Goodyear Fuelmax Endurance – nowe opony wpływające na zmniejszenie TCO i emisji dwutlenku węgla

Nowa linia opon Goodyear Fuelmax Endurance (fot. Goodyear)

Jak wiadomo, zgodnie z normami UE dotyczącymi emisji dwutlenku węgla dla ciężarówek i innych pojazdów ciężkich, producenci muszą zmniejszyć emisję CO2 tych pojazdów średnio o 15% od 2025 r. i o 30% od2030 r. (w odniesieniu do poziomu 2019 r.) Czy opony wpływają na niższą emisję CO2? Goodyear pokazuje że tak. Właśnie wprowadzono nową linię opon Fuelmax Endurance o najwyższej efektywności paliwowej kat. B. dedykowaną flotom transportowym.

Nową linię opon Fuelmax Endurance pokazano na konferencji 23.09 br. w Warszawie. To gama opon całosezonowych na oś kierowaną i napędową, dedykowana flotom transportowym. Nowe modele są wytrzymałe i wszechstronne, czyli zapewniają oszczędność paliwa zarówno na autostradzie, jak i na drogach regionalnych. To duże ułatwienie dla menedżerów flot, którzy poszukując oszczędności kosztów i paliwa, często musieli wybierać pomiędzy trwałością, dużym przebiegiem a wydajnością paliwową.

Wszystkie rozmiary z nowej linii mają kategorię B na unijnej etykiecie pod względem efektywności paliwowej (różnica 0,4-0,5 l między kat. C a kat. B), a także oferują wysoki poziom przyczepności i trakcji. Nowe opony nie tylko wpływają na zmniejszenie TCO (Total cost of ownership – całkowity koszt posiadania), ale i na emisję CO2 (średnio nawet o 2% do 3%). Dzięki swoim właściwościom (budowa, utwardzenie mieszanki, niższe opory toczenia) zapewniają oszczędność paliwa. Nadają się też do bieżnikowania. To w wielkim skrócie, szerzej właściwości opisujemy nieco niżej w artykule.

Nowa linia opon Goodyear Fuelmax Endurance (fot. K.Biskupska)
Janusz Krupa (fot. K.Biskupska)

Jakie oszczędności wynikają z użytkowania opon kat. B?
Jak przedstawiono na spotkaniu, wg obliczeń VECTO, zmiana opon z modelu KMAX GEN-2 z kat. C (które pozwalają na dłuższe przebiegi,) na model o niższym zużyciu paliwa z kat. B jak Fuelmax Endurance, a co za tym idzie, zmniejszenie emisji CO2 o 2% przekłada się na oszczędność około 1 tony CO2 i 400 l paliwa na samochód ciężarowy rocznie. Przy flocie 100 pojazdów, pozwoli zaoszczędzić ok.100 ton emisji CO2 i 40 000 litrów paliwa rocznie.

Podczas konferencji Janusz Krupa, marketing manager Goodyear, podsumował również sytuację na rynku opon i pojazdów ciężarowych, a Łukasz Serafin, pełnomocnik zarządu firmy OMEGA opowiadał o procesie wdrażania strategii zrównoważonego transportu w firmie, przy flocie liczącej ok.700 zestawów. Spółka od 25 lat jest partnerem biznesowym Goodyear – jest m.in. użytkownikiem systemu monitorowania ciśnienia w oponach w czasie rzeczywistym Goodyear TPMS. Szerzej o firmie już wkrótce.

Fot. K.Biskupska

Zielony Ład – presja dla producentów
Zrównoważony rozwój jest kluczowym obszarem zainteresowania różnych interesariuszy i branż. Komisja Europejska przedstawiła w grudniu 2019 r., Europejski Zielony Ład, zgodnie z którym Europa ma stać się pierwszym kontynentem neutralnym klimatycznie do 2050 r. Pakiet obejmuje ambitny cel podstawowy polegający na zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r.

