Jelenia Góra wybiera 12-metrowe elektryczne autobusy Yutong – flotę MZK zasili 20 modeli E12

Kontrakt podpisali (od lewej) Marcin Kucharski – prezes Busnex Poland, oficjalnego przedstawiciela Yutong Bus i Jerzy Łużniak – prezydent Jeleniej Góry (fot. Miasto Jelenia Góra)

Jelenia Góra to kolejne polskie miasto, na ulice którego wyjadą elektryczne autobusy marki Yutong. Samorząd zawarł umowę z firmą Busnex Poland na dostawę 20 modeli E12. Kontrakt jest podzielony na dwa etapy i przewiduje dostarczenie 10 egzemplarzy elektrobusów z końcem 2023 r., a kolejnej dziesiątki – na początku 2024 r.

Inwestycję wspiera Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Dofinansowanie zakupu 20 „elektryków” wraz z infrastrukturą do ładowania wynosi blisko 63 mln zł. Projekt obejmuje realizację 20 punktów ładowania typu plug-in dla autobusów, a także dodatkowe, ogólnodostępne ładowarki dla pojazdów elektrycznych.

W 2020 r. Jelenia Góra jako pierwszy samorząd w Polsce sprawdziła Yutonga E12. Elektryczny autobus pokonał wówczas łącznie 2213 km, a Miejski Zakład Komunikacyjny wskazywał na pozytywne rezultaty testów. Nieco ponad dwa lata później miasto ogłosiło przetarg na dostawę 20 „elektryków”, który zakończył się zwycięstwem Busnex Poland.

Współpraca z Jelenią Górą ma dla nas szczególny wymiar, bowiem właśnie to miasto jako pierwsze w Polsce miało okazję przetestować Yutonga E12. Czas pokazał, że najlepiej odpowiada on na potrzeby samorządu i 20 takich autobusów elektrycznych zasili komunikację miejską w Jeleniej Górze, malowniczo położonej w Kotlinie Jeleniogórskiej” – mówi Marcin Kucharski, prezes firmy Busnex Poland.

Model E12 jeżdżący w Łomży, gdzie zostały dostarczone już pierwsze dwa egzemplarze (fot. Busnex)

Do Jeleniej Góry przyjadą znane w Polsce i Europie elektryczne autobusy Yutong E12. Ten ponad 12-metrowy pojazd o niskopodłogowej konstrukcji jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, a o komfort pasażerów dba automatyczna klimatyzacja. Na jednym ładowaniu osiąga nawet 350–400 kilometrów. Na model E12 postawił również Białystok – zamawiając 20 egzemplarzy, a także Łomża, gdzie dwa takie „elektryki” obsługują już lokalną komunikację miejską, a kolejnych 6 zostanie niedługo dostarczonych.

Dla Jeleniej Góry wybór autobusów o napędzie elektrycznym jest naturalną konsekwencją naszych, wieloletnich już starań o poprawę czystości powietrza w Kotlinie” – komentuje Jerzy Łużniak, prezydent Jeleniej Góry i dodaje: “Wprawdzie nasze autobusy z taboru MZK w komplecie spełniają wyśrubowane normy spalania, ale przecież napęd elektryczny jest nieporównywalnie korzystniejszy dla środowiska, stąd nasz wybór. Autobusy elektryczne – to fragment większej całości w staraniach o to, by mieszkańcy i przyjezdni mogli dosłownie i metaforycznie „oddychać pełną piersią”. Usytuowanie miasta w głębokiej kotlinie śródgórskiej wymaga od nas w tych obszarach wyjątkowej staranności, a fakt, że najstarsze uzdrowisko polskie – Cieplice – jest częścią Jeleniej Góry, dodatkowo nas do tej staranności obliguje. Jestem głęboko przekonany, że ten zakup, wraz z towarzyszącymi urządzeniami przyniesie odczuwalne korzyści“.

Yutong Bus to największy globalny dostawca autobusów i autokarów z siedzibą w Zhengzhou, Henan w Chinach. Grupa Yutong ma cztery zakłady, zapewniające maksymalną dzienną zdolność produkcyjną w postaci 445 autobusów, z których już niemal 400 zasilanych jest alternatywnymi źródłami energii. W 2021 r. Yutong Bus dostarczył blisko 42 tys. pojazdów, osiągając 15% udział w rynku globalnym. Firma jest obecna już w ponad 30 krajach, w tym także w Polsce.

Model E12 (fot. Busnex)
Model E12 (fot. Busnex)
Model E12 (fot. Busnex)