Ponadgabaryty: Scania przenosi miasto

fot. Scania

Malmberget to górnicze miasteczko w Szwecji tuż za kręgiem polarnym. Jego sercem jest kopalnia rudy żelaza. Wydobycie trwa w niej nieprzerwanie od 1781 r.  i w efekcie miasto stopniowo znika w osuwisku. Czy pomysł przeniesienia 30 budynków mieszkalnych wydaje się realny?

Wiele ulic Malmberget, dawniej ze sobą połączonych, kończy się przepaścią, a fundamenty niektórych domów wiszą nad urwiskiem. Do 2032 r. centrum miasta zniknie całkowicie. To jednak nie oznacza końca Malmberget. 30 budynków mieszkalnych, z których najcięższy waży 230 t, a najstarszy pochodzi z 1909 r., zostanie przeniesionych do pobliskiej wioski Koskullskulle.

Takiego przedsięwzięcia podjęły się wspólnie: LKAB – szwedzka spółka kopalniana, przedsiębiorstwo budowlane NYAB oraz holenderska firma transportowa Mammoet. Po odpowiednim przygotowaniu budynki „ruszono z posad” i ustawiono na specjalistycznych zestawach firmy Mammoet. Napęd zapewniły im ciągniki Scania, w tym potężny R620 z silnikiem V8, wyposażony w automatyczną skrzynię biegów Allison.

Po wsunięciu modułu transportowego Nicolas MHD pod budynek pracownicy firmy Mammoet unieśli zawieszenie tak, aby masa domu została równomiernie rozłożona pomiędzy 18 linii osiowych wyposażonych łącznie w 144 koła. Dopiero wtedy dom został zabezpieczony mocowaniem i transport ruszył. Maksymalne obciążenie każdej z osi to 36 t. Oznacza to, że pojazd modułowy ma ładowność ponad 600 t. Ciągnik jest wyposażony w pompę zasilającą instalację hydrauliczną pojazdu modułowego, obsługującą zawieszenia hydrauliczne oraz system skrętu każdego  koła. Zachowaniem pojazdu kieruje operator, który siedzi z przodu i obserwuje ładunek podczas jazdy.

Scania R620 ma wyposażenie umożliwiające holowanie ładunków o masie dochodzącej do 250 t. Przewożąc duże budynki mieszkalne, pracownicy Mammoet dołączali drugi pojazd ciężarowy na końcu zestawu. To ciągnik – pchacz, który zapewnia dodatkową porcję mocy i momentu obrotowego oraz wspomaga hamowanie. Cały zestaw porusza się z prędkością 7 km/h. 14 budynków z Malmberget zostało przetransportowanych w październiku 2016 r. Pozostałe wyruszą w drogę w 2017 r.