Firma EMKA OIL – wywodząca się z grupy EMKA S.A. – specjalizuje się w ekologicznej gospodarce zużytym olejem spożywczym. Świadczy usługi odbioru, transportu i recyklingu oleju i tłuszczy spożywczych na terenie całej Polski.
Nowy projekt EMKA OIL – dynamicznie rozwijającą się sieć Olejomatów służących do zbiórki zużytego oleju spożywczego z gospodarstw domowych – obsługuje od ponad roku m.in. zeroemisyjny Mercedes-Benz eVito.
Dla EMKA S.A., od blisko 30 lat zajmującej się zagospodarowaniem odpadów medycznych i będącej jednym z liderów w branży, kwestia minimalizowania wpływu na środowisko jest jednym z kluczowych zagadnień. EMKA OIL to nowy kierunek rozwoju firmy – pioniera w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań ekologicznych. Poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz priorytetowe nastawienie na recykling, EMKA OIL ma na celu zmienić percepcję społeczeństwa wobec zużytego oleju roślinnego.


Rosnąca sieć Olejomatów
Celem firmy jest zrewolucjonizowanie sposobu, w jaki ludzie postrzegają UCO – used cooking oil (zużyty olej spożywczy), tak aby tworzyć pozytywny i trwały wpływ na środowisko naturalne.
Jednym z głównych projektów rozwijanych sukcesywnie od ponad roku jest dynamicznie rosnąca sieć Olejomatów, które służą do zbiórki takiego oleju z gospodarstw domowych, dzięki czemu nie trafia on do kanalizacji.
„Pomyśleliśmy, że dobrym pomysłem będzie skierowanie do obsługi tych punktów naszego najbardziej ekologicznego pojazdu we flocie, czyli eVito” – mówi Karol Łazarczyk, menadżer floty EMKA S.A. i dodaje: „Początkowo pojazd obsługiwał okolice Kędzierzyna-Koźla w woj. opolskim, ale w tamtym regionie liczba punktów odbioru oraz ilość kilometrów, które w czasie jednej zmiany muszą pokonać kierowcy, bardzo wzrosła, co dla pojazdu z baterią o pojemności 60 kWh, było już zbyt dużym wyzwaniem. Prawdopodobnie dobrym rozwiązaniem byłoby zastosowanie tam eVito z baterią 90 kWh, ale to jeszcze kwestia przyszłości. Na ten moment zdecydowaliśmy się wykorzystać potencjał modelu, który już mamy, i przenieść go do obsługi tras na Mazowszu, w okolicach Żyrardowa, gdzie znajduje się nasza siedziba”.


Przyjazny proces
Kwestia zużytych tłuszczy roślinnych to realny problem środowiskowy, choć o tym rodzaju odpadu wciąż mówi się rzadziej niż o innych. Tymczasem niewłaściwie utylizowany UCO generuje poważne ryzyko: wylany do zlewu czy kanalizacji powoduje zatory i kosztochłonne awarie, wyrzucony do kosza lub spalony zanieczyszcza wodę, glebę i powietrze cząstkami zbliżonymi do mikroplastiku.
„Dlatego odpowiednie postępowanie z zużytym olejem, a mówimy nie tylko o gospodarstwach domowych, ale także o całej branży gastronomicznej, jest tak istotne dla środowiska” – mówi Karol Łazarczyk. „Staramy się krzewić wiedzę na ten temat i to przynosi rezultaty, zarówno wśród firm, jak i osób prywatnych. Nasza sieć Olejomatów, do których każdy może oddać zużyty olej spożywczy – w pobranej wcześniej specjalnej butelce z Olejomatu, bardzo sprawnie się rozwija, a jeśli uwzględnimy ich obsługę przez zeroemisyjny pojazd, taki jak eVito, cały proces staje się jeszcze bardziej przyjazny środowisku”.

Niedawno elektromobilność w EMKA S.A. zyskała dodatkowe wsparcie i większy potencjał rozwoju dzięki inwestycji we własną ładowarkę o mocy 180 kW. „Na razie korzystamy z mocy 120 kW ze względu na dostępne przyłącze, ale w przyszłości w miarę potrzeb możemy je zwiększyć” – komentuje Karol Łazarczyk i dodaje: „Istotne jest to, że już dziś realizatorzy pracujący na Mazowszu mogą bez problemu doładować nasze elektryczne Mercedesy, eVito i eSprintery – szybciej lub wolniej, w zależności od potrzeby. A w połączeniu z naszą instalacją fotowoltaiczną praca tymi samochodami staje się całkowicie bezemisyjna”.

Komfortowa praca
Mercedes-Benz eVito, który obsługuje codziennie odbiór zużytego oleju z Olejomatów w pobliżu Żyrardowa, pokonuje swoją trasę na jednym ładowaniu – tak działa przemyślana logistyka, niezbędna w elektromobilności.
„Czasem zdarza się, że popołudniu trzeba wysłać auto w kolejną trasę i wtedy wspieramy się naszą szybką ładowarką. Jeśli nie, wystarcza wolniejsze ładowanie, które przedłuża żywotność baterii” – mówi menadżer floty EMKA S.A.
Dla zarządzającego flotą ważne jest też to, że kierowcy, choć początkowo zdystansowani, obecnie bardzo chwalą elektrycznego Mercedesa.
„Dziś wszyscy są z niego bardzo zadowoleni i lubią z nim pracować” – podkreśla Karol Łazarczyk dodając: „Dynamika w połączeniu z ciszą w kabinie zapewnia bezpieczeństwo i komfort. Codzienne użytkowanie ułatwia też aplikacja, która umożliwia np. zdalne ustawienie klimatyzacji, tak by kierowca wsiadł do kabiny o przyjemnej temperaturze. Jazda samochodem elektrycznym jest też mniej męcząca, a parkowanie bezpłatne. Na pewno auta elektryczne wymagają od użytkowników otwartości na nowe technologie: zmiany nawyków i stylu jazdy, innego planowania tras – to budzi naturalne obawy, ale nasi kierowcy już się do elektromobilności przekonali. A eVito, choć ma już na liczniku prawie 50 tys. km, codziennie udowadnia, że warto mu było zaufać”.

Elektryczne pojazdy dostawcze Mercedes-Benz sprawdziły się doskonale zarówno w głównej działalności EMKA S.A. – gospodarce odpadami medycznymi – jak i EMKA OIL.
„Te pozytywne doświadczenia sprawiają, że myślimy o stopniowym rozwijaniu tej floty, szczególnie że mamy wsparcie naszego wieloletniego partnera, firmy EWT Automotive, na którego możemy liczyć w każdej sytuacji, a to ważne” – zauważa Karol Łazarczyk i podsumowuje: „Elektromobilność wymaga nowej wiedzy, stałego rozwoju i wdrażania innych procesów, dlatego cieszymy się, że możemy się w tym kierunku rozwijać wspólnie z naszym sprawdzonym dealerem Mercedes-Benz”.