Dlatego producenci pojazdów, kierownicy flot i operatorzy są pod coraz większą presją, by realizować cele zrównoważonego rozwoju, do tego działając w warunkach niskich marż. Organy regulujące, inwestorzy i klienci końcowi domagają się “czystych” produktów transportowanych w najbardziej zrównoważony sposób. Aby w tak skomplikowanym środowisku, jakim jest transport, rzeczywiście dążyć do neutralnej dla klimatu przyszłości, działania ekologiczne i zwiększające wydajność muszą iść w parze.
Odpowiedzią firmy Goodyear na dążenie do bardziej zrównoważonego transportu i rosnące zapotrzebowanie na bardziej wszechstronne produkty zarówno ze strony firm transportowych, jak i producentów pojazdów użytkowych, jest właśnie wprowadzenie nowej gamy paliwooszczędnych i wytrzymałych opon Fuelmax Endurance,

Goodyear Fuelmax Endurance – właściwości
Inżynierowie Goodyear przy opracowywaniu nowej linii produktów na oś kierowaną i napędową – by zapewnić oszczędność paliwa i niską emisję spalin – skupili się na połączeniu trzech sprzecznych ze sobą aspektów, a więc przebiegu, trakcji i wszechstronności.

Opona na oś kierowaną Fuelmax S Endurance to połączenie technologii Goodyear Intelli MaxRib w układzie 5- lub 6-żebrowym z pomysłowym rozmieszczeniem żeber i geometrią rowków. Usztywnienia w rowkach barkowych łączą się, gdy opona się toczy, zwiększając jej wytrzymałość i ograniczając zużycie w bardziej wymagających warunkach terenowych, gdzie jazda w trybie stop-start, uderzenia w krawężniki, częstsze skręcanie i manewrowanie oraz intensywniejsze hamowanie stawiają przed oponami dodatkowe wyzwania.

Nowa opona Goodyear Fuelmax S Endurance (fot. Goodyear)

Zwiększona głębokość bieżnika w wybranych rozmiarach opon na oś kierowaną skutkuje większą ilością ścieralnej gumy (w porównywaniu do Fuelmax GEN-2 w wybranych rozmiarach), co zapewnia lepszą

Fuelmax Endurance (fot. K.Biskupska)

przyczepność w późniejszym okresie eksploatacji. Stosina jest tu zastosowana innowacyjna mieszanka bieżnika, która kompensuje wytwarzanie ciepła spowodowanego siłami działającymi na oponę na osi kierowanej. W wielu modelach z nowej linii na oś kierowaną zastosowano również zoptymalizowaną mieszankę ściany bocznej, która przyczynia się do obniżenia emisji spalin i zużycia paliwa, ponieważ zmniejsza uginanie i deformację ściany bocznej podczas jazdy w terenie.

Oprócz wspomnianej mieszanki bieżnika przeznaczonej na oś napędową, w oponie zastosowano specjalny proces utwardzania, aby jeszcze bardziej zoptymalizować opory toczenia. Kierunkowy wzór bieżnika wyposażony w dużą liczbę głębokich lameli, rowków centralnych i wgryzających się krawędzi, poprawia trakcję i skuteczniej odprowadza wodę.

Dzięki połączeniu uznanych i nowych technologii, cała gama opon Fuelmax Endurance zapewnia wysoką efektywność paliwową (kategoria B), a także zwiększoną wytrzymałość, przyczepność i trakcję nawet w późnym okresie eksploatacji. Zarówno opony

Fuelmax Endurance (fot. K.Biskupska)

na oś kierowaną, jak i napędową mają certyfikat 3PMSF i są wyposażone w system identyfikacji radiowej RFID umożliwiający zarządzanie oponami.

Bieżnikowanie modeli Fuelmax Endurance
Firma Goodyear jest mocno zaangażowana w gospodarkę o obiegu zamkniętym, dlatego nowa opona Fuelmax Endurance jest w pełni zgodna z programem bieżnikowania opon opracowanym przez producenta. Model na oś napędową będzie dostępny w postaci bieżnikowanej na gorąco opony Premium Tread Max, która zapewnia dodatkowe przebiegi, a jednocześnie te same cechy i korzyści, co nowy, innowacyjny bieżnik, obniżając jednocześnie koszty opon nawet o 30% (wg szacunków wewnętrznych Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu).

W połączeniu z rozwiązaniami Goodyear do inteligentnego monitorowania opon, takimi jak system monitorowania ciśnienia Goodyear TPMS, czytnik najazdowy Drive-Over-Reader i ostatnio wprowadzony system Drive Point, można znacznie wydłużyć żywotność produktów i zwiększyć ich efektywność paliwową. To kolejne wsparcie dla firm transportowych w ich dążeniu do bardziej zrównoważonej przyszłości.

Nowy DAF wyposażony w opony nowej linii Goodyear Fuelmax Endurance (fot. Goodyear)