Elektryczny MAN TGS

Charakterystyka techniczna
Koncepcyjna ciężarówka przyszłości MAN City Truck jest napędzana synchronicznym silnikiem elektrycznym z magnesami trwałymi o mocy 250 kW, który przekazuje moment 2700 Nm na oś tylną za pośrednictwem wału przegubowego. Jest to typowa oś stosowana w ciągnikach TGS – zrezygnowano z osi portalowej, gdyż wzrost kosztów nie był uzasadniony w porównaniu z korzyściami płynącymi z przyjęcia takiego rozwiązania.

Koncepcyjna ciężarówka przyszłości MAN City Truck jest napędzana synchronicznym silnikiem elektrycznym o mocy 250 kW, przekazuje moment 2700 Nm na oś tylną za pośrednictwem wału przegubowego (fot. D.Piernikarski)
Silnik elektryczny z magnesami trwałymi o mocy 250 kW przekazuje moment 2700 Nm na oś tylną za pośrednictwem wału przegubowego (fot. D.Piernikarski)

Podzespoły dodatkowe, w tym wspomaganie układu kierowniczego, napędzana elektrycznie dwucylindrowa sprężarka o pojemności 476 cm3 (ciśnienie od 8 do 12 bar) oraz klimatyzacja są zasilane elektrycznie za pośrednictwem inwertera redukującego napięcie z wejściowych 660 V dwustopniowo: do 80 V, a potem do 24 V) i sterowane przez system zarządzania energią zależnie od potrzeb, co gwarantuje oszczędność energii. Odzysk energii podczas hamowania pozwala na konwersję energii kinetycznej pojazdu w fazie toczenia na energię elektryczną wykorzystywaną do ładowania akumulatorów. Wszystko to umożliwia bardziej oszczędne użytkowanie pojazdu.
Komponenty wymagające regulacji temperatury (akumulatory, silnik elektryczny) chłodzone lub ogrzewane (w niskich temperaturach) są cieczą – na pokładzie zastosowano zmodyfikowane elementy układu chłodzenia z samochodu seryjnego, pompa cieczy chłodzącej jest zasilana elektrycznie. Za pracę elektrycznego układu napędowego oraz wszystkich urządzeń pomocniczych odpowiada komputer centralny.

Źródłem energii są trzy akumulatory litowo-jonowe o pojemności 35,3 kWh każdy, umieszczone pod kabiną kierowcy nad przednią osią, gdzie w tradycyjnych pojazdach znajduje się silnik wysokoprężny (fot. D.Piernikarski)
Źródłem energii są trzy akumulatory litowo-jonowe o pojemności 35,3 kWh każdy (fot. D.Piernikarski)

Źródłem energii są trzy akumulatory litowo-jonowe o pojemności 35,3 kWh każdy, umieszczone pod kabiną kierowcy nad przednią osią, gdzie w tradycyjnych pojazdach znajduje się silnik wysokoprężny. Pojemność standardowych akumulatorów pozwala, w zależności od warunków jazdy (prędkości, ciężaru pojazdu, ukształtowania terenu), na uzyskanie zasięgu do 50 km. Ocenia się, że pobór prądu wynosi od 0,9 do 1,5 kW/km. Trwałość akumulatorów obliczona jest na 10 lat, zatem nie będą one najprawdopodobniej wymagać wymiany w całym okresie eksploatacji pojazdu. Po demontażu z samochodu akumulatory te mogą przez kolejne 10–20 lat być eksploatowane w zastosowaniach stacjonarnych. Koncepcyjny MAN City Truck można dodatkowo wyposażyć w montowane z boku ramy między osiami akumulatory (maksymalnie cztery o pojemności 35,3 kWh) i/lub montowany w ten sam sposób agregat Range Extender lub ogniwo paliwowe – wtedy zasięg operacyjny wydłuży się do 150 km. Możliwości te pozwalają dodatkowo zwiększyć zasięg odpowiednio do potrzeb klientów.

MAN City Truck można dodatkowo wyposażyć w montowane z boku ramy między osiami akumulatory (maksymalnie cztery o pojemności 35,3 kWh) i/lub montowany w ten sam sposób agregat Range Extender lub ogniwo paliwowe – wtedy zasięg operacyjny wydłuży się do 150 km (fot. D.Piernikarski)
MAN City Truck można dodatkowo wyposażyć w montowane z boku ramy między osiami akumulatory (maksymalnie cztery o pojemności 35,3 kWh) i/lub montowany w ten sam sposób agregat Range Extender lub ogniwo paliwowe – wtedy zasięg operacyjny wydłuży się do 150 km (fot. D.Piernikarski)