
Liczba rejestracji nowych przyczep i naczep ciężarowych w 2024 r. w Polsce zmalała o 31,4% r/r – łącznie zarejestrowano 17 268 nowych pojazdów, w tym 15 657 naczep oraz 1611 przyczep. Spadek liczby rejestracji wynikał głównie ze znacznego spadku popytu na pojazdy ciągnione.
Prezentowane w artykule dane liczbowe (bez rejestracji czasowych) podajemy za statystykami publikowanymi przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Pomimo iż dołożyliśmy wszelkiej staranności, aby przygotować rzetelne materiały, nie ponosimy jednak odpowiedzialności za dokładność zapisów zawartych w CEP. Tradycyjnie prosimy więc o potraktowanie tych danych jako informacyjne, mające na celu ukazanie głównych trendów, a nie jako szczegółowych wyników sprzedaży.
>>> W tym linku nasze opracowanie światowego rankingu producentów naczep Top 20 2024 roku <<<

Rejestracje naczep
W 2024 r. w Polsce najwięcej naczep ciężarowych i specjalnych (> 16 t dmc.) we wszystkich grupach produktowych sprzedała firma EWT Truck & Trailer Polska, będąca dystrybutorem marki Schmitz Cargobull – według danych IBRM Samar zarejestrowano 3790 nowych pojazdów tej marki (spadek o 39,9% r/r), co dało udział rynkowy na poziomie 24,2%. Drugie miejsce zajmuje marka Krone (polski importer – POZKRONE) – zarejestrowano 2142 nowe naczepy, jest to mniej o 51,1% w porównaniu z 2023 r. – dało to Krone udział w rynku wynoszący 13,7%. Wielton, dostarczając 1910 naczep (spadek o 47,5% r/r), uzyskał udział na rynku polskim wynoszący 12,2%.
Zdecydowanie dobrze radziła sobie marka Kögel – klienci odebrali 1820 naczep tej marki (wzrost o 9,6% r/r, udział w rynku 11,6%). Ze statystyk wynika, że w ubiegłym roku nadal z kłopotami musiała radzić sobie firma Schwarzmüller, która co prawda utrzymała piąte miejsce w rankingu rejestracji naczep, ale austriacki producent przekazał klientom zaledwie 611 naczep, czyli o 17,1% mniej niż w 2023 r., co dało udział w rynku 3,9%. Spadku liczby rejestracji nie uniknęła firma Bodex – zarejestrowano 459 naczep tej marki, co oznacza spadek sprzedaży o 24,8% r/r. Na stabilnym poziomie utrzymała się sprzedaż wywrotek Kempf – klienci odebrali 419 naczep (461 szt. w 2022 r., spadek o 9,1% r/r).
Wzrost liczby rejestracji o 6,9% r/r odnotowała firma Kässbohrer, dostarczając 355 naczep – o 23 więcej niż w 2023 r. W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze marki: Zasław (299 szt., –3,9% r/r) oraz Fliegl (289 szt., –21,9% r/r). Zestawienie rejestracji nowych naczep ciężarowych i naczep specjalnych najważniejszych producentów (importerów) pokazano na wykresie 1.
Wykres 1. Rejestracja nowych naczep ciężarowych i specjalnych > 16 t dmc. w 2024 r. z podziałam na producentów: rejestracje, udziały rynkowe (dane wg IBRM Samar)
Fig 1. Registrations of new semi-trailers and special semi-trailers with a GVW > 16 t in 2024, divided into producers: registrations, market shares (data according to IBRM Samar)

Rejestracje przyczep
W 2024 r. klienci odebrali 1611 przyczep ciężarowych i specjalnych (> 16 t dmc.) – to spadek o 33% r/r. Liderem rynku, podobnie jak w poprzednich latach, była firma Wecon, sprzedając 600 pojazdów – było to jednak o 26,7% mniej niż w 2023 r. Wielton przekazał swoim klientom 240 przyczep (–35,7% r/r). Na trzeciej pozycji w rankingu znalazła się firma MHS, dostarczając 92 przyczepy (– 29,2% r/r). Klienci zarejestrowali również 81 przyczep marki Lohr, 60 przyczep GT Trailers oraz 57 przyczep wyprodukowanych przez Redos Trailers. W pierwszej dziesiątce rankingu rejestracji przyczep ciężarowych i specjalnych znalazły się jeszcze firmy: Rolfo – 51 szt., Hüffermann – 41 szt., Meiller Kipper – 37 szt. oraz Zasław – 36 szt. Zestawienie rejestracji nowych przyczep ciężarowych i przyczep specjalnych najważniejszych producentów (importerów) pokazano na wykresie 2.
Wykres 2. Rejestracja nowych przyczep ciężarowych i przyczep specjalnych > 16 t dmc. w 2024 r. z podziałam na producentów: rejestracje, udziały rynkowe (dane wg IBRM Samar)
Fig 2. Registrations of new trailers and special trailers with a GVW > 16 t in 2024, divided into producers: registrations, market shares (data according to IBRM Samar)

