Pojazdy Renault Trucks CNG – inwestycja w czasie

Nie za rok, nie za dwa…

Oszczędności z inwestycji w CNG należy rozpatrywać w dłuższym czasie – zwrot kosztów użytkowania pojazdu następuje dopiero po 3–5 latach. Dobrze to przeliczył Paweł Wojna, prezes Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie, i na własnej firmie przetestował wykorzystanie technologii sprężonego gazu ziemnego w pojazdach. Obecnie w śremskiej flocie liczącej 35 jednostek jeździ 6 ciężarówek na metan. Jak deklaruje prezes spółki, do zakupu pojazdów na CNG przekonała go ekonomia, a utwierdzają w dobrze podjętej decyzji wyniki dwumiesięcznych obserwacji i zestawień kosztów utrzymania 6 pojazdów zasilanych paliwem konwencjonalnym i 6 na gaz. Pojazdy były podobnie skonfigurowane, pracowały na podobnej trasie zbiórki odpadów mierzącej w sumie ok. 15 000 km i wykonywały te same zadania transportowe. Jedynie rezultaty się różniły – pojazdy na metan okazały się o 35% tańsze, jeśli chodzi o koszty tankowania, niż flota z silnikiem dieslowskim.

Przekazane śmieciarki na specjalistycznym podwoziu Renault Trucks D26 Wide dostarczone z zabudową Ekocel Midlum XLS to ciekawa propozycja – niezawodne, przystosowane do zadań transportu komunalnego podwozie i zabudowa ciesząca się dobrą opinią użytkowników (fot. Renault Trucks)
Przekazane śmieciarki na specjalistycznym podwoziu Renault Trucks D26 Wide dostarczone z zabudową Ekocel Midlum XLS to ciekawa propozycja – niezawodne, przystosowane do zadań transportu komunalnego podwozie i zabudowa ciesząca się dobrą opinią użytkowników (fot. Renault Trucks)
Nowe śmieciarki Renault D Wide to pierwsze pojazdy nowej gamy w taborze MPGK w Katowicach, liczącego niemal 150 środków transportu – w przeważającej części złożonego z pojazdów Renault Trucks, głównie modele Premium (fot. Renault Trucks)
Nowe śmieciarki Renault D Wide to pierwsze pojazdy nowej gamy w taborze MPGK w Katowicach, liczącego niemal 150 środków transportu – w przeważającej części złożonego z pojazdów Renault Trucks, głównie modele Premium (fot. Renault Trucks)

Zanim zatankujemy metan

Pojazd zasilany gazem to dopiero połowa sukcesu. Aby można było mówić o zwrocie takiej inwestycji, potrzebna jest dostępność stacji tankowania, np. takiej jak obiekt w Śremie. I mimo iż dyrektywa unijna zakłada wybudowanie do 2025 r. w naszym kraju stacji CNG ulokowanych w maksymalnej odległości co 150 km, prawodawcy nie wypracowali do tej pory konkretnego projektu wspomagającego rozwój branży paliw gazowych. Dlatego zanim branża komunalna za sprawą zmian prawnych w pełni „otworzy” się na technologię gazową, pojazdy napędzane konwencjonalnymi paliwami nadal z powodzeniem realizują swe zadania w zakładach oczyszczania miasta. W lipcu br. do Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Katowicach dostarczone zostały 2 podwozia Renault Trucks D26 Wide 6×2. Zamówione modele, napędzane silnikiem DTI 8 o mocy 320 KM, to specjalistyczne podwozia wyposażone m.in. w tylną oś skrętną, przystosowane do realizacji zadań transportu komunalnego. Są to pierwsze modele z nowej gamy producenta we flocie katowickiej spółki, liczącej niemal 150 środków transportu w większości składającego się z modeli Renault Trucks Premium.

Opracowała Katarzyna Biskupska

Podczas przekazania modeli D26 Wide obecni byli (od lewej): Jarosław Kuzmecki – przedstawiciel handlowy Ekocel, Antoni Ostrowski – szef transportu MPGK Katowice, Jacek Toborek − szef działu handlowego Tandem Trucks Katowice (fot. Renault Trucks)
Podczas przekazania modeli D26 Wide obecni byli (od lewej): Jarosław Kuzmecki – przedstawiciel handlowy Ekocel, Antoni Ostrowski – szef transportu MPGK Katowice, Jacek Toborek − szef działu handlowego Tandem Trucks Katowice (fot. Renault Trucks)