Przychody firmy Wielton – trzeciego w Europie producenta naczep, przyczep i zabudów samochodowych – po dziewięciu miesiącach 2024 r. wyniosły 1 579 mln zł (mniej o 35,4% r/r). Grupa Wielton utrzymała pozycje na większości kluczowych rynków, ze sprzedażą na poziomie 10 997 szt. W okresie od pierwszego do trzeciego kwartału br. Grupa odniosła stratę netto w wysokości 82,9 mln zł wobec zysku 85,2 mln zł przed rokiem. W okresie silnego spadku zapotrzebowania na naczepy i przyczepy, Grupa Wielton wypracowała wynik EBITDA na poziomie 10,7 mln zł, czyli mniejszy o ponad 94% r/r. Marża EBITDA wyniosła 0,7% wobec 7,4% w analogicznym okresie poprzedniego roku.
“Zmagająca się z dynamicznymi zmianami i licznymi wyzwaniami branża transportowa obecnie znajduje się w bardzo trudnej sytuacji, wskutek której rośnie liczba bankructw przedsiębiorstw sektora. Wszystkie te czynniki sprawiają, że obecny popyt na nowe naczepy i przyczepy jest na bardzo niskim poziomie. W Grupie koncentrujemy się na walce o każde zamówienie, zapewnieniu odpowiedniego obłożenia produkcji oraz kapitału obrotowego. Wrześniowe Targi IAA zaowocowały złożeniem nowych zamówień opiewających łącznie na kilkaset produktów. Mamy nadzieję, że wszelkie prowadzone z myślą o przyszłości Grupy Wielton działania optymalizacyjne przyniosą wymierne efekty, a odbicie rynku nastąpi w pierwszym półroczu przyszłego roku” – skomentował Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton.
Po trzech kwartałach 2024 r. skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 1 579 mln zł (mniej o ponad 35% r/r). Skonsolidowany wolumen sprzedaży wyniósł 10 997 szt., w porównaniu do 15 684 szt. rok wcześniej. Grupa w tym czasie wypracowała wynik EBITDA na poziomie 10,7 mln zł, w porównaniu do 181,5 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie 0,7% wobec 7,4% rok wcześniej. Mimo licznych wyzwań i znacznego schłodzenia popytu na naczepy i przyczepy, Grupa utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych europejskich rynków.
Na zmniejszonym o ponad 17% rynku francuskim, z udziałami na poziomie 15,8% spółka Fruehauf utrzymała pierwszą pozycję. Sprzedaż po dziewięciu miesiącach br. wyniosła 1 992 pojazdy (ponad 32% mniej r/r). Przyniosło to przychody ze sprzedaży na poziomie 309,4 mln zł (o 39% mniej r/r). W tym okresie spółka Fruehauf kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad intermodalną naczepą kurtynową.
W Polsce rynek naczep i przyczep zmniejszył się o 31,3% r/r, a łączne udziały spółek Wielton i Langendorf wyniosły 12,5%, co dało Grupie 2. pozycję na rynku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o 37,1% do poziomu 2 404 szt. wobec 3 822 pojazdów rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 327,7 mln zł wobec 556,8 mln zł przed rokiem. Wykorzystując synergie grupowe, w trzecim kwartale br. roku spółka Wielton poszerzyła swoje portfolio o trzy modele naczep podkontenerowych Container Master X Light (z oferty Guillen) oraz 3 modele naczep kurtynowych Curtain Master City (z oferty Fruehauf).
Na rynku brytyjskim, który w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku zmniejszył się o ponad 31% Grupa Wielton sprzedała 1 889 szt. pojazdów (prawie 33% mniej r/r) generując 241,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 457,8 mln zł rok wcześniej. Z udostępnionych danych rejestracyjnych wynika, że spółka Lawrence David uplasowała się na trzeciej pozycji. Spowolnienie rynkowe Grupa wykorzystuje na promocję swoich rozwiązań i szerokiego portfolio.
Piątą pozycję na zmniejszonym o 9,9% r/r rynku niemieckim po trzech kwartałach br. z udziałami na poziomie 2,5% utrzymały spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 964 pojazdy tych marek wobec 922 szt. w roku poprzednim. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 1 046 pojazdów, czyli o blisko 1% więcej r/r osiągając 188,9 mln zł przychodów, wobec 174,1 mln zł rok wcześniej.
W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE) – gdzie postępuje walka cenowa – w analizowanym okresie czasu rynek zmniejszył się o ponad 20% r/r. Udziały spółki Wielton wzrosły o 0,6 p.p. do 6,4% umacniając ją na 5. pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tam 1 111 szt. pojazdów, czyli o nieco ponad 14% mniej r/r, osiągając przychody ze sprzedaży na poziomie 142,7 mln zł (mniej o 22% r/r). Wzrost inwestycji infrastrukturalnych zaowocował wzrostem zapotrzebowania na wywrotki stalowe zarówno od klientów indywidualnych, jak i flotowych.
Na rynku włoskim zmagającym się z krytycznym niedoborem kierowców zawodowych, spółki Viberti oraz Fruehauf odnotowały wzrost udziałów o 0,5 p.p. do poziomu 8,0%, dzięki czemu awansowały one na czwartą pozycję z piątej. Przy spadku rynku we Włoszech o 14,2% r/r. Grupa w okresie od stycznia do września 2024 r. sprzedała łącznie w tym kraju 733 pojazdy wobec 1092 szt. rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem wyniosły 88,8 mln zł w porównaniu do 130 mln zł przed rokiem.
Na rosnącym o 3,8% r/r rynku hiszpańskim, spółka Guillén odnotowała wzrost udziałów do poziomu 2,7%, co pozwoliło jej awansować na 8. pozycję z dziewiątej. W tym okresie Grupa Wielton odnotowała niemal 16% wzrost sprzedaży wolumenowej do poziomu 294 szt. wobec 254 pojazdów przed rokiem. Po dziewięciu miesiącach przychody ze sprzedaży ogółem w tym kraju wyniosły 39,7 mln zł, wobec 47,6 mln zł rok wcześniej. Spółka Guillén w trzecim kwartale br. kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad nową zabudową typu furgon.
Opracowała: Katarzyna Biskupska