Goodyear: „Bronią się przebiegami i niezawodnością. Takie są opony Goodyeara” – Janusz Krupa

Janusz Krupa (fot. Goodyear)

Szczegóły związane z wprowadzeniem nowej linii opon Goodyear EQMAX oraz EQMAX ULTRA wyjaśnił nam Janusz Krupa, Marketing Manager Commercial Polska, Kraje Bałtyckie, Ukraina, The Goodyear Tire & Rubber Company.

 „Samochody Specjalne”: Co było impulsem do wprowadzenia nowej gamy zrównoważonych opon ciężarowych?

Janusz Krupa: Były to przede wszystkim wyzwania stojące przed firmami transportowymi. Działania dekarbonizacyjne czy też zrównoważony rozwój narzucają firmom obowiązujące rozporządzenia i ogólniej – działania Unii Europejskiej. Takim wyzwaniom w Europie poddana jest cała branża transportowa. Mamy też powoli rosnący segment elektrycznych samochodów ciężarowych.

Firmy transportowe, często chcąc pozyskać jako swojego klienta dużą korporację, muszą spełnić narzucone przez nią warunki dotyczące ograniczania emisji CO2 czy wręcz muszą przedstawić aktualne obliczenia poziomu emisji swojej floty. Zwiększenie konkurencyjności poprzez działania na rzecz dekarbonizacji to bezpośrednie i najprostsze wyjaśnienie zainteresowania naszych klientów zrównoważoną rodziną opon Goodyear EQMAX.

Firmy transportowe przychodzą do Goodyear, ponieważ opony są jednym z elementów mających wpływ na emisję CO2. Wpływają na opory toczenia, a te z kolei na zużycie paliwa przez pojazd, które bezpośrednio przekłada się na poziom emisji dwutlenku węgla. Dla firm transportowych działających zwłaszcza w transporcie dalekobieżnym jednym z najważniejszych parametrów użytkowych opon są ich przebiegi. Wydłużenie życia opony także w pozytywny sposób wpływa na środowisko.

Chcieliśmy w naszych nowych oponach jak najbardziej obniżyć opory toczenia, ale i zmniejszyć nasz ślad węglowy podczas ich produkcji – stąd wykorzystanie krzemionki i materiałów, które w dużej części pochodzą z recyklingu.

Czy opony EQMAX są już w sprzedaży?

Opony EQMAX są dostępne w sprzedaży od 1 października 2024 r, a opony EQMAX ULTRA są od grudnia sukcesywnie wprowadzane do sprzedaży. Opona naczepowa pojawi się w ofercie jako ostatnia – na razie nie możemy jej zaproponować. Wprowadzamy na rynek opony we wszystkich wykorzystywanych rozmiarach, także te przeznaczone na obręcze o średnicy mniejszej niż 22,5 cala.

Fot. Goodyear

Czy cena nowych opon jest wyższa niż opon poprzedniej generacji?

Innowacje mają niestety swoją cenę. Nowe opony będą nieco droższe – szacujemy, że będzie to wzrost o 3–4% w stosunku do poprzedniej linii opon PERFORMANCE czy ENDURANCE. Opony EQMAX mają zastąpić linię ENDURANCE, a EQMAX ULTRA – PERFORMANCE. Według naszych analiz przebiegi tych nowych opon powinny wzrosnąć o ok. 20%, w obu przypadkach zmniejszyliśmy opory toczenia. Musimy jednak pamiętać, że opony EQMAX ULTRA są przeznaczone przede wszystkim do transportu dalekobieżnego, w którym niski opór toczenia jest sprawą kluczową. Opony EQMAX to przede wszystkim transport regionalny. Tym samym przebiegi opon EQMAX będą dłuższe niż opon EQMAX ULTRA.

Czy opony poprzedniej generacji będą nadal dostępne?

Nasza polityka zakłada, że wraz z wprowadzeniem produktu nowej generacji staramy się w miarę szybko wygaszać produkcję poprzednich rozwiązań. Z pewnością nowe opony EQMAX nie zastąpią opon innych marek, które mamy w korporacji. One rozwijają się niezależnie swoim torem. Goodyear, jako marka premium, ma swoje zadania – jest to przede wszystkim udostępnianie klientom naszych innowacji technologicznych. Opony przeznaczone do zastosowań innych niż transport dalekobieżny, czyli np. linia KMAX do transportu regionalnego, mają świetne przebiegi i są bardzo odporne na potencjalne uszkodzenia.

>>> Szerzej o nowych oponach Goodyear EQMAX i EQMAX ULTRA <<<

A co z oponami przeznaczonymi do pojazdów elektrycznych, czy to zupełnie inny produkt?

To są opony przystosowane do pojazdów elektrycznych. Element naszej przewagi konkurencyjnej  polega na tym, że opona z oznaczeniem Electro Ready jest przystosowana do wszystkich rodzajów samochodów: elektrycznych, z silnikami spalinowymi, gazowymi. Bieżnik tych opon jest bardziej odporny na ścieranie, mają odpowiednio zwiększone indeksy nośności – dotyczy to szczególnie opon na oś prowadzącą. Wynika to z prostego faktu, iż samochód elektryczny jest cięższy od swojego odpowiednika z silnikiem spalinowym.

Czy komunikat o tym, że Wasze nowe opony wykonane są z łusek ryżowych, to dobre posunięcie? Przewoźnicy są raczej konserwatywni, jeśli chodzi o podejście do sprawdzonych rozwiązań.

Zdecydowanie tak! Wykorzystanie popiołu ze spalania łusek ryżowych w produkcji opon to przykład innowacji, która łączy zaawansowaną technologię z troską o środowisko. Dla firm transportowych kluczowe są przede wszystkim parametry użytkowe, takie jak przebiegi, opory toczenia czy niezawodność, a opony Goodyeara doskonale spełniają te wymagania. Fakt, że w ich produkcji stosowane są zrównoważone surowce, to dodatkowy atut, który pokazuje, że nowoczesne rozwiązania mogą iść w parze z najwyższą jakością. W ten sposób technologia pracuje nie tylko na korzyść przewoźników, ale i całego środowiska.

Dziękuje za rozmowę.

Rozmawiał: Dariusz Piernikarski

Fot. Goodyear