Opłaty za przejazd niemieckimi drogami, wyższe koszty jazdy w Estonii czy kontrole na ukraińskich granicach – takie zmiany dla kierowców samochodów ciężarowych poruszających się po Europie przyniósł nowy rok.
Od stycznia 2018 r. Ukraina planuje kontrolę danych biometrycznych dla cudzoziemców wjeżdżających na teren kraju. W związku z tym na granicy będą sprawdzane odciski palców czy wizerunek twarzy. Takie rozwiązanie ma ograniczyć przestępczość i przemyt towarów.
Istotne zmiany dla przewoźników przygotowali również nasi zachodni sąsiedzi, Niemcy. Planują rozszerzenie opłat drogowych dla samochodów poruszających się po wszystkich drogach federalnych w kraju. Zebrane środki mają zasilić fundusz modernizacji dróg oraz tworzenia infrastruktury. Kierowcy ciężarówek będą musieli przygotować się na nowe opłaty od 1 lipca 2018 r. Według Pawła Wloczka, dyrektora zarządzającego WebEye Polska: “sieć płatnych odcinków tras zwiększy się z obecnych 15 000 km do około 40 000 km. O ile z prawnego punktu widzenia zmiany są spore, w praktyce nie zaważą mocno na płynności ruchu pojazdów, ponieważ urządzenia pokładowe będą automatycznie aktualizowane do pobierania opłat na drogach federalnych”.
Rusza system DarsGo
Na Słowenii premierę w tym roku ma system DarsGo, poprzez który od 1 kwietnia kierowcy samochodów ciężarowych będą uiszczać opłaty drogowe. Prawo do przejazdu siecią słoweńskich autostrad będą miały pojazdy wyposażone w urządzenie DarsGo i zarejestrowane w systemie. W momencie, kiedy samochód przekroczy bramki przejazdu, czujniki wychwycą jego obecność w systemie i tym samym zdobędą wgląd do liczby przejechanych kilometrów autostrady, wyznaczając kwotę opłaty.
Wyższe koszty przejazdu w Estonii
Opłaty za przejazd drogowy nie ominą również Estonii. Od 1 stycznia będą obowiązywać właścicieli wszystkich pojazdów o masie przekraczającej 3,5 tony. Wysokość kosztów jest uzależniona od liczby osi pojazdu oraz jego masy, a także klasy emisji oraz okresu przebywania na terenie Estonii.
Przewóz odpadów
24 stycznia 2018 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Środowiska dotyczące wymagań dla transportu odpadów. Nowe zasady są określone bardzo szczegółowo, m.in. mówią o braku możliwości rozprzestrzeniania odpadów poza pojazd czy obowiązku mocowania pojemników z odpadami. W rozporządzeniu można również znaleźć wymaganą podczas transportu dokumentację oraz metody odpowiedniego znakowania pojazdów.
Co jeszcze czeka nas w tym roku? W maju ub. roku Komisja Europejska przedstawiła tzw. pakiet mobilności, czyli propozycje zmiany kształtu przepisów związanych z transportem drogowym na terenie Unii Europejskiej. W 2018 mamy dowiedzieć się więcej na temat dalszych zmian w europejskich przepisach transportowych. Według Pawła Wloczka z WebEye Polska: “Wprowadzenie w życie pakietu będzie wiązało się z rewolucyjnymi zmianami dla przewoźników dotyczącymi m.in. odpoczynku podczas jazdy czy płacy minimalnej dla kierowców z zagranicy. Może to mieć ogromny wpływ na polski transport”.