Firma MAN Truck & Bus na targach IAA 2016 oprócz koncepcji elektrycznego autobusu miejskiego i różnych wariantów infrastruktury ładowania pokazała również studyjny ciągnik siodłowy TGS z napędem elektrycznym – MAN City Truck.
W ramach funkcji e-mobility Roadmap do roku 2018 MAN Truck & Bus zamierza przygotować przedseryjną wersję autobusu akumulatorowego (BEV) będącego rozwinięciem doskonale sprawdzonej wersji hybrydowej MAN Lion’s City Hybrid. Produkcja seryjna elektrycznego autobusu miejskiego ma rozpocząć się jeszcze przed rokiem 2020. W przyszłym autobusie elektrycznym znajdą zastosowanie takie same technologie ładowania i gromadzenia energii jak w samochodach ciężarowych.
Pokazany na targach IAA MAN TGS ma posłużyć do dalszych prób z elektrycznie napędzanymi samochodami ciężarowymi i gromadzenia doświadczeń w związku z konkretnymi koncepcjami w dziedzinie transportu. Wpisuje się to w ogólną strategię mobilności elektrycznej e-Mobility realizowaną przez MAN Truck & Bus, której cele – zgodnie z założeniami – powinny dać efekty w postaci seryjnych miejskich rozwiązań transportowych, a które od 2021 r. powinny znajdować się w ofercie sprzedażowej MAN.
Elektryczny TGS
Firma MAN Truck & Bus już w roku 2012 przedstawiła koncepcyjny pojazd MAN Metropolis. Była to w pełni zelektryfikowana 26-tonowa śmieciarka, która podczas eksploatacji emitowała szczątkowe ilości CO2, a dzięki bardzo niskiemu poziomowi hałasu mogła pracować w porach nocnych. Ciężarówka została przekazana klientom do testów w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych, użytkownicy podkreślali łatwą obsługę i prowadzenie Metropolis. Oszczędność zużycia paliwa, w porównaniu z tradycyjnym pojazdem z silnikiem wysokoprężnym, przy zastosowaniu technologii Range Extender wyniosła około 80%.
Na wrześniowych targach IAA firma MAN zaprezentowała efekt kontynuacji prac nad projektem Metropolis. Był to napędzany silnikiem elektrycznym ciągnik siodłowy bazujący na modelu TGS 4×2 BLS-TS o dmc. 18 t. Pojazd ten może być wykorzystany w miejskich dostawach nocnych, które są dziś regułą np. przy zaopatrzeniu sklepów spożywczych. Pojazd koncepcyjny został zoptymalizowany do współpracy z naczepą City, spełniając tym samym zasadnicze wymagania dotyczące miejskich samochodów dystrybucyjnych: duża przestrzeń ładunkowa przy niskiej masie własnej, dobra zwrotność, a podczas jazdy zerowa emisja CO2 i związków toksycznych oraz minimalny poziom generowanego hałasu.