Oszczędności na wiele sposobów

System przewidywania profilu drogi na podstawie danych otrzymywanych za pośrednictwem GPS pozwala na ekonomiczne sterowanie pracą zautomatyzowanej skrzyni biegów (fot. DAF)
System przewidywania profilu drogi na podstawie danych otrzymywanych za pośrednictwem GPS pozwala na ekonomiczne sterowanie pracą zautomatyzowanej skrzyni biegów (fot. DAF)

Trudne przyzwyczajenia
Przysłowie mówi, że przyzwyczajenie jest drugą naturą człowieka. Jak twierdzą instruktorzy zajmujący się doskonaleniem techniki jazdy, jest ono bardzo aktualne w odniesieniu do kierowców.
Obecnie wszyscy liczący się producenci ciężarówek i ich przedstawiciele w Polsce prowadzą szkolenia z zakresu doskonalenia techniki jazdy – zarówno pod kątem bezpieczeństwa, oszczędności paliwa, jak i ograniczenia zużycia eksploatacyjnego pojazdu. Z rozmów przeprowadzonych przez autora artykułu z instruktorami doskonalenia techniki jazdy wynika, że najlepszym sposobem na zmianę negatywnych nawyków kierowcy jest pokonanie tego samego odcinka drogi najpierw przez szkolonego kierowcę, a później instruktora, a następnie porównanie ich zużycia paliwa. Nie brak przypadków, kiedy nieodpowiednia technika jazdy kierowcy może prowadzić do większego o 20–30% zużycia paliwa niż u doświadczonego instruktora. Ze statystyk wynika, że redukcja zużycia paliwa przez pojazd, którego kierowca ukończył szkolenie doskonalenia techniki jazdy, wynosi średnio 7–12%. Problem jednak w tym, że taki wynik utrzymuje się jedynie przez około miesiąc po odbyciu szkolenia, by po 48 miesiącach dawne – nieekonomiczne – nawyki całkowicie powróciły u kierowcy. Rozwiązaniem tego problemu okazuje się monitorowanie zużycia paliwa i systematyczny kontakt kierowcy z instruktorem, który pomoże wyeliminować nieprawidłowe nawyki tego pierwszego. Z doświadczenia wielu firm transportowych wynika, że szkolenie i późniejsze cykliczne wsparcie kierowcy przez instruktora może zmniejszyć realne zużycie paliwa nawet do ponad 20%.

Zastosowanie opon o zmniejszonym oporze toczenia, jak np. Ecopia firmy Bridgestone, pozwala obniżyć zużycie paliwa o ok. 5% (fot. Bridgestone)
Zastosowanie opon o zmniejszonym oporze toczenia, jak np. Ecopia firmy Bridgestone, pozwala obniżyć zużycie paliwa o ok. 5% (fot. Bridgestone)

Opieka i technika
Nawet najlepiej wyszkolony kierowca nie jest w stanie osiągnąć znacznej redukcji zużycia paliwa, jeśli stan techniczny pojazdu i jego przygotowanie do drogi będą nieodpowiednie. Stąd też ważnym elementem szkoleń z zakresu doskonalenia techniki jazdy jest zwrócenie uwagi m.in. na odpowiednie ustawienie deflektora dachowego, geometrii kół pojazdu, układu hamulcowego, stanu filtrów i ciśnienia powietrza w oponach. Zadbanie o prawidłowy stan tych elementów może przyczynić się do ograniczenia zużycia paliwa nawet o ponad 5%.
Obszernym tematem, również istotnym, jeśli chodzi o obniżenie zużycia paliwa, jest ogumienie. Oprócz zadbania o właściwą geometrię kół i ciśnienie w oponach ważnym parametrem wpływającym na opory toczenia jest klasa zainstalowanych opon. W przypadku najnowszych opon firmy Michelin potrójnej klasy A , które charakteryzują się zmniejszonym oporem toczenia, możliwe jest obniżenie zużycia paliwa nawet o 1,5%, co przekłada się na obniżenie emisji CO2 o 1,33 kg na każde 100 km. Co istotne, oszczędności te uzyskano bez uszczerbku dla przyczepności, solidności czy trwałości ogumienia.
W osiągnięciu zadowalającej redukcji zużycia paliwa we współczesnych ciężarówkach kierowca nie jest zdany wyłącznie na siebie. Z pomocą przychodzą mu coraz bardziej rozbudowane rozwiązania informatyczne i telematyczne.

Autor: Marek Rutka