Smart City Forum, to najważniejsze wydarzenie w Polsce, poświęcone rozwijaniu inteligentnych miast. To przestrzeń, gdzie eksperci, przedstawiciele administracji samorządowej i biznesu spotykają się we wspólnej debacie, aby omówić globalne wyzwania oraz dyskutować o kluczowych aspektach inwestycji i strategii rozwoju dla miast i ich mieszkańców.
W celu osiągnięcia zrównoważonej mobilności i zero emisyjności w coraz większym stopniu wykorzystujemy nowe technologie, a w najbliższych latach możemy spodziewać się znaczącego wzrostu liczby pojazdów elektrycznych, szybkiego rozwoju infrastruktury ładowania oraz innowacyjnych eko-rozwiązań w miastach.
Na temat przyszłości polskiej elektromobilności, wykorzystaniu sztucznej inteligencji w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz rozwoju smart cities będą debatować eksperci na 18.Smart City Forum, które odbędzie się w dniach 28-29 maja br. w The Bridge Wrocław – Mgallery.
Szczegóły oraz zapisy: https://smartcityforum.pl/lp/lpm/
Program: https://smartcityforum.pl/program/
Poniżej kilka zagadnień, które staną się przedmiotem dyskusji prelegentów podczas wydarzenia:
· Rozbudowa sieci ładowania wzdłuż korytarzy TEN-T, promowanie wśród osób indywidualnych oraz firm pojazdów elektrycznych, efektywne wsparcie badań i innowacji w obszarze elektromobilności, a także prowadzenie skutecznej kampanii informacyjno-edukacyjnej na temat mobilności elektrycznej to obecnie najpilniejsze działania, które Polska powinna podjąć, aby nie pozostać w tyle z innymi krajami UE.
· Warszawa i Kraków staną się już wkrótce pionierami Stref czystego transportu w miastach. Ograniczenia będą wprowadzane stopniowo, z wieloma wyjątkami. Pomimo tego, temat ten wzbudza duże kontrowersje w społeczeństwie.
· Działania na rzecz ekologicznej mobilności w miastach miały dotychczas charakter lokalny, jednak są szanse, że w najbliższej przyszłości staną się częścią ogólnopolskiej strategii na rzecz rozwoju transportu rowerowego. Pojawił się bowiem pomysł stworzenia Narodowej strategii rowerowej.
· Systemy AI w zarządzaniu ruchem drogowym i parkingami w miastach są odpowiedzią na współczesne wyzwania urbanistyczne i środowiskowe, otwierają także nowe perspektywy dla zrównoważonego rozwoju miejskiej mobilności.
· Inwestycje związane z komunikacją zbiorową stanowią ważną część działań miast na rzecz zero emisyjności. Dlatego miasta wprowadzają aplikacje mobilne, inteligentne biletomaty czy platformy do planowania tras, aby zachęcić mieszkańców do korzystania z autobusów, tramwajów czy trolejbusów.
Cele i priorytety rozwoju elektromobilności w Polsce
Obecnie Polska stoi przed trudnym wyzwaniem jakim jest sprostanie wymogom unijnego Rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) z lipca 2023 r. Aby tego dokonać konieczne jest podjęcie skoordynowanych działań w kierunku rozbudowy infrastruktury ładowania dla samochodów osobowych i ciężarowych, zwłaszcza wzdłuż transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Zgodnie bowiem z rozporządzeniem AFIR, od 2025 r. w Polsce powinny działać stacje szybkiego ładowania o mocy co najmniej 150 kW rozmieszczone co 60 km wzdłuż głównych korytarzy transportowych UE. Kolejnym priorytetem dla rozwoju elektromobilności w Polsce jest promowanie pojazdów elektrycznych zarówno wśród osób indywidualnych, jak i przedsiębiorców. W tym celu warto zaoferować różnego rodzaju dotacje, ulgi finansowe czy inne, niematerialne korzyści.
Tego typu działaniom powinna towarzyszyć stała kampania informacyjno-edukacyjna, która zwiększy świadomość społeczeństwa na temat korzyści z elektromobilności dla nich oraz środowiska naturalnego. W kontekście rozwoju elektromobilności w Polsce ważną rolę odgrywa również konsekwentne wspieranie badań i innowacji w obszarze technologii baterii, systemów ładowania i pojazdów elektrycznych.
Pierwsze strefy czystego transportu w polskich miastach
W ramach dążenia do realizacji zeroemisyjnej strategii mobilności miejskiej, ważną rolę odgrywają strefy czystego transportu (SCT) w miastach. Tego typu strefy już w lipcu tego roku wprowadzą Warszawa oraz Kraków, a w przyszłym roku zamierza dołączyć do nich Wrocław. W pierwszej fazie działania SCT w Warszawie (lata 2024-2026), zakaz wjazdu do wyznaczonych stref obejmie samochody diesle starsze niż 18 lat i benzynowe starsze niż 27 lat.
