
W 2024 r. w Polsce zarejestrowano 2301 nowych autobusów i minibusów. Są powody do zadowolenia, ponieważ jest to wzrost liczby rejestracji o 26,4% w stosunku do 2023 r.
Prezentowane w dalszej części artykułu dane liczbowe w odniesieniu do Unii Europejskiej pochodzą z danych publikowanych przez ACEA, czyli Zrzeszenie Europejskich Producentów Samochodowych. Wszystkie szczegółowe wyniki sprzedaży w Polsce zaczerpnięto z raportów publikowanych na stronach Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) na podstawie CEP (Centralnej Ewidencji Pojazdów). Pomimo iż dołożyliśmy wszelkiej staranności, aby przygotować rzetelne materiały, nie ponosimy jednak odpowiedzialności za dokładność zapisów zawartych w CEP. Tradycyjnie prosimy więc o potraktowanie tych danych jako informacyjne, mające na celu ukazanie głównych trendów, a nie jako szczegółowych wyników sprzedaży.
Polska: jest dobrze!
Transport autobusowy w Unii Europejskiej w 2024 r. w dalszym ciągu odradza się po załamaniu przewozów pasażerskich, jakie nastąpiło po wybuchu pandemii koronawirusa. W 2024 r. na terenie UE zarejestrowano 35 579 autobusów i autokarów> 3,5 t dmc. – było to o 9,2% więcej niż w 2023 r. Ubiegłorocznym liderem unijnego rynku zostały Włochy – klienci odebrali tam 6594 nowe pojazdy (+26,7% r/r). We Francji liczba rejestracji wyniosła 6258 (+2,2% r/r), trzecim autobusowym rynkiem w UE są Niemcy z 5382 rejestracjami (–2% r/r).
W Polsce w 2024 r. zarejestrowano 2301 nowych autobusów i autokarów – o 26,4% więcej niż w 2023 r. Tym samym rynek na koniec roku osiągnął najwyższy poziom od 2019 r., kiedy to zarejestrowano 2479 pojazdów. Dla porównania: w całym 2023 r. sprzedano 1821 pojazdów, w 2022 r. − 1140, a rok wcześniej zaledwie 1362. Jak widać, od 4 lat polski rynek autobusów cały czas rośnie i wyniki sprzed pandemii wydają się w perspektywie roku 2025 jak najbardziej osiągalne.
Autobusowy wzrost rejestracji w Polsce napędzany był przede wszystkim przez segment minibusów, gdzie liczba rejestracji wzrosła o 545 (+85,8% r/r)., co z jednej strony jak najbardziej cieszy, natomiast z drugiej wytwarza trochę sztuczne wrażenie prosperity. Należy pamiętać, że są to najtańsze i zarazem najmniejsze pojazdy dostępne w sprzedaży, których wartość jest czasami kilkakrotnie mniejsza niż np. autobusów miejskich. W tym segmencie w 2024 r. zanotowano duży spadek – o 239 pojazdów(-28,2% r/r). Rynek staje się więc podzielony: niskobudżetowe minibusy osiągają świetne wyniki, podczas gdy sprzedaż większych, droższych pojazdów jest znacznie wolniejsza. Symbolicznym przykładem tej sytuacji jest piąta pozycja marki Ford, oferującej wyłącznie minibusy i to produkowane poza Polską.
Analizując strukturę rejestracji dla nowych autobusów > 8 t dmc., mamy 609 autobusów miejskich (udział w rynku 54,3%, spadek rejestracji o 28,2% r/r), 93 międzymiastowe (8,3%, +29,2% r/r), 389autokarów turystycznych (34,7%, +59,4% r/r), 17 autobusów szkolnych (1,5%, wzrost o 240% r/r) oraz 13 pojazdów klasyfikowanych jako inne.
Liczba rejestracji autobusów używanych w Polsce w 2024 r. to 4163. To o 1,6% więcej niż w 2023 r. Największą popularnością cieszyły się pojazdy marki Iveco (1366 szt.), Mercedes-Benz (1091) oraz Setra (328). Sprowadzono również 246 autobusów MAN, 172 pojazdy marki SOR oraz 136 VDL BOVA. Pojazdów pozostałych marek było 824.
Wśród autobusowych „używek” > 8 t dmc. autobusy międzymiastowe stanowiły 51% (2576 szt.), turystyczne – 31,5% (972), a miejskie – 11,9% (369).
Autobusy z napędami alternatywnymi
Ze statystyk ACEA wynika, że w 2024 r. w państwach UE zarejestrowano w sumie 6587 autobusów z bateryjnym napędem elektrycznym (+26,8% r/r) i 3486 pojazdów hybrydowych spalinowo-elektrycznych (–16,1% r/r) oraz 3035(+2% r/r) autobusów z wodorowym ogniwem paliwowym (FCEV), z silnikami zasilanymi gazem ziemnym, LPG i innymi paliwami. Liczba rejestracji autobusów z silnikami spalinowymi zasilanymi olejem napędowym wyniosła 22 467 (+11,1% r/r).
Wykres 1. Struktura rejestracji autobusów nowych > 3,5 dmc. na terenie UE i w Polsce z podziałem na rodzaj napędu;
Fig. 1. Structure of registrations of new buses > 3.5 GVW in the EU and Poland divided by the type of propulsion

