
Firma Solaris dostarczyła do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica” (SPAK) dwa przegubowe autobusy bateryjne. Nowe, bogato wyposażone Urbino 18 electric to pojazdy nr 99. i 100. marki Solaris we flocie tego przewoźnika. To nie pierwsze przegubowe e-busy Solarisa w tym mieście – osiem tego typu pojazdów miało już swoją premierę w Szczecinie w 2021 r.
Dostarczone przegubowe autobusy bezemisyjne, wyposażone są w klimatyzację całopojazdową, ogrzewanie elektryczne, dostęp do wi-fi, monitoring i wbudowane alkomaty dla kierowców. Układ napędowy w Urbino 18 electric stanowi elektryczny silnik centralny i jest to jedyna zmiana względem wcześniej dostarczonych przegubowców. Podobnie jak przy poprzednim kontrakcie na przegubowe elektryki, autobusy zostały wyposażone w baterie dedykowane do szybkiego ładowania za pomocą pantografu, dostosowane są także do ładowarek typu plug-in.


„Dziś przekazujemy do naszego wieloletniego klienta SPAK 99. i 100. autobus wyprodukowany w naszej fabryce w Bolechowie. To dla nas duże wyróżnienie. Bardzo cenimy sobie tę długotrwałą współpracę i gratulujemy systematycznego powiększania się floty w Szczecinie” – powiedział Waldemar Wlazło, Dyrektor Sprzedaży Regionu Południowo-Zachodniego w Polsce w Solaris Bus & Coach.
„Szczecin systematycznie inwestuje w najnowocześniejszy i ekologiczny tabor. Z ciekawością i zainteresowaniem przyglądamy się także przyszłości. Pojazdy napędzane wodorem mogą być kolejnymi, które pojawią się na ulicach. Jeśli tylko technologia stanie się tańsza i bardziej dostępna myślę, że to ten kierunek” – podkreślił Piotr Krzystek, Prezydent Miasta Szczecin.

Pierwsze Solarisy dla szczecińskiego przewoźnika zostały dostarczone w 2008 r. Aktualnie SPAK ma w swojej flocie 100 pojazdów wyprodukowanych w Bolechowie, z czego 95 zostało zakupionych bezpośrednio od producenta, a 5 sztuk z rynku wtórnego. Są to głównie autobusy z napędem diesla: Urbino 12 i Urbino 18, jak również pojazdy hybrydowe, a w ostatnich latach – wyłącznie elektryczne.
