Dystrybucja towarów w logistyce miejskiej

Zaopatrzenie odbywa się z centrów dystrybucji ładunków miejskich i lokalnych magazynów dystrybucyjnych, które mogą być niewielkimi obiektami obsługującymi w zakresie transportu towarowego wydzielone lokalne rejony lub np. jeden duży obiekt (fot. D. Piernikarski)
Zaopatrzenie odbywa się z centrów dystrybucji ładunków miejskich i lokalnych magazynów dystrybucyjnych, które mogą być niewielkimi obiektami obsługującymi w zakresie transportu towarowego wydzielone lokalne rejony lub np. jeden duży obiekt (fot. D. Piernikarski)

Obiekty towarowe
Obiekty towarowe odnoszą się do rozwoju infrastruktury dystrybucji towarów, która jest lepiej dostosowana do warunków miejskich. Może to obejmować np. wyznaczenie specjalnych miejsc parkingowych dla samochodów, a także korzystanie z centrów dystrybucji ładunków miejskich i lokalnych magazynów dystrybucyjnych. Te ostatnie mogą być niewielkimi obiektami obsługującymi w zakresie transportu towarowego wydzielone lokalnie rejony (dzielnica, osiedle) lub jeden duży obiekt (np. centrum handlowe, budynek biurowy). Ponieważ obiekty te oznaczają dodatkowe koszty, ich funkcjonowanie jest uzasadnione tylko wtedy, gdy istnieje wystarczająca ilość i koncentracja dostaw w danym obszarze.
Miejskie obiekty towarowe mogą być zatem cenną propozycją w dużych miastach (lub obszarach o dużej gęstości zaludnienia), jednak w mniejszych miastach takie inicjatywy będą raczej tylko podnosić koszty. Jeśli nadarzy się okazja, taka jak dostępność terenów zdegradowanych w bliskości centrum miasta, mogą tam być rozwijane strefy logistyki miejskiej jako przeciwwaga dla stref logistycznych, które pojawiły się na peryferiach większości dużych aglomeracji miejskich.
Istniejące na obrzeżach miast duże centra konsolidacyjne specjalizują się w dostarczaniu złożonych i skoordynowanych usług dystrybucyjnych. Zakres usług oferowanych przez te centra obejmuje, oprócz samego transportu dystrybucyjnego, wiele innych dodanych usług logistycznych. Wysokie ceny gruntów miejskich (działek) stanowią jednak istotną przeszkodę w lokalizacji i rozwoju miejskich obiektów towarowych. Jeszcze w latach 1990 i na początku roku 2000 w miastach europejskich działało ok. 200 takich terminali – ze względu na koszty operacyjne w większości zostały zamknięte, gdy gminy nie mogły udzielać dotacji.

Wielu producentów naczep ma w ofercie pojazdy opracowane specjalnie z myślą o dystrybucji miejskiej – na zdjęciu miejska naczepa chłodnicza Krone City Liner (fot. Krone)
Wielu producentów naczep ma w ofercie pojazdy opracowane specjalnie z myślą o dystrybucji miejskiej – na zdjęciu miejska naczepa chłodnicza Krone City Liner (fot. Krone)

Adaptacja środków transportu
Mówiąc o adaptacji środków transportu, mamy na myśli wykorzystanie pojazdów specjalnie przystosowanych do poruszania się i dystrybucji ładunków w ruchu miejskim. Z oczywistych względów mniejsze samochody wydają się lepiej dostosowane do realizacji dostaw w miastach ze względu na ich mniejsze wymiary, lepsze zdolności manewrowe i ich wyższy niż średni współczynnik obciążenia. Jednak do przewiezienia identycznej ilości ładunku (tonażowo lub objętościowo) potrzeba większej liczby małych samochodów niż większych.