Wizyta w Centrum Innowacji Goodyera w Luksemburgu

Nowa linia ciężarowych opon Dunlop: (od lewej) SP346 na oś sterującą, SP446 na oś napędową i SP246 do naczep (fot. R. Pawliszko)

Wizyta w Centrum Innowacji Goodyera w Luksemburgu

Jak wiadomo, mieszankę gumową opony tworzy kilkadziesiąt różnych składników. Wśród nich są m.in. kauczuk naturalny i syntetyczny, wypełniacze i inne dodatki chemiczne, tj. sadza, krzemionka, siarka, woski, tlenek cynku, przeciwutleniacze. W laboratorium chemicy pracują nad mieszkankami gumowymi o określonych parametrach (w zależności od użytych składników charakteryzują się one innymi właściwościami). W przypadku najnowszej gamy opon Dunlop to tu opracowano technologicznie skład dwuwarstwowej mieszanki bieżnika, która charakteryzuje się jednocześnie odpornością na ścieranie (warstwa zewnętrzna) oraz mniejszym oporem toczenia (wewnętrzna część).

(fot. Goodyear)
fot. Goodyear

 

W laboratorium bada się również właściwości ścierne przygotowanej mieszanki gumowej. Na zdjęciu widać test porównawczy ścieralności nowej opony Dunlop SP446 i jej poprzedniego modelu SP444.

fot. Goodyear
fot. Goodyear

 

 

fot. Goodyear
fot. Goodyear

Każdy detal nowych opon – rowek, blok, lamela – zostały zaprojektowane w określonym celu. Ich ułożenie, wygląd, kolejność nie są przypadkowe. Właściwości zimowe nowych dunlopów zostały gruntownie sprawdzone na różnych typach nawierzchni, gwarantując kierującym bezpieczeństwo i mobilność w każdych warunkach. W warunkach laboratoryjnych nowe opony testowano na podłożu imitującym śnieg i błoto pośniegowe.

 

 

 

Sprawdzono, że w czasie szybkiej, nagłej zmiany pasa ruchu w czasie jazdy z dużą prędkością (samochód testowy jechał z prędkością ok. 100 km/h) nowe opony Dunlop zachowują bardzo dobrą przyczepność i stabilność boczną. Zwiększa to bezpieczeństwo jazdy.

fot. Goodyear
fot. Goodyear