Kongres MOVE 2024: Daimler Truck Polska gotowy na transformację

Fot. Daimler Truck Polska

“Stoimy na progu rewolucji. Jeśli chcemy, aby polska branża transportowa nadal była liderem europejskim, to rewolucja ta jest konieczna” – mówił podczas debaty „Zielony transport drogowy” Piotrek Urban, dyrektor sprzedaży i marketingu Daimler Truck Polska. Debata odbyła się 4 kwietnia br. podczas kongresu MOVE 2024 w Poznaniu.

Kongres MOVE 2024 (International Mobility Congress), to najważniejsze wydarzenie poświęcone wyzwaniom i przyszłości polskiej motoryzacji. Podczas wydarzenia odbywały się debaty i dyskusje z udziałem ekspertów, przedstawicieli producentów, władz państwowych i lokalnych oraz organizacji branżowych. Daimler Truck Polska był partnerem kongresu, a w jednej z debat na temat „Zielonego transportu drogowego” udział wziął Piotrek Urban, dyrektor sprzedaży i marketingu firmy.

Piotrek Urban (fot. Daimler Truck Polska)

Transformacja branży jest naszym wspólnym celem, wszystkich, którzy w tym biznesie działają – to nas łączy” – podkreślił Piotrek Urban i dodał: “Jest to wielka szansa tej dekady, stoimy na progu rewolucji, która jest niezbędna, żeby polskie firmy transportowe nadal były liderem europejskim. My, jako Daimler Truck Polska jesteśmy gotowi na to wyzwanie, zgodnie z hasłem, które towarzyszy naszemu portfolio produktów i usług dla elektromobilności: CHARGED TO CHANGE. Chcemy wspólnie z naszymi klientami i partnerami, a także przy wsparciu strony rządowej osiągać kolejne cele na drodze do bezemisyjnej przyszłości branży“.

Polska dziś jest trzecim rynkiem europejskim w transporcie drogowym, za Niemcami i Francją.
Branża przynosi również aż 7% PKB i odpowiada za 6,5% miejsc pracy. Wiodący polscy przewoźnicy powinni więc odgrywać kluczową rolę w transformacji tego sektora w Europie. Stwarza to dla nich ogromne szanse, ale oznacza także wiele wyzwań, o których dyskutowano podczas Kongresu MOVE.

Jako producenci samochodów ciężarowych jesteśmy dobrze przygotowani – wszyscy dysponujemy gamą pojazdów elektrycznych odpowiednich do różnych zadań transportowych, o zasięgach ok. 500 km, jak debiutujący w tym roku nasz eActros 600” – mówił Piotrek Urban. “Mamy więc produkt, który pod względem technologicznym odpowiada na potrzeby zielonego transportu. Cieszy nas bardzo, że stopniowo usuwane są dwie główne bariery stojące przed rozwojem elektromobilności w transporcie drogowym: niedostateczna infrastruktura i wysoki koszt zakupu pojazdów. Rząd planuje uruchomić program wsparcia budowy stacji ładowania dla ciężarówek, przeznaczając na ten cel 2 mld zł, a na finansowanie inwestycji w pojazdy zeroemisyjne 1 mld zł – to bardzo pozytywne informacje. Ciężarowe samochody elektryczne są też zwolnione z opłat drogowych, które w przypadku pojazdów spalinowych mocno wzrosły, a to wpłynie na niższy poziom TCO (Total Cost Ownership) floty“.

eActros 600 (fot. Daimler Truck)

Oprócz kosztów związanych z transformacją transportu drogowego, kluczowe jest budowanie świadomości i edukacja.

Zmiana, przed którą stoimy, jest z jednej strony największym wyzwaniem dekady dla naszej branży, ale z drugiej ogromną szansą. Rzetelna informacja jest tu niezwykle istotna, oczekują jej i nasi klienci, i kontrahenci polskich firm transportowych. Dlatego w całej Polsce udostępniliśmy poprzez naszą sieć dealerską elektryczne pojazdy demonstracyjne, eActrosa 300 Tractora i eActrosa 400 z zabudową chłodniczą, na potrzeby testów. Nasi klienci mogą się osobiście, w praktyce przekonać podczas normalnej eksploatacji, jakie możliwości oferują te pojazdy. Zapewniamy im też pomoc naszych eConsultantów i wiele innych rozwiązań, które jako ekosystem krok po kroku mogą wspierać firmy w drodze do elektromobilności. Musimy pamiętać, że do tej pory na przestrzeni lat byliśmy wielokrotnie świadkami ważnych innowacji, ale wynikały one z ewolucji i pozostawały w podobnym obszarze technologii. Teraz mamy totalną zmianę, stoimy na progu rewolucji – niezbędnej dla środowiska i przyszłości branży. Przeprowadzenie jej będzie wymagało kompleksowych działań i połączenia sił – zarówno producentów pojazdów, naszych partnerów, jak i strony rządowej. Wydarzenia takie, jak Kongres MOVE bardzo temu sprzyjają i jako Daimler Truck Polska cieszymy się, że mieliśmy okazję uczestniczyć w tej ważnej rozmowie o przyszłości polskiego transportu“– podsumował Piotrek Urban.

Fot. Daimler Truck Polska