Przedstawiciele firmy transportowej XPO ogłosili podpisanie umowy na zakup 100 elektrycznych pojazdów ciężarowych Renault Trucks do francuskiego oddziału firmy. Decyzję taką podjęto po serii testów w pełni elektrycznego, 16-tonowego modelu Renault Trucks D E-Tech. Testy odbywały się na trasach Lyonu i Paryża i trwały od października 2021 r. Renault Trucks jest wieloletnim dostawcą pojazdów do floty XPO.
Firma XPO sfinalizowała dotychczas zamówienia na 65 pojazdów elektrycznych, przy czym wszystkie 100 egzemplarzy zostanie dostarczonych w okresie od IV kwartału 2022 do 2024 r.
Te 16- i 19-tonowe pojazdy będą pracowały w 28 oddziałach XPO zajmujących się transportem drobnicowym (LTL) we Francji i służyć będą do transportu ładunków na paletach. Warto dodać, że firma XPO jest liderem w dystrybucji paletowej we Francji.
Przewoźnik zakłada, że do 2030 r. około 25% dostaw firmy będzie realizowanych za pomocą pojazdów elektrycznych, co pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 o ponad 26 000 t. Dzięki umowie z Renault Trucks, firma dostosowuje swoją flotę w oczekiwaniu na przyszłe przepisy regulujące dostawy na obszarach miejskich, jednocześnie pomagając klientom w realizacji ich własnych celów w zakresie ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Firma dąży do zmniejszenia swojej emisji gazów cieplarnianych we Francji o co najmniej 25% do 2030 r. (w porównaniu z rokiem 2019). Warto dodać, że ponad 95% europejskiej floty XPO to pojazdy wyposażone w silniki Euro VI.
Elektryczne renówki
Ekonomiczne samochody ciężarowe Renault Trucks E-Tech mają ładowność od 18 do 21 palet i są wyposażone w silnik o mocy 185 kW. Przy zasięgu do 250 km na jednym ładowaniu, każdy pojazd przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 o ok. 45,7 t rocznie w porównaniu z pojazdami napędzanymi olejem napędowym. Pojazdy te nie emitują lokalnie CO2, cząstek stałych oraz znacznie redukują hałas, dzięki czemu dobrze nadają się do dostaw w zatłoczonych obszarach miejskich. Każda ciężarówka wyposażona jest w kamerę 360°, która ogranicza martwe pole, co zwiększa bezpieczeństwo innych uczestników ruchu oraz przechodniów.
„Nasze nowe zamówienie na 100 elektrycznych ciężarówek jest bezprecedensową umową zarówno dla XPO jak i Renault Trucks we Francji. Dokonaliśmy również poważnej inwestycji w celu wyposażenia naszych zakładów w ponad 80 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Zobowiązania te ilustrują naszą determinację w dążeniu do bardziej zrównoważonego transportu drogowego i wspierania w jak największym stopniu naszych klientów w dekarbonizacji ich działań w ramach łańcucha dostaw” – powiedział Bruno Kloeckner, dyrektor zarządzający XPO Logistics Francja.
Christophe Martin, dyrektor zarządzający Renault Trucks France dodał: „Cieszymy się, że możemy przyczynić się do transformacji energetycznej XPO, realizując największe zamówienie na elektryczne samochody ciężarowe Renault Trucks we Francji. Nasze relacje z XPO są od wielu lat budowane na zaufaniu, które jest jednym z kluczowych czynników prowadzących do zawarcia tej przełomowej umowy. Renault Trucks jest liderem zrównoważonego rozwoju na rynku francuskim i fakt ten zobowiązuje nas do wyznaczania standardów w kierunku zrównoważonego transportu”.
Pozycja lidera XPO w zakresie zrównoważonego transportu drogowego we Francji oznacza:
- Piętnaście lat jako sygnatariusz Karty CO2 i aktywny uczestnik programu Objectif CO2 francuskiego Ministerstwa Przemian Ekologicznych i Solidarności oraz Francuskiej Agencji Środowiska i Zarządzania Energią (ADEME).
- Pionierskie wprowadzenie w transporcie towarowym paliw alternatywnych od 2015 roku, z pojazdami napędzanymi skroplonym gazem ziemnym (LNG) i sprężonym gazem ziemnym (CNG), z których oba zmniejszają emisję cząstek stałych i emitują 70% mniej dwutlenku azotu; oraz ciężarówkami napędzanymi biogazem, dzięki któremu emisja CO2 jest mniejsza o 80%. Flota XPO we Francji obejmuje obecnie 230 pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi.
- Dużą inwestycję na 2020 rok w 500 pojazdów marki Renault Trucks, w tym ciągniki siodłowe wyposażone w silniki Diesla spełniające normę Euro VI D, czyli najsurowszą europejską normę emisji spalin.
- Zobowiązanie do dalszej dekarbonizacji działalności w zakresie transportu drogowego poprzez wykorzystanie bardziej syntetycznego parafinowego oleju napędowego (paliwo HVO) – rozwiązania, które może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90% i zredukować emisję cząstek stałych i NOx nawet o 30%.
- Wdrożenie technologii zautomatyzowanej diagnostyki opon Drive-Over-Reader firmy Goodyear w ośmiu agencjach transportowych XPO we Francji. Te naziemne czujniki, mierzące ciśnienie w oponach i głębokość bieżnika, mają na celu zmniejszenie zużycia paliwa i kosztów utrzymania oraz proaktywne zapobieganie wypadkom związanym z oponami.
- Bieżące szkolenie kierowców firmy w zakresie technik jazdy ekonomicznej oraz rozszerzone szkolenie zespołu w zakresie zastosowań alternatywnych źródeł energii w transporcie.
XPO jest wiodącym innowatorem usług transportowych w Europie, w tym technologicznie wspomaganych przewozów ciężarowych, transportów częściowych (LTL), pośrednictwa w przewozach ciężarowych, transportu zarządzanego, ostatniej mili i spedycji. Firma dostosowuje swoje rozwiązania do specyficznych potrzeb klientów w wielu sektorach konsumenckich, handlowych i przemysłowych oraz w wydarzeniach światowej klasy.