Naczepy uniwersalne
Jeśli weźmiemy pod uwagę naczepy ciężarowe i specjalne (> 16 t dmc.) wykorzystywane najczęściej w transporcie dalekobieżnym, które w statystykach klasyfikowane są jako skrzyniowe lub platformowe, to w 2024 r. zarejestrowano 6453 pojazdy (11 525 szt. w 2023 r., spadek o 44%). Pojazdy tego typu stanowiły 41,2% całej sprzedaży naczep. Zarówno spadek sprzedaży, jak i malejący udział w sprzedaży (49,1% całej sprzedaży naczep w 2023 r. oraz 60% w 2022 r.) wyraźnie wskazują na znaczny spadek zainteresowania nowymi naczepami uniwersalnymi ze strony firm realizujących typowe przewozy dalekobieżne.
Liderem w tej grupie produktowej jest marka Kögel (1750 szt., wzrost rejestracji o 9,6% r/r), naczepy Schmitz Cargobull zarejestrowano w liczbie 1363 szt. (–46,7% r/r), POZKRONE dostarczyło 1287 naczep Krone (spadek o 59,2% r/r), a Wielton dostarczył swoim klientom 1078 naczep platformowych (skrzyniowych) – to o 58,3% mniej niż w 2023 r.
Wśród producentów, których naczepy kurtynowe, skrzyniowo-kurtynowe i platformowe w 2024 r. były chętnie wybierane przez polskich klientów, znalazły się jeszcze pojazdy takich marek, jak Schwarzmüller (319 szt., –43,5% r/r), Berger (162 szt., –45,5% r/r), Kässbohrer (111 szt., –35,1% r/r) oraz Fliegl (93 szt., –55,9%).
W 2024 r. polscy klienci zarejestrowali łącznie 3408 naczep klasyfikowanych jako furgonowe (5495 szt. w 2023 r., spadek o 38% r/r). Wśród nich znajdują się chłodnie (939 szt.), izotermy (1547 szt.) oraz uniwersalne naczepy furgonowe (922 szt.). Pozycja Schmitz Cargobull w tym segmencie w dalszym ciągu jest niezagrożona (1998 szt., w tym 1871 chłodni i izoterm oraz 127 furgonów uniwersalnych), druga w tej grupie firma Krone przekazała nabywcom 733 pojazdy (w tym 435 chłodni i izoterm oraz 298 furgonów). Zarejestrowano również 258 takich pojazdów marki Wielton (w tym 263 furgony uniwersalne i 5 chłodni). Chereau przekazało 89 chłodni, Lamberet – 70 chłodni, odnotować należy również 20 chłodni i furgonów Kögel.

W 2024 r. zarejestrowano 3459 naczep wywrotek, jest to o 9,4% mniej niż w 2023 r. (3818 szt.). Ubiegłorocznym liderem polskiego rynku w tym segmencie produktowym jest firma Kempf – klienci zarejestrowali 419 pojazdów tej marki. Z kolei Wielton ma na koncie zarejestrowanie 391 nowych wywrotek, a Schmitz Cargobull – 388 . Na kolejnej pozycji jest firma Bodex – 377 szt., pierwszą piątkę zamyka Schwarzmüller z 291 rejestracjami. Powyżej 100 wywrotek przekazali klientom również tacy producenci, jak: Mega – 273 szt., Zasław – 248., Inter Cars – 239., Meiller Kipper – 194. Fliegl – 159. oraz Benalu – 150.
W ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce 327 naczep klasyfikowanych jako niskopodwoziowe (wzrost o 14,7% r/r). Według statystyk IBRM Samar liderem rynku został Kässbohrer, dostarczając 62 pojazdy (32 szt. w 2023 r., wzrost 93,8% r/r), firma Langendorf przekazała 57 naczep tego typu (56 w 2023 r.), a Faymonville – 31 szt. Odnotujmy jeszcze to, że zarejestrowano 31 naczep niskopodwoziowych marki Janmil, 19 naczep MAX Trailer, 19 pojazdów firmy Ozgul, 18 naczep niskopodwoziowych BODEX, 17 – Scorpion, 16 – Macuga i 15 – Emtech.
Sprzedano również 575 naczep cystern (706 szt. w 2023 r., spadek o 18,6% r/r). Na czele w tej grupie produktowej, podobnie jak rok wcześniej, znalazła się firma Magyar z 83 pojazdami. BC-LDS dostarczyło 75 cystern, PRO-WAM – 56, VPS – 50. Klienci odebrali również 47 pojazdów marki STOKOTA, 45 cystern Kässbohrer, 42 pojazdy LAG oraz 41 naczep Feldbinder sklasyfikowanych jako cysterny.
W grupie naczep silosowych (klasyfikowanych jako naczepy typu pojemnik do przewozu towarów sypkich) odnotowano 163 rejestracje (166 szt. w 2023 r.), w tym znalazły się 84 pojazdy Feldbinder, 29 – O.ME.P.S., 26 – Spitzer Silo, 12 – Kässbohrer.
Na 875 zarejestrowanych naczep podkontenerowych 184 z nich wyprodukowała firma D-TEC, 168 – Wielton, 118 – Krone, 101 – CIMC, 97 – Kässbohrer, 41 – Schmitz Cargobull, 40 – Kögel oraz 37 – Fliegl. Szczegółowe zestawienie sprzedaży naczep ciężarowych z rozbiciem na ich najważniejsze rodzaje przedstawia wykres 3.
Opracowanie: Dariusz Piernikarski
Wykres 3. Rejestracje nowych naczep ciężarowych (> 16 t dmc.) według najważniejszych typów w 2024 r. (dane wg IBRM Samar)
Fig. 3. Registrations of new semi-trailers and trailers split by the most important types in 2024 (data according to IBRM Samar)