Renault Trucks dostarczy 100 elektrycznych ciężarówek do francuskiego oddziału firmy XPO

fot. Renault Trucks

Przedstawiciele firmy transportowej XPO ogłosili podpisanie umowy na zakup 100 elektrycznych pojazdów ciężarowych Renault Trucks do francuskiego oddziału firmy. Decyzję taką podjęto po serii testów w pełni elektrycznego, 16-tonowego modelu Renault Trucks D E-Tech. Testy odbywały się na trasach Lyonu i Paryża i trwały od października 2021 r. Renault Trucks jest wieloletnim dostawcą pojazdów do floty XPO.

Firma XPO sfinalizowała dotychczas zamówienia na 65 pojazdów elektrycznych, przy czym wszystkie 100 egzemplarzy zostanie dostarczonych w okresie od IV kwartału 2022 do 2024 r.

Te 16- i 19-tonowe pojazdy będą pracowały w 28 oddziałach XPO zajmujących się transportem drobnicowym (LTL) we Francji i służyć będą do transportu ładunków na paletach. Warto dodać, że firma XPO jest liderem w dystrybucji paletowej we Francji.

Przewoźnik zakłada, że do 2030 r. około 25% dostaw firmy będzie realizowanych za pomocą pojazdów elektrycznych, co pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 o ponad 26 000 t. Dzięki umowie z Renault Trucks, firma dostosowuje swoją flotę w oczekiwaniu na przyszłe przepisy regulujące dostawy na obszarach miejskich, jednocześnie pomagając klientom w realizacji ich własnych celów w zakresie ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Firma dąży do zmniejszenia swojej emisji gazów cieplarnianych we Francji o co najmniej 25% do 2030 r. (w porównaniu z rokiem 2019). Warto dodać, że ponad 95% europejskiej floty XPO to pojazdy wyposażone w silniki Euro VI.

Elektryczne renówki
Ekonomiczne samochody ciężarowe Renault Trucks E-Tech mają ładowność od 18 do 21 palet i są wyposażone w silnik o mocy 185 kW. Przy zasięgu do 250 km na jednym ładowaniu, każdy pojazd przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 o ok. 45,7 t rocznie w porównaniu z pojazdami napędzanymi olejem napędowym. Pojazdy te nie emitują lokalnie CO2, cząstek stałych oraz znacznie redukują hałas, dzięki czemu dobrze nadają się do dostaw w zatłoczonych obszarach miejskich. Każda ciężarówka wyposażona jest w kamerę 360°, która ogranicza martwe pole, co zwiększa bezpieczeństwo innych uczestników ruchu oraz przechodniów.

Nasze nowe zamówienie na 100 elektrycznych ciężarówek jest bezprecedensową umową zarówno dla XPO jak i Renault Trucks we Francji. Dokonaliśmy również poważnej inwestycji w celu wyposażenia naszych zakładów w ponad 80 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Zobowiązania te ilustrują naszą determinację w dążeniu do bardziej zrównoważonego transportu drogowego i wspierania w jak największym stopniu naszych klientów w dekarbonizacji ich działań w ramach łańcucha dostaw” – powiedział Bruno Kloeckner, dyrektor zarządzający XPO Logistics Francja.

Christophe Martin, dyrektor zarządzający Renault Trucks France dodał: „Cieszymy się, że możemy przyczynić się do transformacji energetycznej XPO, realizując największe zamówienie na elektryczne samochody ciężarowe Renault Trucks we Francji. Nasze relacje z XPO są od wielu lat budowane na zaufaniu, które jest jednym z kluczowych czynników prowadzących do zawarcia tej przełomowej umowy. Renault Trucks jest liderem zrównoważonego rozwoju na rynku francuskim i fakt ten zobowiązuje nas do wyznaczania standardów w kierunku zrównoważonego transportu”.

fot. Renault Trucks

Pozycja lidera XPO w zakresie zrównoważonego transportu drogowego we Francji oznacza:

  • Piętnaście lat jako sygnatariusz Karty CO2 i aktywny uczestnik programu Objectif CO2 francuskiego Ministerstwa Przemian Ekologicznych i Solidarności oraz Francuskiej Agencji Środowiska i Zarządzania Energią (ADEME).
  • Pionierskie wprowadzenie w transporcie towarowym paliw alternatywnych od 2015 roku, z pojazdami napędzanymi skroplonym gazem ziemnym (LNG) i sprężonym gazem ziemnym (CNG), z których oba zmniejszają emisję cząstek stałych i emitują 70% mniej dwutlenku azotu; oraz ciężarówkami napędzanymi biogazem, dzięki któremu emisja CO2 jest mniejsza o 80%. Flota XPO we Francji obejmuje obecnie 230 pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi.
  • Dużą inwestycję na 2020 rok w 500 pojazdów marki Renault Trucks, w tym ciągniki siodłowe wyposażone w silniki Diesla spełniające normę Euro VI D, czyli najsurowszą europejską normę emisji spalin.
  • Zobowiązanie do dalszej dekarbonizacji działalności w zakresie transportu drogowego poprzez wykorzystanie bardziej syntetycznego parafinowego oleju napędowego (paliwo HVO) – rozwiązania, które może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90% i zredukować emisję cząstek stałych i NOx nawet o 30%.
  • Wdrożenie technologii zautomatyzowanej diagnostyki opon Drive-Over-Reader firmy Goodyear w ośmiu agencjach transportowych XPO we Francji. Te naziemne czujniki, mierzące ciśnienie w oponach i głębokość bieżnika, mają na celu zmniejszenie zużycia paliwa i kosztów utrzymania oraz proaktywne zapobieganie wypadkom związanym z oponami.
  • Bieżące szkolenie kierowców firmy w zakresie technik jazdy ekonomicznej oraz rozszerzone szkolenie zespołu w zakresie zastosowań alternatywnych źródeł energii w transporcie.

XPO jest wiodącym innowatorem usług transportowych w Europie, w tym technologicznie wspomaganych przewozów ciężarowych, transportów częściowych (LTL), pośrednictwa w przewozach ciężarowych, transportu zarządzanego, ostatniej mili i spedycji. Firma dostosowuje swoje rozwiązania do specyficznych potrzeb klientów w wielu sektorach konsumenckich, handlowych i przemysłowych oraz w wydarzeniach światowej klasy.