Niskoemisyjny transport profili aluminiowych – pierwszy taki projekt w Polsce

Fot. Rohlig SUUS Logistics

Rohlig SUUS Logistics realizuje codzienne dostawy profili aluminiowych produkowanych i magazynowanych w zakładzie w Kętach do fabryki systemów aluminiowych Aluprof w Bielsku-Białej. Lokalizacje te oddalone są od siebie o 22 km. W operacjach wykorzystywany jest zestaw kubaturowy Wielton Curtain Volume Master na podwoziu eActros 300, co pozwala na efektywny i mniej emisyjny przewóz wyrobów aluminiowych o długości do 7 m. To pierwszy projekt w Polsce wykorzystujący taki zestaw.

Wspólna analiza procesów logistycznych Grupy Kęty oraz przeprowadzone testy pokazały, że przy regularnych połączeniach wahadłowych, stałym wolumenie i odpowiednim dystansie pomiędzy magazynem a fabryką możliwe jest efektywne wdrożenie elektrycznej ciężarówki. Takie podejście pozwala jednocześnie na sprawne operacje oraz redukcję emisji CO₂ o 53%” – mówi Fabian Szmurło, Domestic FTL Product Director w Rohlig SUUS Logistics.

Fot. Rohlig SUUS Logistics

Efektywność operacyjną zwiększa także inwestycja Grupy Kęty we własną ładowarkę o dużej mocy 150 kW, która pozwala na ładowanie baterii do pełnej pojemności w ok. 2,5 godziny.

Grupa Kęty S.A. realizuje działania proekologiczne nie tylko w obszarze transportu, ale także już na etapie produkcji poprzez odzysk aluminium oraz zwiększenie udziału materiałów z recyklingu w produkcji kształtowników, a także pozyskiwanie energii elektrycznej z własnej instalacji fotowoltaicznej. Jak komentuje Łukasz Dudziak, dyrektor logistyki SWW w Grupie Kęty, profile aluminiowe wykorzystane do zabudowy pojazdu zostały wyprodukowane właśnie w Grupie Kęty w dużym procencie z surowców z odzysku.

Dekarbonizacja transportu

Wdrożenie elektrycznej ciężarówki w transporcie profili dla Grupy Kęty to kolejna inicjatywa operatora w obszarze dekarbonizacji, wpisująca się w realizację strategii ESG firmy oraz celów SBTi (Science Based Targetsinitiative). Co więcej, nie jest to jedyna współpraca firm w zakresie niskoemisyjnej logistyki. SUUS realizuje dla Grupy Kęty również transport intermodalny, m.in. do klientów zagranicznych.

Operator oferuje także szereg innych rozwiązań w obszarze ograniczania emisji w całym łańcuchu dostaw – m.in. wykorzystuje biopaliwo HVO100 w przewozach drogowych oraz wdraża elektryczne pojazdy w dostawach paletowych na ostatniej mili, które obsługuje SUUS EXPERT, spółka należąca do grupy kapitałowej.

Fot. Rohlig SUUS Logistics