliwa, idealne uzupełnienie silnika D26 Euro 6d charakteryzującego się pojedynczą turbosprężarką, zmniejszonym poziomem recyrkulacji spalin i zwiększoną sprawnością termodynamiczną, zapewniającą jeszcze większą efektywność nawet przy wyższych obrotach, tworząc razem układ napędowy optymalny pod względem zużycia paliwa.

– nowy tempomat MAN EfficientCruise i funkcja „Dynamiczne żeglowanie”: funkcja ta podczas jazdy po płaskim terenie zapewnia optymalne pod względem zużycia paliwa obciążenie silnika, dzięki stałemu naprzemiennemu przyspieszaniu i rolowaniu. MAN zoptymalizował także układ ACC regulujący odstęp od poprzedzającego pojazdu, w celu maksymalnego wykorzystania etapów jazdy na biegu neutralnym. Dlatego, na przykład, przed wzniesieniami system utrzymuje większą odległość od poprzedzającego pojazdu, aby później podczas jazdy w dół pojazd bez przeszkód mógł się toczyć. Nowy tempomat MAN EfficientCruise w większym niż dotychczas stopniu uwzględnia także infrastrukturę drogową na trasie, na przykład ronda i obowiązujące ograniczenia prędkości, dzięki czemu odpowiednio wcześnie redukuje moc, zwiększając w ten sposób efektywność jazdy.

– Aerodynamika – nowa stylizacja poprawiająca efektywność jazdy: zwężenie obudowy lusterek zewnętrznych ogranicza powierzchnię czołową pojazdu, a elementy opływowe na masce usprawniają przepływ powietrza do chłodnicy i komory silnika. Poprowadzenie elementów opływowych aż za drzwi uspokaja boczny strumień powietrza, przyczyniając się równocześnie do zmniejszenia skali zabrudzenia tych miejsc. Tak zwana kurtyna powietrzna w narożnikach zderzaków optymalizuje opływ i przepływ powietrza w strefie wejścia do kabiny. Nowy spoiler na dachu i boczne klapy stanowią idealne zakończenie kanału przepływu powietrza od ciągnika do naczepy.

Co jeszcze? Usługi cyfrowe MAN DigitalServices
Każdy pojazd wyposażony jest seryjnie w system MAN Essentials, który udostępnia istotne informacje o pojeździe i umożliwia podstawową ocenę parametrów jazdy. Na tej podstawie oferowany opcjonalnie system MAN Perform przeprowadza wiarygodną analizę efektywności jazdy, która z kolei stanowi podstawę zdalnego indywidualnego treningu kierowcy MAN ConnectedCoDriver, dostępnego bezpośrednio na stanowisku pracy. Dzięki temu potencjał oszczędności pojazdów MAN nowej generacji jest szybko i sprawnie w pełni wykorzystywany przez kierowcę i przedsiębiorcę.

Fot. MAN Truck & Bus