Setny Solaris we flocie Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica” (SPAK)

Fot. Piotr Zielinski UM Szczecin

Firma Solaris dostarczyła do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica” (SPAK) dwa przegubowe autobusy bateryjne. Nowe, bogato wyposażone Urbino 18 electric to pojazdy nr 99. i 100. marki Solaris we flocie tego przewoźnika. To nie pierwsze przegubowe e-busy Solarisa w tym mieście – osiem tego typu pojazdów miało już swoją premierę w Szczecinie w 2021 r.

Dostarczone przegubowe autobusy bezemisyjne, wyposażone są w klimatyzację całopojazdową, ogrzewanie elektryczne, dostęp do wi-fi, monitoring i wbudowane alkomaty dla kierowców. Układ napędowy w Urbino 18 electric stanowi elektryczny silnik centralny i jest to jedyna zmiana względem wcześniej dostarczonych przegubowców. Podobnie jak przy poprzednim kontrakcie na przegubowe elektryki, autobusy zostały wyposażone w baterie dedykowane do szybkiego ładowania za pomocą pantografu, dostosowane są także do ładowarek typu plug-in.

Fot. Piotr Zielinski UM Szczecin
Fot. Piotr Zielinski UM Szczecin

Dziś przekazujemy do naszego wieloletniego klienta SPAK 99. i 100. autobus wyprodukowany w naszej fabryce w Bolechowie. To dla nas duże wyróżnienie. Bardzo cenimy sobie tę długotrwałą współpracę i gratulujemy systematycznego powiększania się floty w Szczecinie” – powiedział Waldemar Wlazło, Dyrektor Sprzedaży Regionu Południowo-Zachodniego w Polsce w Solaris Bus & Coach.

Szczecin systematycznie inwestuje w najnowocześniejszy i ekologiczny tabor. Z ciekawością i zainteresowaniem przyglądamy się także przyszłości. Pojazdy napędzane wodorem mogą być kolejnymi, które pojawią się na ulicach. Jeśli tylko technologia stanie się tańsza i bardziej dostępna myślę, że to ten kierunek” – podkreślił Piotr Krzystek, Prezydent Miasta Szczecin.

Fot. Piotr Zielinski UM Szczecin

Pierwsze Solarisy dla szczecińskiego przewoźnika zostały dostarczone w 2008 r. Aktualnie SPAK ma w swojej flocie 100 pojazdów wyprodukowanych w Bolechowie, z czego 95 zostało zakupionych bezpośrednio od producenta, a 5 sztuk z rynku wtórnego. Są to głównie autobusy z napędem diesla: Urbino 12 i Urbino 18, jak również pojazdy hybrydowe, a w ostatnich latach – wyłącznie elektryczne.

Fot. Piotr Zielinski UM Szczecin