Oszczędności na wiele sposobów

Warto pamiętać, że wszelkie działania zmierzające do zmniejszenia współczynnika oporu powietrza (takie jak instalacja spoilerów przeznaczonych do konkretnego modelu pojazdu) mogą zostać zniwelowane przez np. montaż dodatkowych elementów zakłócających opływ powietrza, jak np. ramy z halogenami dachowymi czy dodatkowe przednie zderzaki, tzw. kangury.
Równie ważnym parametrem wpływającym na zużycie paliwa jest masa własna pojazdu, stąd też rośnie zainteresowanie rozwiązaniami, które ją ograniczają, np. aluminiowe felgi czy lżejsze, a równie wytrzymałe ramy naczep. Należy pamiętać, że niższa masa własna oznacza większą dopuszczalną ładowność, a ta z kolei większą pracę przewozową przy tym samym przebiegu. Mniejsza masa własna to także korzyść w przypadku jazdy niezaładowanym pojazdem.

Volvo Trucks od lat organizuje konkurs, w którym liczy się jak najniższe zużycie paliwa (fot. Volvo Trucks)
Volvo Trucks od lat organizuje konkurs, w którym liczy się jak najniższe zużycie paliwa (fot. Volvo Trucks)

Kompleksowe działania
Realne znaczące i długotrwałe ograniczenie zużycia paliwa w przypadku transportu drogowego nie jest możliwe bez podjęcia jednoczesnych działań w kilku obszarach. Muszą one obejmować kwestie techniczne, takie jak stan techniczny i parametry użytkowe pojazdu, specyfikę realizacji zadania przewozowego (ruch miejski, transport lokalny, długodystansowy itp.) oraz przyzwyczajenia i technikę jazdy kierowcy.
Zaprezentowana przed kilkoma laty przez firmę Scania koncepcja redukcji zużycia paliwa i emisji CO2 obejmuje cztery obszary działań, które podjęte i zrealizowanie łącznie mogą przynieść zakładane efekty:
• pojazd – zoptymalizowany pod względem zużycia paliwa,
• szkolenie – nauka jazdy oszczędnej i efektywnej,
• follow-up – ciągłe doskonalenie,
• maintenance – dbałość o niskie zużycie paliwa (właściwy stan techniczny pojazdu).
Wymienione powyżej obszary działań mają charakter uniwersalny i w praktyce dotyczą każdego rodzaju transportu drogowego i oferowane są przez wszystkich producentów. Co jest bardzo istotne, optymalna realizacja działań we wszystkich wymienionych obszarach nie jest możliwa bez odpowiedniego doradztwa technicznego i szkoleniowego.

Profesjonaliści dla profesjonalistów
Jak podkreślają przedstawiciele firm oferujących takie wsparcie, coraz więcej klientów docenia zalety profesjonalnej konfiguracji pojazdu (m.in. wersji, wyposażenia, zabudowy itp.) uwzględniającej rzeczywiste warunki jego eksploatacji. Jednym z wymiernych efektów tego rodzaju doradztwa na etapie konfiguracji pojazdu jest wyraźne zmniejszenie liczby zamawianych pojazdów samowyładowczych i betonomieszarek o układzie napędowym 8×8 na rzecz podwozi 8×4. Co prawda możliwości pokonywania trudnego terenu przez pojazdy o układzie napędowym 8×4 są mniejsze niż 8×8, jednak w praktyce sytuacje, w których napęd wszystkich osi jest niezbędny, są sporadyczne i nie rekompensują wyższej ceny zakupu pojazdu ani jego mniejszej ładowności i większego zużycia paliwa.
Fachowe doradztwo podczas zakupu coraz bardziej doceniają także nabywcy żurawi przeładunkowych i podestów załadowczych. Jak podkreślają sprzedawcy tego typu urządzeń, znacznie więcej niż jeszcze kilka-kilkanaście lat temu jest klientów, którzy oczekują dobrania urządzenia „na miarę” ich realnych codziennych potrzeb, a nie sprzętu, którego maksymalne możliwości wykorzystają kilka razy do roku. Zdaniem sprzedawców do niezdecydowanych klientów najlepiej przemawia rachunek ekonomiczny i wyliczenie, że cięższy o 100–150 kg podest załadowczy nie tylko zmniejsza dopuszczalną ładowność, ale też powoduje wzrost zużycia paliwa w całej wieloletniej perspektywie eksploatacji pojazdu. Według badań przeprowadzonych przez specjalistów z firmy Scania optymalna specyfikacja pojazdu – a więc działania wyłącznie „na papierze” – pozwala zmniejszyć eksploatacyjne zużycie paliwa o 3 do 5%.