
Tysiące kurierów na trasach każdego dnia i jedna decyzja, która może uratować czyjeś życie. Firma DHL eCommerce Polska rozpoczęła ogólnopolski program „Bezpiecznie z DHL”, by nauczyć swoich kurierów jak skutecznie reagować w sytuacjach zagrożenia. Pierwsze szkolenie w Gdańsku już za nimi – kolejne miasta czekają.
Według danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej [1], tylko w 2025 roku liczba dostarczonych przesyłek kurierskich w Polsce może przekroczyć 1,34 mld, co oznacza średnio ponad 3,6 mln dostaw dziennie. Tak ogromna skala operacji logistycznych oznacza, że każdego dnia w ruchu drogowym, na każdej ulicy, osiedlu i drodze ekspresowej w kraju aktywnie uczestniczą tysiące kurierów. Ich mobilność i stała obecność w przestrzeni publicznej sprawia, że mają możliwość natychmiastowego reagowania na wypadki, czy inne awaryjne sytuacje zagrażające zdrowiu i życiu.
Jak podaje Komenda Główna Policji, tylko w 2024 r. na polskich drogach doszło do 21 528 wypadków drogowych, w których życie straciło aż 1 881 osób, a 24 825 zostało rannych (Policja, raport 2024 [2]). Mimo licznych kampanii prewencyjnych oraz wprowadzanych udogodnień infrastrukturalnych, te statystyki wskazują na pilną potrzebę intensyfikacji działań edukacyjnych w zakresie pierwszej pomocy.
Właśnie dlatego DHL eCommerce Polska zdecydował się wprowadzić specjalnie zaprojektowany program szkoleń, który nie tylko podniesie poziom bezpieczeństwa kurierów, ale również umożliwi im skuteczne reagowanie w sytuacjach kiedy są świadkami wypadków i innych zdarzeń, w których ich umiejętności udzielana pierwszej pomocy mogą uratować zdrowie i życie.

“Bezpiecznie z DHL”
Firma DHL eCommerce Polska wystartowała z ogólnopolskim programem „Bezpiecznie z DHL”, którego głównym celem jest edukacja kurierów w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, co ma zwiększyć ich świadomość, pewność siebie i gotowość do działania w obliczu zagrożenia.
Projekt obejmuje również elementy związane z ratownictwem drogowym oraz zachowaniem w awaryjnych sytuacjach – nie tylko w trasie. Szkolenia mają również wymiar społeczny – kurierzy, jako przedstawiciele firmy działający w terenie, mogą być realnymi ambasadorami odpowiedzialnych postaw i empatii na drodze.

Zajęcia z ratownikiem medycznym
Pierwsze warsztaty w ramach programu odbyły się w Gdańsku i były prowadzone przez Karola Bączkowskiego – ambasadora programu „Bezpiecznie z DHL”, doświadczonego ratownika medycznego, edukatora. Szkolenie miało charakter interaktywny, a uczestnicy – kurierzy DHL eCommerce Polska – ćwiczyli praktyczne umiejętności takie jak resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO) z użyciem automatycznego defibrylatora AED, bezpieczne reagowanie na wypadki komunikacyjne oraz odpowiednie zabezpieczanie miejsca zdarzenia. Zajęcia były dostosowane do realiów pracy kurierów, uwzględniając ich tempo pracy, środowisko działania i potencjalne zagrożenia, z jakimi mogą się spotkać.
„Kurierzy DHL są jednymi z najbardziej mobilnych grup zawodowych w kraju. Codziennie są obecni na drogach, w miastach i na trasach poza obszarami zabudowanymi. Często są pierwszymi osobami, które mogą zareagować na zdarzenie drogowe, zanim dotrą służby ratunkowe. Dzięki odpowiedniemu przeszkoleniu mogą nie tylko udzielić skutecznej pomocy, ale również zabezpieczyć miejsce zdarzenia i poprowadzić świadków – to działania, które realnie zwiększają szanse poszkodowanych na przeżycie. Cieszę się, że mogę być częścią takiej inicjatywy i przekazywać wiedzę w sposób praktyczny i zrozumiały” – komentuje Karol Bączkowski – ratownik medyczny, ambasador programu Bezpiecznie z DHL.

W planie kolejne spotkania
Po udanym starcie w Gdańsku, DHL eCommerce Polska w ramach pilotażowej edycji programu planuje organizacje szkoleń w kolejnych miejscowościach m. in. w Warszawie i Krakowie. Tam również kurierzy wezmą udział w specjalnych warsztatach. Formuła zajęć pozwoli uczestnikom na aktywny udział i indywidualne podejście prowadzących.
Program „Bezpiecznie z DHL” zakłada, że nawet podstawowa wiedza z zakresu pierwszej pomocy, może okazać się kluczowa w momencie zagrożenia życia. Przekłada się to nie tylko na bezpieczeństwo samych kurierów, ale również całej społeczności, z którą mają codzienny kontakt w ramach swojej pracy.
„Każdego dnia tysiące kurierów wyrusza w trasę. Często to właśnie oni jako pierwsi pojawiają się na miejscu zdarzenia drogowego – ich szybka i właściwa reakcja może uratować czyjeś życie lub zdrowie. Właśnie dlatego uruchomiliśmy szkoleniowy program „Bezpiecznie z DHL”, który rozwija teoretyczne i praktyczne umiejętności w zakresie pierwszej pomocy, elementów ratownictwa drogowego, czy zachowania w sytuacjach, z którymi uczestnicy mogą spotkać się na co dzień. Zależy nam, by nasi kurierzy,jako odpowiedzialni uczestnicy ruchu drogowego, byli przygotowani, mogli i potrafili pomóc innym. Inwestując w edukację i działania prewencyjne, pokazujemy, że troska o bezpieczeństwo to nie hasło, ale konkretne inicjatywy, które realnie wpływają na otoczenie” – podkreśla Justyna Dąbrowska, inicjatorka programu, rzecznik prasowy DHL eCommerce Polska.
Program „Bezpiecznie z DHL” to nie tylko warsztaty z udzielania pierwszej pomocy. Firma chce nie tylko przekazywać wiedzę, ale również inspirować postawy odpowiedzialności, odwagi i empatii.
[1] https://bip.uke.gov.pl/raporty/raport-o-stanie-rynku-pocztowego-w-2023-roku,88.html[2] Komenda Główna Policji dla PAP: https://www.pap.pl/aktualnosci/miniony-rok-w-policyjnych-statystykach-liczne-wypadki-ranni-i-ofiary-smiertelne
