Meiller Polska promuje naczepy aluminiowe

Nowe naczepy w ofercie Meiller Polska to pojazdy z typoszeregu MHKS 43/3-S o kubaturze 27, 31, 38 oraz 40 m3 w różnych wersjach wyposażenia
Nowe naczepy w ofercie Meiller Polska to pojazdy z typoszeregu MHKS 43/3-S o kubaturze 27, 31, 38 oraz 40 m3 w różnych wersjach wyposażenia (fot. D. Piernikarski)

Nowe perspektywy

Charakteryzując sprzedaż naczep samowyładowczych Meiller Kipper w Polsce, należy zauważyć, że głównym produktem oferowanym na rynku były dotychczas stalowe wywrotki rynnowe (half-pipe). Jest to produkt bardzo ceniony, jednak ze względu na wysoki udział wywrotek aluminiowych w ogólnej sprzedaży nie pozwala to na uzyskanie przez Meiller Polska udziału rynkowego powyżej 3,5–4%. Ogólnie udział wywrotek stalowych w polskim rynku naczep samowyładowczych nie przekracza 10%, z czego – jak oceniał podczas swojej prezentacji Krzysztof Adamiuk – Meiller ma praktycznie połowę. Duży udział ma oczywiście Wielton, nieliczne sztuki sprzedają również niemieccy producenci tacy jak Schmitz Cargobull czy Schwarzmüller.

Skoro możliwości rozwoju Meiller Polska, jeśli chodzi o zabudowy, są mocno ograniczone, w związku z tym firma zamierza znacznie intensywniej promować na polskim rynku naczepy wywrotki aluminiowe. Celem jest uzyskanie w ciągu najbliższych 2–3 lat udziału rynkowego na poziomie 10% w tej grupie produktów i utrzymanie 3–4-procentowego udziału w naczepach stalowych. W praktyce oznaczać to będzie przede wszystkim konkurowanie z niemieckimi producentami (Schmitz Cargobull oraz Kempf) i częściowo z Wieltonem. Celem jest coroczna sprzedaż polskim klientom 150–200 wywrotek aluminiowych.

Naczepy aluminiowe

Meiller zamierza wejść z „rozsądną” gamą naczep aluminiowych ze skrzyniami o przekroju prostokątnym, która praktycznie spełnia wszystkie podstawowe wymagania rynku. Będą to naczepy o kubaturze od 27 m3 poprzez 31 m3 i 38 m3 – czyli najbardziej popularne rozmiary, tj. do 40 m3, z różnymi rozwiązaniami tylnej burty – włącznie z klapodrzwiami w największych skrzyniach i szybrami zbożowymi. Naczepy te będą oferowane w dwóch wariantach długości ramy. Proponowane 4 warianty pojemnościowe oraz 2 warianty długości ramy powinny zaspokoić oczekiwania produktowe klientów co najmniej w 90%.

Wytrzymałość konstrukcji wywrotek aluminiowych Meiller Kipper wynika z dojrzałości konstrukcji – np. wzmocnienia naroży, właściwego doboru materiałów, dopracowanych technologii spawalniczych
Wytrzymałość konstrukcji wywrotek aluminiowych Meiller Kipper wynika z dojrzałości konstrukcji – np. wzmocnienia naroży, właściwego doboru materiałów, dopracowanych technologii spawalniczych (fot. D. Piernikarski)

Wszystkie naczepy mają podłogi o grubości 7 mm – Meiller w swoich wywrotkach nigdy nie decyduje się na ograniczenie wytrzymałości kosztem np. obniżenia masy własnej. Opcją jest zastosowanie blachy o grubości 10 mm na 1/3 długości podłogi w części tylnej. Na ściany swoich wywrotek Meiller stosuje panele aluminiowe własnej konstrukcji o ściance zewnętrznej o grubości 2 mm i wewnętrznej o grubości 4 mm (tzw. panel 4–2). Panele te dostarcza huta w Kętach. Przednie ściany wykonywane są z blachy o grubości 5 mm. W rzeczywistości konstrukcje wywrotek Meiller są na tyle zoptymalizowane, że w realnych warunkach eksploatacji (a nie w oficjalnej dokumentacji) różnice masowe względem porównywalnych pojazdów konkurencji są niewielkie, rzędu 100–150 kg, i to często na korzyść Meillera.

