Elektryczny MAN TGS

Źródłem energii mogą być stacje ładowania rozmieszczone przy obsługiwanych przez MAN City Truck supermarketach. Rozważa się również możliwość wykorzystania elementów infrastruktury ładowania działającej na potrzeby autobusów miejskich

Firma MAN Truck & Bus na targach IAA 2016 oprócz koncepcji elektrycznego autobusu miejskiego i różnych wariantów infrastruktury ładowania pokazała również studyjny ciągnik siodłowy TGS z napędem elektrycznym – MAN City Truck.

W ramach funkcji e-mobility Roadmap do roku 2018 MAN Truck & Bus zamierza przygotować przedseryjną wersję autobusu akumulatorowego (BEV) będącego rozwinięciem doskonale sprawdzonej wersji hybrydowej MAN Lion’s City Hybrid. Produkcja seryjna elektrycznego autobusu miejskiego ma rozpocząć się jeszcze przed rokiem 2020. W przyszłym autobusie elektrycznym znajdą zastosowanie takie same technologie ładowania i gromadzenia energii jak w samochodach ciężarowych.
Pokazany na targach IAA MAN TGS ma posłużyć do dalszych prób z elektrycznie napędzanymi samochodami ciężarowymi i gromadzenia doświadczeń w związku z konkretnymi koncepcjami w dziedzinie transportu. Wpisuje się to w ogólną strategię mobilności elektrycznej e-Mobility realizowaną przez MAN Truck & Bus, której cele – zgodnie z założeniami – powinny dać efekty w postaci seryjnych miejskich rozwiązań transportowych, a które od 2021 r. powinny znajdować się w ofercie sprzedażowej MAN.

Na targach IAA 2016 firma MAN Truck & Bus zaprezentowała napędzany silnikiem elektrycznym ciągnik siodłowy bazujący na modelu TGS 4X2 BLS-TS o dmc. 18 t (fot. D.Piernikarski)
Na targach IAA 2016 firma MAN Truck & Bus zaprezentowała napędzany silnikiem elektrycznym ciągnik siodłowy bazujący na modelu TGS 4X2 BLS-TS o dmc. 18 t (fot. D.Piernikarski)

Elektryczny TGS
Firma MAN Truck & Bus już w roku 2012 przedstawiła koncepcyjny pojazd MAN Metropolis. Była to w pełni zelektryfikowana 26-tonowa śmieciarka, która podczas eksploatacji emitowała szczątkowe ilości CO2, a dzięki bardzo niskiemu poziomowi hałasu mogła pracować w porach nocnych. Ciężarówka została przekazana klientom do testów w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych, użytkownicy podkreślali łatwą obsługę i prowadzenie Metropolis. Oszczędność zużycia paliwa, w porównaniu z tradycyjnym pojazdem z silnikiem wysokoprężnym, przy zastosowaniu technologii Range Extender wyniosła około 80%.
Na wrześniowych targach IAA firma MAN zaprezentowała efekt kontynuacji prac nad projektem Metropolis. Był to napędzany silnikiem elektrycznym ciągnik siodłowy bazujący na modelu TGS 4×2 BLS-TS o dmc. 18 t. Pojazd ten może być wykorzystany w miejskich dostawach nocnych, które są dziś regułą np. przy zaopatrzeniu sklepów spożywczych. Pojazd koncepcyjny został zoptymalizowany do współpracy z naczepą City, spełniając tym samym zasadnicze wymagania dotyczące miejskich samochodów dystrybucyjnych: duża przestrzeń ładunkowa przy niskiej masie własnej, dobra zwrotność, a podczas jazdy zerowa emisja CO2 i związków toksycznych oraz minimalny poziom generowanego hałasu.