Legenda: BEV – bateryjny napęd elektryczny, PHEV– hybryda plug-in, HEV – hybryda spalinowo-elektryczna, pozostałe – wodorowe ogniwo paliwowe (FCEV), zasilane gazem ziemnym CNG/LNG, zasilane LPG, diesel – silnik spalinowy zasilany olejem napędowym;
Legend: BEV – battery electric, PHEV– plug-in hybrid, HEV – hybrid electric, Pozostałe – fuel cel (FCEV), CNG/LNG, LPG, Diesel – Diesel ICE
W 2024 r. zarejestrowano w Polsce 433 autobusy z napędami alternatywnymi, co stanowi 18,8% całego rynku. Dla porównania: w 2023 r. zarejestrowano ich 585, co stanowiło wówczas 32,1% rynku, czyli mamy jednak spadek o 26% r/r, co wynika przede wszystkim z mniejszej liczby zarejestrowanych autobusów miejskich, do którego trafiło 87,9% tych pojazdów, czyli 384 szt. całej sumy. Rynek autobusów zero- i niskoemisyjnych w 2024 r. rozłożył się następująco: 384 to autobusy miejskie, w tym 200 zeroemisyjnych i 184 niskoemisyjne. Ekologiczne autobusy międzymiastowe – 23 szt., w tym 5 zeroemisyjnych i 18 niskoemisyjnych, zarejestrowano również 26 „zielonych” minibusów, w tym 21 zeroemisyjnych i 5 niskoemisyjnych (CNG).
Łącznie – w skali całego rynku – w grupie 433 „zielonych” autobusów zarejestrowano 195 autobusów bateryjnych (BEV),126 pojazdów napędzanych CNG/LNG, 81 autobusów hybrydowych spalinowo-elektrycznych oraz 31 pojazdów z napędem elektrycznym i wodorowym ogniwem paliwowym (FCEV).

Liderzy bez zmian
Najczęściej rejestrowano w Polsce autobusy, mini- i midibusy marki Mercedes-Benz (937 szt., +36,8% r/r) – statystyki obejmują tu zabudowane podwozia rejestrowane pod inną marką. Zarejestrowano również 275 nowych autobusów MAN – było to o 53,6% więcej niż w 2023 r. Na podium jest również Solaris z 242 rejestracjami (–39,5% r/r). Odnotujmy także 202 rejestracje nowych autobusów Iveco (wzrost o 11,6% r/r) oraz 163 pojazdy marki Ford (w 2023 r. był to tylko jeden midibus na podwoziu Ford). Pojazdy pozostałych marek to 482 szt. (+28,5% r/r). Graficznie prezentuje to wykres 2.
Wykres 2. Rejestracje nowych autobusów, autokarów i minibusów > 3,5 t dmc. w Polsce w 2024 r.
Fig. 2. Registrations of new buses, coaches and minibuses > 3,5 GVW in Poland in 2024.

Opracowanie: Dariusz Piernikarski