Skrzynie naczep będą spawane w czeskich zakładach Meillera w miejscowości Slaný, tam też odbywa się montaż końcowy. Hydraulika powstaje w Monachium. Do Polski naczepy przyjeżdżać będą na kołach. Meiller rocznie produkuje 1200–1300 naczep, zatem podniesienie wydajności o 15% nie powinno stanowić większego problemu.

Oczywiście wywrotki mają kompletne podzespoły hydrauliczne produkowane przez Meiller. Siłowniki Meiller charakteryzują się wysoką odpornością na wyboczenie i rozszczelnienie dzięki innowacyjnym wewnętrznym powierzchniom ślizgowym i długim metalowym prowadnicom. Są też trwałe i niezawodne – ich powierzchnie są poddane nitrokarbonowaniu i azotowaniu niskotemperaturowemu. Istnieje również możliwość dopasowania ciśnienia roboczego siłownika do hydrauliki ciągnika siodłowego dostarczonej przez innego producenta niż Meiller.

Naczepy będą wyposażane w osie SAF-Holland (rozwiązanie preferowane w przypadku hamulców tarczowych) lub BPW (rozwiązanie preferowane w przypadku hamulców bębnowych), jednak zawsze zależnie od ostatecznych preferencji klienta. System WABCO SmartBoard monitorujący najważniejsze funkcje układu hamulcowego i zawieszenia pneumatycznego naczepy będzie wyposażeniem standardowym, podobnie jak koło zapasowe. Opcjonalnie mogą być zakładane felgi aluminiowe.

Najważniejsze argumenty mające przekonać polskiego klienta do zakupu aluminiowej naczepy samowyładowczej Meiller Kipper to ponadprzeciętna wytrzymałość, masa własna porównywalna z pojazdami konkurencji, niezawodność i trwałość komponentów, w tym szczególnie układu hydraulicznego, konkurencyjna cena w odniesieniu do całkowitych kosztów eksploatacji. Meiller Polska, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i zwyczajom polskich klientów, będzie stale mieć „na placu” kilka naczep gotowych do natychmiastowej sprzedaży – będą to pojazdy we wszystkich dostępnych wariantach objętościowych, zatem zainteresowani kupnem w zasadzie zawsze powinni znaleźć coś dla siebie. Ewentualne drobne zmiany konfiguracji (np. wymiana klapy tylnej na klapę innego typu) będą realizowane na miejscu.

Opcjonalnie można wzmocnić podłogę ładowni w części tylnej blachą o grubości 10 mm, standardowo jest to 7 mm
Opcjonalnie można wzmocnić podłogę ładowni w części tylnej blachą o grubości 10 mm, standardowo jest to 7 mm (fot. D. Piernikarski)

Krzysztof Adamiuk, prezes zarządu Meiller Polska:

Patrząc na polski rynek wywrotek na podwoziach ciężarowych, zauważamy, że mamy już bardzo ograniczone możliwości wzrostu. Trudno nam zrobić cokolwiek więcej przy tak godnych konkurentach jak KH-kipper i pozostali polscy producenci. Nasze możliwości wzrostu są – powiedziałbym – kosmetyczne. Podobnie jest w ciężkim segmencie hakowców i bramowców ze względu na ograniczoną liczbę klientów świadomych jakości naszych produktów, a ten typ pojazdów sprzedaje się głównie w przetargach, gdzie decyduje cena. Dlatego będziemy znacznie intensywniej promować na polskim rynku naczepy wywrotki aluminiowe.

Autor: Dariusz Piernikarski