Grupa Wielton utrzymała czołowe pozycje na kluczowych rynkach, ze sprzedażą na poziomie 7 877 szt. W pierwszym półroczu br. zysk netto Grupy wyniósł -40,6mln zł wobec 53,5 mln zł przed rokiem. Grupa będąc pod presją silnego spadku sprzedaży na rynku wypracowała wynik EBITDA na poziomie 20,2 mln zł, czyli mniejszy o ponad 81% r/r. Marża EBITDA wyniosła 1,8% wobec 6,4% w pierwszym półroczu 2023 r. Wskaźnik dług netto do EBITDA Grupy Wielton w pierwszym półroczu br. wyniósł 4,49. Grupa koncentruje się na zapewnieniu kapitału obrotowego oraz generowaniu pozytywnej marży. W obliczu licznych wyzwań Grupa optymalizuje strukturę zatrudnienia oraz redukuje poziom inwestycji na ten rok z planowanych 130 mln zł do 73,7 mln zł.
„Obecna, trudna sytuacja rynkowa wymaga prowadzenia intensywnych działań optymalizacyjnych. Będąc pod silną presją spadku rynku redukujemy poziom kosztów dopasowując naszą organizację i jej strukturę zatrudnienia do potrzeb produkcyjnych oraz licznych wyzwań. Koncentrujemy się na zapewnieniu kapitału obrotowego oraz generowaniu pozytywnego poziomu marży. Jesteśmy także w stałym kontakcie z instytucjami finansującymi, w celu uzyskania dodatkowego wsparcia. Jednocześnie zdecydowaliśmy się obniżyć poziom inwestycji zaplanowanych na ten rok i przełożyć ich realizację na kolejne lata. Jestem przekonany, że poziom rynku, który jest już na bardzo niskim poziomie nie ulegnie dalszemu pogłębianiu, a ożywienia branży spodziewamy się w pierwszym półroczu 2025 roku” – mówił Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton.
W pierwszym półroczu 2024 r. skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 1 137,0 mln zł (spadek o ponad 33% r/r). Skonsolidowany wolumen sprzedaży wyniósł 7 877 szt. (w 2023: 10 762 szt.). Grupa wypracowała wynik EBITDA na poziomie 20,2 mln zł (w 2023: 108,5 mln zł). Jednocześnie pomimo perturbacji rynkowych, Grupa utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych europejskich rynków. W trudnym otoczeniu rynkowym oraz w warunkach znacznego schłodzenia popytu na naczepy i przyczepy, w pierwszym półroczu 2024 r. Grupa Wielton osiągnęła marżę EBITDA na poziomie 1,8% (w 2023: 6,4%). Pierwsze 6 miesięcy br. Grupa zakończyła osiągając wskaźnik długu netto/EBITDA na poziomie 4,49.
Polska: Wielton i Langendorf
W Polsce, gdzie firmy transportowe mierzyły się z postępującą konkurencją z ukraińskimi przewoźnikami, rynek naczep i przyczep zmniejszył się o 30,3% r/r, a łączne udziały spółek Wielton i Langendorf wyniosły 13%. Klienci zarejestrowali 1279 pojazdów tych marek, co dało im drugą pozycję na rynku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się do poziomu 1810 szt. (spadek o niemal 34%), odnotowując 249,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 405,8 mln zł w analogicznym okresie w 2023 r. Spółka Wielton obecnie pracuje nad wprowadzeniem do oferty pojazdów do transportu drewna.
Rynek francuski: Fruehauf
Na rynku francuskim, gdzie rynek zmniejszył się o niemal 15% r/r., spółka Fruehauf zachowała pierwszą pozycję z udziałami na poziomie 16,2%. W pierwszym półroczu 2024 r. Grupa Wielton sprzedała w tym kraju 1431 pojazdów (spadek o 34% r/r) notując przychody na poziomie 223,1 mln zł. – o ponad 39% mniej w 2023 r. Okres spowolnienia spółka Fruehauf wykorzystuje na udoskonalanie swoich rozwiązań i pojazdów m.in. naczep kurtynowych.
Rynek brytyjski: Lawrence David
W pierwszym półroczu br. na rynku brytyjskim Grupa Wielton sprzedała1203 szt pojazdów (mniej o ponad 38% r/r) generując 156,6 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem (w 2023: 313,1 mln zł). W związku z dalszym brakiem oficjalnych danych rejestracyjnych w Wielkiej Brytanii, Grupa Wielton szacuje, iż sprzedaż na rynku mogła zmniejszyć się o ok. 47% r/r, a spółka Lawrence David utrzymała drugą pozycję. Spowolnienie rynkowe Grupa wykorzystuje na promocję swoich rozwiązań i szerokiego portfolio. W czerwcu 2024 r. Grupa pokazywała swoje produkty spółki Lawrence David podczas Targów Road Transport Expo 2024 (RTX), będących jednym z głównych wydarzeń branżowych w Wielkiej Brytanii.
Rynek niemiecki: Langendorf oraz Wielton GmbH
W pierwszym półroczu br. spółki Langendorf oraz Wielton GmbH obroniły siódmą pozycję na rynku niemieckim – zmniejszonym o prawie 9% r/r – i uzyskały udziały na poziomie 2,4%. Klienci zarejestrowali 671 pojazdów tych marek, czyli o niemal 5% więcej r/r. Łącznie Grupa Wielton sprzedała w Niemczech 721 pojazdów (o niemal 3% więcej r/r.), osiągając 127,6 mln zł przychodów (w 2023: 119,0 mln zł).
W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie w pierwszym półroczu rynek skurczył się niemal o 22% r/r, udziały spółki Wielton wzrosły do 6,4% (w 2023: 5,8%), umacniając ją na piątej pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tam 841 sztuk pojazdów (o 10,7% mniej r/r), osiągając przychody ze sprzedaży na poziomie 99,5 mln zł (o 23% mniej r/r). Wzrost poziomu inwestycji w budowę dróg oraz infrastrukturę, a także zintensyfikowanie działań sprzedażowych w krajach CEE zaowocowały wznowieniem sprzedaży wywrotek stalowych marki Wielton na tym rynku.
Rynek włoski: Viberti i Fruehauf
Na rynku włoskim spółki Viberti oraz Fruehauf awansowały na czwartą pozycję z udziałami na poziomie 9,1%, przy zmniejszeniu rynku sprzedaży we Włoszech o ponad 14% r/r. Grupa w pierwszym półroczu 2024 r. sprzedała w tym kraju 580 pojazdów (w 2023: 646 szt.) notując 61,1 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem (w 2023: 91,5 mln zł). Grupa w tym okresie kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad wprowadzeniem na rynek włoski nowego podwozia dla aluminiowych wywrotek.
Rynek hiszpański: Guillén
W pierwszych sześciu miesiącach 2024 r. hiszpańska spółka Guillén z udziałami na poziomie 2,6% (w 2023: 2,2%) utrzymała siódmą pozycję na rynku, który wzrósł o 5,4% r/r. W tym czasie Grupa Wielton odnotowała 15,5% wzrost sprzedaży wolumenowej w Hiszpanii do poziomu 216 sztuk (w 2023: 187szt.) oraz 28,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem (w 2023: 35,3 mln zł). Hiszpańska spółka Guillén prowadziła modernizację zakładów produkcyjnych implementując m.in. nowe oprogramowanie do gromadzenia i analizy danych oraz nowoczesny system bioklimatyzacji, który utrzymuje optymalną temperaturę w zakładzie przy minimalnym zużyciu energii.