Żurawie przeładunkowe coraz bardziej uniwersalne

Żuraw HMF z uniwersalnym sterowanym hydraulicznie chwytakiem (fot. © HMF)
Żuraw HMF z uniwersalnym sterowanym hydraulicznie chwytakiem (fot. HMF)

Przegląd wybranych nowości

Fassi. Tradycyjnie najwięcej premier żurawi przeładunkowych można zobaczyć podczas monachijskich targów Bauma oraz IAA w Hanowerze. Katalog żurawi przeładunkowych Fassi obejmuje ponad 100 modeli wszystkich klas wielkości. Żurawie tej firmy dostępne są w większości krajów świata. W Polsce Fassi ma ugruntowaną pozycję na rynku zastosowań komunalnych i branży budowlanej.

Podczas tegorocznej Baumy na stoisku Fassi oprócz wielu znanych modeli firma zaprezentuje kilka nowości. Wśród nich światową premierę będzie miał przedstawiciel klasy ciężkiej – model 2150RA/RAL, będący rozwinięciem obecnego już na rynku nieco mniejszego modelu 1950RA/RAL. Moment roboczy żurawia Fassi 2150RA/RAL wynosi 136,4 tm, a maksymalna wysokość podnoszenia 41 m. Urządzenie wyposażone jest m.in. w nowy sterowany cyfrowo rozdzielacz hydrauliki oraz autonomiczny system dynamicznej kontroli pracy żurawia. Kolejną nowością Fassi będzie model F545RA – przedstawiciel rodziny XHE. Jest to zaprojektowany od nowa żuraw klasy średniej, przeznaczony do montażu na podwoziach trzyosiowych ciężarówek. W porównaniu z wcześniejszymi, podobnymi pod względem wielkości, modelami osiągnięto o około 10% większy moment roboczy, który obecnie w Fassi F545RA wynosi 51 tm, a maksymalny wysięg to 30 m.

Oprócz nowych modeli żurawi przeładunkowych Fassi zaprezentuje w Monachium także możliwości, jakie daje wykorzystanie nowatorskiego systemu Internet of Cranes (IoC). Zadaniem tego systemu jest umożliwienie komunikacji pomiędzy żurawiem a komputerem znajdującym się np. w siedzibie firmy właściciela pojazdu. Komunikacja realizowana jest dzięki wykorzystaniu modułu mobilnego internetu i umożliwia dostęp do takich informacji, jak m.in. lokalizacja urządzenia, aktualne parametry jego pracy, diagnostyka stanu technicznego podzespołów, planowane czynności serwisowe, analiza usterek, zdalna aktualizacja oprogramowania. Dzięki systemowi IoC możliwe jest bieżące monitorowanie większości parametrów pracy urządzenia, co znacznie ułatwia planowanie niezbędnych zabiegów serwisowych. Podkreślić należy, że możliwość analizowania trasy przebytej przez pojazd oraz tego, jak często żuraw jest wykorzystywany, umożliwia lepsze zarządzanie posiadanym sprzętem.

HMF. Pod koniec ubiegłego roku ten duński producent żurawi przeładunkowych obchodził 70-lecie działalności. Od samego początku istnienia firma specjalizuje się w produkcji żurawi przeznaczonych dla energetyki. Na polskim rynku w 2015 r. aż 80% nabywców żurawi HMF reprezentowało branżę energetyczną, a pozostałe 20% stanowili odbiorcy z sektora budowlanego i komunalnego. Przykładem jednego z najnowszych urządzeń opracowanego specjalnie z myślą o montażu w pojazdach komunalnych – przede wszystkim śmieciarkach i hakowcach – jest żuraw HMF 2310S-RCS (przedstawiciel nowej rodziny S-Boom). Cechą charakterystyczną tego urządzenia jest możliwość wysokiego podnoszenia – do 11,1 m w niewielkiej odległości od kolumny, a także możliwość obrotu o 400° (w wielu urządzeniach ten parametr wynosi 380°). W zależności od rozsunięcia sekcji ramienia udźwig żurawia wynosi od 1790 kg do 6390 kg. Nowością zapowiadaną na IV kwartał br. będzie wprowadzenie do oferty izolowanego kosza do 1000 V.

Najcięższe żurawie przeładunkowe Effer o masie własnej przekraczającej 12 t montowane są na podwoziach co najmniej czteroosiowych (fot. © Effer)
Najcięższe żurawie przeładunkowe Effer o masie własnej przekraczającej 12 t montowane są na podwoziach co najmniej czteroosiowych (fot. Effer)

Effer. Obchodząca przed kilkoma miesiącami 50. rocznicę założenia firma produkuje urządzenia przeznaczone do montażu zarówno na pojazdach, jak i na statkach morskich. Jedną z najnowszych konstrukcji firmy Effer jest model 215 będący reprezentantem nowej rodziny żurawi Icon. Effer Icon 215 to żuraw o momencie roboczym 20 tm, zaprojektowany i wykonany z myślą o ograniczeniu do minimum czynności obsługowych przy jednoczesnym zwiększeniu wytrzymałości i niezawodności urządzenia. W żurawiu zastosowano obrotnicę o nowej konstrukcji, która zapewnia zwiększoną sztywność osiową i stawia mniejszy opór podczas obrotu. Takie rozwiązanie umożliwiło zastosowanie lżejszego układu hydraulicznego o mniejszej wydajności. W urządzeniu zastosowano także nowy system o nazwie Progress 2.0, którego zadaniem jest monitorowanie parametrów pracy żurawia. System ten m.in. zabezpiecza ramiona żurawia przed uszkodzeniem spowodowanym przekroczeniem ich udźwigu, np. podczas operacji wysuwania, a także dokonuje dynamicznego pomiaru stabilności podwozia pojazdu podczas wykonywania ruchów roboczych żurawia. Elementami tego systemu jest układ czujników, które zbierają dane dotyczące położenia i rozsunięcia ramion żurawia, obciążenia haka, pozycji rozstawienia podpór oraz nacisku wywieranego przez podpory na podłoże. W sytuacji gdy zagrożona jest stabilność żurawia, system automatycznie wstrzymuje jego pracę.

Autor: Marek Rutka