TEST: Mercedes-Benz Arocs AK 8×6 Grounder z wywrotką half-pipe KH-kipper

Elektroniczny system mierzenia przechyłu wywrotki na bieżąco pokazuje wzdłużny i poprzeczny kąt nachylenia pojazdu, temperaturę i ciśnienie oleju. Przekroczenie wartości dopuszczalnych jest sygnalizowane alarmem (fot. D. Piernikarski)
Elektroniczny system mierzenia przechyłu wywrotki na bieżąco pokazuje wzdłużny i poprzeczny kąt nachylenia pojazdu, temperaturę i ciśnienie oleju. Przekroczenie wartości dopuszczalnych jest sygnalizowane alarmem (fot. D. Piernikarski)

Wywrotka tylnozsypowa KH-kipper W1U
Wywrotek produkowanych przez KH–kipper specjalnie reklamować nie trzeba, mają one doskonale ugruntowaną pozycję na rynku, producent radzi sobie świetnie – eksport to 90% produkcji. Tylnozsypowe wywrotki budowlane half-pipe z serii W1U to jeden z żelaznych punktów programu produkcyjnego KH-kipper, oczywiście konstrukcja podlega stałym modyfikacjom i udoskonaleniom usprawniającym obsługę, obniżającym ciężar zabudowy czy podnoszącym trwałość i niezawodność konstrukcji.
Testowany Arocs 4142 miał skrzynię o długości ok. 6100 mm, z burtami o wysokości 1550 mm, co przy szerokości gabarytowej ok. 2500 mm dawało pojemność ładunkową wynoszącą 20,2 m3. Podłogę wykonano ze stali Hardox 450 o grubości 7 mm, burty o grubości 5 mm wykonano ze stali Strenx. Ścianę przednią i klapę tylną pochylono pod kątem 10°. Klapa tylna była podnoszona automatycznie przy uniesieniu skrzyni. Zastosowano przedni siłownik hydrauliczny Hyva Alpha stabilizowany z krótkim kielichem, był także stabilizator nożycowy oraz system Hyfix dodatkowo mocujący skrzynię do ramy po zamknięciu. Producent określa wagę zabudowy na 4420 kg.
Plandeka zwijana manualnie była chyba najsłabszym elementem zabudowy – trudno się ją rozwijało i była zdecydowanie za wąska, jej pełne i prawidłowe rozłożenie wymagało sporo czasu i niemal ekwilibrystycznych umiejętności wspinania się na zabudowę.

Unoszona hydraulicznie klapa tylna ułatwia rozładunek, pochylenie ściany przedniej i półokrągły przekrój muldy zmniejszają przywieranie ładunku (fot. D. Piernikarski)
Unoszona hydraulicznie klapa tylna ułatwia rozładunek, pochylenie ściany przedniej i półokrągły przekrój muldy zmniejszają przywieranie ładunku (fot. D. Piernikarski)

Bardzo przydatnym urządzeniem okazał się elektroniczny system mierzenia przechyłu wywrotki – ubiegłoroczna nowość produktowa KH-kipper. Na wyświetlaczu w kabinie system na bieżąco (gdy był włączony, także podczas jazdy) informował kierowcę o takich parametrach, jak wzdłużny i poprzeczny kąt nachylenia pojazdu, temperatura i ciśnienie oleju. Gdyby przechylenie podczas rozładunku zagrażało stabilności samochodu, pojawiałoby się stosowne ostrzeżenie.

Komfort na co dzień
Kabina średniej długości ClassicSpace M ma szerokość 2,30 m, w środku znajdziemy tunel silnika o wysokości 320 mm. Jest to bardzo dobrze zakomponowane miejsce pracy, o idealnej ergonomii, choć aby dostać się do wnętrza, niezbędna jest wspinaczka po 4 stopniach. Za kierownicą jest bardzo wygodnie – fotel i kolumna kierownicy mają szerokie zakresy regulacji, zawsze ustawimy dogodną pozycję.

Kabina M Classic Space, choć wysoko zawieszona, zapewnia wystarczający komfort pracy; widoczność otoczenia wokół samochodu jest bez zarzutu (fot. D. Piernikarski)
Kabina M Classic Space, choć wysoko zawieszona, zapewnia wystarczający komfort pracy; widoczność otoczenia wokół samochodu jest bez zarzutu (fot. D. Piernikarski)