
W ostatnich dniach stycznia 2020 r. pojawiły się informacje, że Grupa TRATON tworzona przez firmy MAN, Scania i Volkswagen Caminhões e Ônibus, w końcu składa długo oczekiwaną ofertę pełnego przejęcia wszystkich zasobów północnoamerykańskiej spółki Navistar International.
Od 2016 r. Volkswagen, poprzez spółkę zależną TRATON, nabył prawie 17% udziałów w Navistar. Teraz firma złożyła niezamówioną ofertę przejęcia pozostałych udziałów Navistar za 35 USD za akcję, co stanowi 45% premii od ceny zamknięcia spółki wynoszącej 24,07 USD za akcję w dniu złożenia oferty. Daje to całkowitą wycenę Navistar na 3,5 miliarda dolarów. Akcje Navistar wzrosły natychmiast o 51%.
Navistar – producent w opałach
Navistar od 2010 r. miał spore problemy ze spełnieniem wymagań normy Agencji Ochrony Środowiska w zakresie emisji toksycznych składników spalin. Zdecydowano się bowiem zrezygnować z technologii selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) na rzecz zaawansowanej technologii recyrkulacji spalin (EGR). Rodzina silników Diesla firmy MaxxForce borykała się z problemami technicznymi, w wyniku czego zmalały udziały Navistar w amerykańskim rynku pojazdów użytkowych i spadły ceny akcji Navistar. Navistar przeżył długą serię procesów sądowych w związku z niewydolnością silników MaxxForce, ale rozstrzygnął wszystkie toczące się skargi i „zamknął książki” dotyczące tych silników w zeszłym roku.
Przymiarki do przejęcia
W oświadczeniu prasowym przedstawiciele TRATON SE wyjaśniają, że ponieważ globalny przemysł pojazdów użytkowych ewoluuje, proponowana transakcja jest logicznym kolejnym krokiem i przyniesie jeszcze większe korzyści. Połączona firma będzie w stanie lepiej sprostać wymaganiom nowych przepisów i szybko rozwijających się technologii w zakresie łączności, napędu i autonomicznej jazdy. Połączenie wiodącej pozycji Grupy TRATON na rynkach Europy i Ameryki Południowej z obecnością Navistar w Ameryce Północnej stworzyłoby lidera o globalnym zasięgu i uzupełniających się możliwościach.
Navistar wydał komunikat informujący o aktualności oferty, mówiąc, że dokładnie się z nią zapozna i oceni ją, a także doradził akcjonariuszom, aby nie podejmowali w tej chwili żadnych działań.
„Nie można zagwarantować, że jakiekolwiek negocjacje między Navistar i TRATON w sprawie tej propozycji się odbędą, a jeśli takie negocjacje się pojawią, nie można zagwarantować, że jakakolwiek transakcja z TRATON zostanie przeprowadzona lub skonsumowana” – powiedział Andreas Renschler, dyrektor generalny TRATON SE.
Globalne ambicje TRATON SE
Grupa TRATON (TRATON SE) wyłoniła się w 2018 r. z Grupy Volkswagen Truck and Bus, aby kierować dążeniem niemieckiego producenta samochodów do zostania ważnym graczem na globalnym rynku pojazdów użytkowych. Jednym z istotnych celów było ustanowienie obecności w Ameryce Północnej – największym na świecie rynku pojazdów użytkowych. Aby osiągnąć ten cel, jeszcze w 2016 r. Volkswagen nawiązał bliskie relacje z Navistar, ogłaszając sojusz strategiczny obejmujący różne projekty badawczo-rozwojowe. Sojusz ten pomógł doprowadzić do wprowadzenia przez Navistar silnika wysokoprężnego MAN jako silnika International A26 dla samochodów ciężarowych klasy 8 (International LT). Ostatnio wspólnym projektem TRATON i Navistar był prototypowy samochód ciężarowy średniej wielkości przeznaczony na rynek amerykański.