Meiller Polska promuje naczepy aluminiowe

Prostokątne naczepy aluminiowe w ofercie Meiller Polska to „rozsądna” oferta, która praktycznie spełnia wszystkie podstawowe wymagania rynku (fot. D. Piernikarski)

21 kwietnia 2016 r. w siedzibie spółki Meiller Polska w Niepołomicach odbyła się prezentacja wywrotek aluminiowych Meiller Kipper. Wiąże się to z zamiarem wejścia producenta w ten właśnie segment rynkowy.

Meiller dotychczas oferował na polskim rynku naczepy wywrotki stalowe z muldą półokrągłą – typowe pojazdy przeznaczone dla sektora budowlanego. Jednakże klienci chętniej sięgają po aluminiowe wywrotki prostokątne ze względu na znacznie szersze możliwości ich wykorzystania. Firma zamierza wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom, intensyfikując sprzedaż pojazdów tego typu.

Sytuacja rynkowa

Rynek sprzedaży naczep w Polsce jest w dużym stopniu zależny od ogólnej koniunktury gospodarczej, ale co ciekawe, sprzedaż naczep samowyładowczych utrzymywał się w ostatnich 4 latach na mniej więcej stabilnym, dość wysokim poziomie. Jak podaje PZPM, w 2015 r. w Polsce sprzedano 17 378 naczep, w tym znalazło się 2580 naczep samowyładowczych wywrotek (14,8%). Od wielu lat mamy ustaloną czołówkę producentów uzyskujących najlepsze wyniki sprzedaży naczep wywrotek (dane za PZPM/CEPiK, bez rejestracji czasowych). Niepodzielnie, z dużą przewagą, króluje Wielton (478 szt.), kolejne miejsca zajmują firmy: Bodex (373), Inter Cars (347), Schmitz Cargobull (340), Kempf (328) i Mega (206). Tych 6 producentów dostarczyło w 2015 r. 80,3% wszystkich wywrotek, pozostali, wśród których jest również Meiller Kipper, sprzedawali poniżej 100 pojazdów rocznie.

Oryginalny zestaw hydrauliki Meiller gwarantuje niskie czasy podnoszenia i opuszczania dzięki wysokiemu ciśnieniu roboczemu i niewielkiej ilości oleju
Oryginalny zestaw hydrauliki Meiller gwarantuje niskie czasy podnoszenia i opuszczania dzięki wysokiemu ciśnieniu roboczemu i niewielkiej ilości oleju (fot. D. Piernikarski)

Patrząc na obecność Meiller Kipper na rynku polskim, zauważamy, że dotychczas głównym polem działania firmy był rynek zabudów na podwoziach samochodów ciężarowych segmentu ciężkiego 24–32 t dmc. – mowa oczywiście o zabudowach samowyładowczych (wywrotki stalowe) różnych typów oraz zabudowach hakowych i bramowych. Niestety sprzedaż wywrotek jest drastycznie mała – w ubiegłym roku do klientów trafiły zaledwie 224 samochody 4-osiowe (24–32 t dmc.) i 45 samochodów 3-osiowych (16–24 t dmc.).

„Mimo wszystko my jako Meiller mieliśmy w tym rynku dość przyzwoity udział na poziomie przekraczającym 30% w grupie wywrotek 4-osiowych i ponad 46% w wywrotkach 3-osiowych, mimo że mamy ceny wyższe niż konkurencja. W funkcji czasu jesteśmy jednak najtańsi, ponieważ nasze zabudowy mają najwyższą jakość, wytrzymałość i wysoką cenę przy odsprzedaży” – tak o wynikach swojej firmy mówił podczas spotkania Krzysztof Adamiuk, prezes zarządu Meiller Polska.

W ubiegłym roku Meiller Polska w swoim zakładzie w Niepołomicach zrealizował 303 zamówienia krajowe (o 29,5% więcej niż rok wcześniej), a w pierwszym kwartale 2016 r. przyjęto już 174 zamówienia. Plany na rok bieżący zakładają sprzedaż co najmniej 320 pojazdów przeznaczonych dla polskich klientów, na eksport trafić ma nie mniej niż 145 szt. W pierwszym kwartale br. Meiller sprzedał w Polsce 12 zabudów ciężkich (rynek całkowity – 42 szt.) oraz 10 bramowców i hakowców na podwoziach o dmc. > 24 t (sprzedaż całkowita w Polsce to 13 szt.).

Meiller Polska sprzedaje również części zamienne – w 2015 r. sprzedano ich za kwotę 309   869 euro (o 28,8% więcej niż w 2014 r.) – jest to jeden z obszarów działalności firmy bardzo doceniany przez klientów, zwłaszcza użytkowników starszych, nierzadko importowanych i obecnie kilkunastoletnich pojazdów z zabudowami Meiller Kipper. W asortymencie sprzedawanych części dominują komponenty układów hydraulicznych: zawory, rozdzielacze, pompy itp. Dystrybucja części odbywa się bezpośrednio z magazynu części w Niepołomicach lub za pośrednictwem kilkunastu niezależnych autoryzowanych partnerów serwisowych działających na terenie całej Polski – część z nich to firmy zajmujące się obsługą hydrauliki siłowej (np. firm Parker, Binotto czy Hyva). Meiller Polska ma również własny zespół serwisowy, który u klientów wykonuje głównie naprawy gwarancyjne.

W wywrotkach o kubaturze 40 m3 można zastosować klapodrzwi z szybrami zbożowymi
W wywrotkach o kubaturze 40 m3 można zastosować klapodrzwi z szybrami zbożowymi (fot. D. Piernikarski)