
Niezawodność i dyspozycyjność znajdują się na czele listy priorytetów użytkowników samochodów ciężarowych – idealna ciężarówka jeździ bezawaryjnie. Dzięki Mercedes-Benz Uptime pojazdy Actros, Arocs i Antos zbliżają się do tego ideału poprzez inteligentną komunikację sieciową.
Mercedes-Benz Uptime, bazując na FleetBoard Truck Data Center, nieprzerwanie kontroluje systemy pojazdu. Obejmuje to całą technikę samochodu ciężarowego z wszystkimi czujnikami oraz technikę, której informację są dostępne w magistrali CAN, a także poziomy płynów eksploatacyjnych. Wykorzystując system telematyczny FleetBoard, samochód automatycznie zgłosi konieczność wykonania naprawy lub przeglądu na serwer Mercedes-Benz Service. Serwer analizuje dane na podstawie zapisanych algorytmów, sporządza w czasie rzeczywistym dokładną interpretację usterek i wraz z konkretnymi zalecaniami przekazuje je do serwisu. Ten kontaktuje się z klientem, przekazuje mu zalecenia i w razie potrzeby odciąża go w wyszukaniu warsztatu i planowaniu niezbędnych czynności.
Cały proces odbywa się całkowicie automatycznie. W ciągu kilku minut od otrzymania kodu usterki lub ostrzeżenia przed ewentualną przyszłą awarią klient otrzymuje odpowiednią informację, a jednocześnie precyzyjne zalecenia do podjęcia konkretnych czynności.
Mercedes-Benz Uptime obejmuje trzy usługi: zapobieganie awariom na trasie, efektywne zarządzanie naprawami i przeglądami oraz wspieranie w czasie rzeczywistym czynności konserwacyjnych podejmowanych przez klienta.
Kiedy grozić będzie nagła awaria samochodu, system niezwłocznie powiadomi o tym Customer Assistance Center (CAC) w Maastricht w Holandii. Jego pracownik od razu skontaktuje się telefonicznie z wyznaczoną osobą kontaktową w firmie. Jeśli okaże się, że konieczna jest natychmiastowa naprawa, zostanie ustalona wizyta w warsztacie położonym na planowanej trasie pojazdu. CAC wyznaczy punkty serwisowe, ustali ich możliwości czasowe, a nawet sprawdzi magazyny poszczególnych warsztatów pod kątem dostępności potrzebnych części. Następnie po uzgodnieniu z klientem może zlecić naprawę w wybranym warsztacie i przygotować go do niej.
Poza tym wcześnie rozpoznana konieczność wykonania naprawy lub przeglądu przekazywana jest automatycznie do autoryzowanego serwisu Mercedes-Benz wybranego przez klienta. Połączy on konieczne do wykonania czynności, skontaktuje się z klientem i uzgodni z nim termin dopasowany do harmonogramu tras i niezbędnych prac serwisowych.
W wielu przypadkach niedbalstwo podczas eksploatacji pojazdu lub niewykonanie czynności konserwacyjnych skutkuje zwiększonym zużyciem części albo prowadzi do awarii. Przykładem jest nieprzeprowadzenie regeneracji filtra cząstek stałych, nieuzupełnienie płynów eksploatacyjnych, takich jak AdBlue czy stale zbyt niskie ciśnienie w oponach. W takich sytuacjach Mercedes-Benz Uptime przekazuje odpowiednie zalecenia bezpośrednio klientowi, eliminując niepotrzebne wizyty w warsztacie i oszczędzając koszty.
Mercedes-Benz Uptime jest dostępny od targów IAA 2016 dla wszystkich nowych modeli Actros, Arocs i Antos. Wprowadzenie na rynek rozpocznie się od dwunastu krajów w Europie: Belgi, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoch, Holandii, Austrii, Polski, Portugalii, Szwajcarii, Hiszpanii i Czech. Kolejne kraje będą dołączane sukcesywnie.
