Firma Girteka, jeden największych europejskich przewoźników drogowych, przeprowadziła pilotażowy program testowy w pełni elektrycznego zestawu ciężarowego, składającego się z samochodu ciężarowego Volvo FM electric oraz elektrycznej naczepy chłodniczej Schmitz Cargobull S.KOe COOL. Celem było zbadanie potencjału takiego rozwiązania oraz wyzwań związanych z integracją pojazdów akumulatorowo-elektrycznych (BEV) w operacjach logistycznych.
W teście pod uwagę brane były takie parametry jak osiągi, efektywność energetyczna i niezawodność pojazdu. Elektryczny samochód ciężarowy z naczepą realizował kursy w obie strony w ramach realizacji dostaw dla klienta Girteki, firmy Nestlé, łącznie pokonując dystans ok. 1500 kilometrów. Podczas interpretacji wyniku jazd testowych uwzględniono różne warunki obciążenia, w tym przewóz towarów chłodniczych. Przez cały okres próby pojazd zachował stałą wydajność i niezawodność. Wyniki testów potwierdziły duży potencjał elektryfikacji w procesach logistycznych, nawet w przypadku wymagających operacji przewozowych.
Podczas jazd wykorzystano w pełni elektryczną jednostkę chłodniczą S.CUe, w połączeniu z akumulatorem oraz osią generatora Schmitz Cargobull. Zastosowana jednostka chłodnicza ma zoptymalizowaną kontrolę temperatury, specjalnie zaprojektowaną do transportu towarów wrażliwych. Może być ładowana podczas jazdy lub hamowania za pomocą osi generatora ScB i wbudowanej ładowarki 22 kW. Akumulator był ładowany równolegle z zasilaniem sieciowym.
Dane techniczne Volvo FM electric
Silnik | 2-3 silniki elektryczne o mocy do 666 KM |
Moc wyjściowa | 490 kW w trybie ciągłym |
Skrzynia biegów | skrzynia I-Shift dostosowana do elektromobilności |
Pojemność baterii | 549 kWh |
Zasięg | do 300 km |
Czas ładowania | od 0% do 100% w 2 godziny |
Dane techniczne naczepy Schmitz Cargobull S.KOe COOL
Moc chłodnicza | 15800 wat |
Moc grzewcza | 10500 wat |
Zasilanie jednostki sterującej | 400 V AC, 32 A, 50 Hz |
Pojemność akumulatora HV | 32 kWh |
Napięcie | 530V – 660 V DC |
Czas pracy autonomicznej | > 5h |
Moc osi z generatorem (E-osi) | 20 kW, rekuperacja |
Czas ładowania | 2 godziny przy 400 V |
Ocena wyników testu
Pilotażowy projekt wykazał nie tylko techniczną wykonalność wykorzystania elektrycznych rozwiązań transportowych, ale także ich wysoką efektywność operacyjną w warunkach rzeczywistych. Zgodnie z raportem wydajności, testowana konfiguracja pojazdu elektrycznego osiągnęła bardzo dobrą efektywność energetyczną, przy średnim zużyciu energii na poziomie 1,35 kWh na kilometr. Integracja infrastruktury szybkiego ładowania o dużej mocy BP Pulse zapewniła minimalny czas przestoju, a każda sesja ładowania trwała średnio 1,5 godziny.
Wydajne i wygodne ładowanie zapewniło gniazdo ładowania CEE, jedna z podstawowych funkcji zaprojektowanych z myślą o płynnej integracji naczepy z istniejącą infrastrukturą. Dodatkowo, zestaw wyciszający z certyfikatem PIEK umożliwił realizację cichych dostaw zarówno w dzień, jak i w nocy, także na terenach zamieszkałych, minimalizując zakłócenia i zwiększając elastyczność operacyjną.
Kolejne projekty
Program pilotażowy i testy w pełni elektrycznego zestawu ciężarowego z naczepą chłodniczą, z udziałem Nestlé, Volvo, Schmitz Cargobull i BP Pulse, to element większej strategii działań, wdrażających i przybliżających możliwości dekarbonizacji łańcuchów dostaw klientów. Aktualnie Girteka przygotowuje się do kolejnych projektów, wykorzystując wyniki również w codziennych operacjach. Co więcej, projekt nie tylko udowodnił potencjał pojazdów elektrycznych w kontekście transformacji branży logistycznej, ale także znaczenie współpracy w rozwiązywaniu wyzwań biznesowych, logistycznych i technologicznych, związanych z potrzebą dekarbonizacji transportu.
„Otwarty dialog ma fundamentalne znaczenie dla tej współpracy. Zapewnia, że wszystkie strony – od producentów towarów, przez firmy motoryzacyjne i transportowe, takie jak Volvo, ekspertów w dziedzinie produkcji naczep jak Schmitz Cargobull, po specjalistów ds. energii, takich jak BP Pulse, oraz dostawców usług logistycznych, mają takie samo podejście” – podkreśla Viktorija Terekė, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Girtece.