Kraków natomiast planuje objąć strefą praktycznie całe miasto. Oba miasta przewidują stopniowe wprowadzenie obostrzeń oraz szereg wyjątków, mając na uwadze potrzeby seniorów, osób z niepełnosprawnością oraz posiadaczy pojazdów specjalnych i zabytkowych. Warto zauważyć, że temat SCT w miastach nadal wzbudza dużo kontrowersji, co najczęściej wynika z niezrozumienia przez mieszkańców idei SCT i związanych z tym obaw o ograniczenie swobody przemieszczania się. Eksperci podkreślają, że wdrażanie SCT stanowi ważny krok w kierunku poprawy jakości powietrza w polskich miastach.
Miasta inwestują w infrastrukturę rowerową
Mimo że wiele krajów europejskich od dawna ma kompleksowe plany rozwijania mobilności rowerowej, Polska dopiero stawia pierwsze kroki na tej drodze. Poszczególne miasta w odpowiedzi na potrzeby społeczności lokalnych oraz coraz większą świadomość ekologiczną wspierają mobilność rowerową jako alternatywę dla samochodów. Dlatego, miasta przeznaczają coraz większe środki na rozbudowę ścieżek rowerowych, wypożyczalnie rowerów miejskich oraz budowę parkingów dla rowerów. Wszystko po to, aby poruszanie się po mieście jednośladem było bezpieczne i wygodne.
Działania na rzecz ekologicznej mobilności w miastach miały dotychczas charakter lokalny, jednak są szanse, że w najbliższej przyszłości staną się częścią ogólnopolskiej strategii na rzecz rozwoju transportu rowerowego. Podczas Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi we wrześniu zeszłego roku pojawiła się idea stworzenia „Narodowej strategii rowerowej”, która wyznaczyła by kierunek zmian, umożliwiła współpracę między regionami, a co ważne, zagwarantowała spójność w realizacji projektów rowerowych na terenie całego kraju. Powstanie ogólnopolskiej strategii rowerowej niewątpliwie ułatwi miastom podejmowanie decyzji o inwestowaniu w infrastrukturę rowerowej, co z kolei zachęci mieszkańców do częstszego wyboru roweru zamiast samochodu.
Sztuczna inteligencja optymalizuje ruch drogowy i parkowanie
Miasta coraz częściej wykorzystują systemy sztucznej inteligencji do monitorowania i zarządzania ruchem drogowym. Czujniki i kamery zbierają dane dotyczące natężenia ruchu, prędkości pojazdów, typów pojazdów, warunków atmosferycznych i ewentualnych przeszkód na drodze. Na podstawie wyników analizy tych danych algorytmy AI optymalizują działanie sygnalizacji świetlnej oraz sugerują zmiany w infrastrukturze i oznakowaniu drogowym. Wszystko po to, aby maksymalnie zredukować czas spędzany przez pojazdy na postoju i w wolno płynącym ruchu. Dzięki temu, nie tylko kierowcy oszczędzają czas i paliwo, ale także zmniejsza się emisja spalin do atmosfery.
Technologię opartą na AI wykorzystuje się także do optymalizacji systemu parkingów w miastach, aby ułatwić kierowcom znalezienie miejsca parkingowego i płatność za postój. Systemy AI w zarządzaniu ruchem drogowym i parkingami w miastach są odpowiedzią na współczesne wyzwania urbanistyczne i środowiskowe, otwierają także nowe perspektywy dla zrównoważonego rozwoju miejskiej mobilności.
Nowe technologie w komunikacji zbiorowej
Inwestycje związane z komunikacją zbiorową stanowią ważną część działań miast na rzecz zero emisyjności. Autobusy elektryczne, tramwaje i pociągi podmiejskie nie tylko przyczyniają się do zmniejszenia śladu węglowego, ale także stają się coraz bardziej atrakcyjną alternatywą dla samochodów. Niemal we wszystkich miastach, aplikacje mobilne, inteligentne biletomaty czy platformy do planowania tras przyśpieszają zakupy biletów i poruszanie się po mieście, co zachęca mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej.
Co więcej, dzięki wykorzystaniu systemów elektronicznych do zakupu biletów i płatności za przejazdy, miasto uzyskuje istotne dane o przepływie pasażerów. Ich analiza umożliwia optymalizację rozkładów jazdy, dostosowanie liczby pojazdów do aktualnego zapotrzebowania oraz planowanie rozwoju infrastruktury transportowej. W rezultacie, komunikacja miejska staje się bardziej elastyczna i skrojona na miarę potrzeb mieszkańców. Warto podkreślić, że wdrożenie tego typu rozwiązań wpisuje się w szerszą strategię zrównoważonego rozwoju miast i tworzenia smart cities, gdzie zaawansowane technologie pomagają tworzyć czyste i bezpieczne miejsce do życia.