![Scania BEV truck tested in cooperation with ASKO](https://samochody-specjalne.pl/wp-content/uploads/2020/05/Elektryczne-pojazdy-Scania-dla-ASKO_a.jpg)
Norweska hurtownia żywności ASKO sukcesywnie wymienia flotę na w pełni elektryczną – w ciągu trzech lat Scania dostarczy 75 pojazdów dystrybucyjnych Scania z napędem elektrycznym.
Na początku 2020r. firma ASKO wprowadziła do eksploatacji cztery samochody ciężarowe Scania zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi, a w lutym powiększyła swoją flotę o 2 pojazdy Scania G350 z napędem elektrycznym. W ramach trzyletniej umowy ramowej z producentem na lata 2020–2022, firma ASKO zadeklarowała zamówienie do 75 samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym. Celem firmy jest posiadanie zeroemisyjnej floty pojazdów ciężarowych do 2026 r.
Dane techniczne elektryków Scania:
- maksymalna masa całkowita: 27 ton,
- konfiguracja osi: 6×2*4,
- układ napędowy: silnik elektryczny o mocy szczytowej 290 kW i stałej 245kW,
2-biegowa przekładnia, maksymalny moment obrotowy 2200 Nm, - pojemność i typ baterii: akumulatory litowo-jonowe o pojemności 165 kWh,
- ładowanie: moc maksymalna 150 kW DC (CCS),
- zasięg: 120 km,
- PTO elektryczna przystawka odbioru mocy: 15 kW.
Bardzo cieszy nas, że postępowe firmy decydują się na działania mające na celu odejście od ciężkich pojazdów emitujących dwutlenek węgla. ASKO podejmuje zobowiązanie, które jest potrzebne do osiągnięcia celu porozumienia paryskiego dotyczącego ograniczenia globalnego ocieplenia do 1,5°C – podsumował Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania.
Przedstawiciele Scania zaprezentowali niedawno zatwierdzone cele firmy oparte na badaniach naukowych, które obejmują nie tylko radykalną redukcję własnej emisji dwutlenku węgla, ale także jasno określony ilościowo cel, jakim jest zapewnienie redukcji emisji wśród klientów firmy.
Oficjalne plany wprowadzenia do sprzedaży elektrycznych pojazdów akumulatorowych Scania zostaną przedstawione w kolejnych miesiącach 2020 roku. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych kilku lat technologia akumulatorowa będzie dalej udoskonalana, umożliwiając wydłużenie zasięgu pojazdu bez zwiększania masy akumulatora. Elektryczne pojazdy ciężarowe Scania stanowią uzupełnienie oferty wytwarzanych już przez firmę autobusów elektrycznych oraz hybrydowych pojazdów ciężarowych i autobusów.